Baktopic #2

Viel mee! Ik moest wel de föhn-techniek inzetten bij de botercrème, maar dat werkte gelukkig goed.

@George De nougatine is het enige wat ik bij de AH heb gekocht :see_no_evil: Volgende keer ga ik die zeker zelf maken, nu ik ‘m een keer heb gemaakt.

Hebben jullie wel eens een Medovnik honingtaart gemaakt? Ik heb een recept van de NYT gevonden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nogal intimiderend vind…

2 likes

Ik kende het niet maar kwam wel dit recept tegen, lijkt me wel meevallen zo:

1 like

Als jullie 1 leuk en goed bakboek zouden moeten aanraden met mooie plaatjes en niet al te ingewikkeld, welke zou dat zijn?

Ik heb het eerder gemaakt, ik had Russische vrienden en die moeder maakte het elke verjaardag voor hem. Elk jaar zat ik zo te genieten, tot ik hun niet meer zag. 2 jaar geleden heb ik het voor mijn verjaardag gemaakt en was echt zo lekker weer! Ik vond het wel meevallen qua werk. Je moet alleen wel wachten.

Ik wil hem binnekort nog eens maken gezien ik lekkere plaatselijke honing heb gekocht. Zou dan ook aanraden hier niet op te bezuinigen!

26 likes

Ahhh ik wil macarons maken en het lukt maar niet. Iemand nog een goed recept?

1 like

Ik vind de bakbijbel van Rutger heel leuk. Staan diverse dingen in, en ook technieken met plaatjes stapsgewijs uitgelegd. En ben ook heel blij met 101 cookies

1 like

Ik geloof dat het iets van 12 waren oid. Weet het niet meer precies en kan hem lastig tellen bij de foto’s haha.

Volgens mij heb ik deze gebruikt

Maar ik had dacht ik 2 recepten gebruikt, dus ander beslag en andere topping. Maar weet het niet goed meer. Had me erg ingelezen wat er wel en niet in hoorde in de topping.

Bij de Belgische Bake off afgelopen seizoen moesten ze hem ook maken, misschien leuk om terug te kijken en/of hun recept te gebruiken!

1 like

Vandaag is de eerste dag voor onze nieuwe stagiaires dus heb natuurlijk taart gebakken (goede reden haha): chocolade cheesecake.:drooling_face:

6 likes

Wat lukt er niet? Misschien kunnen we helpen!

Ik heb ze laatst gebakken en een rijtje met tips bij het recept gezet, misschien heb je daar nog iets aan.

1 like

Wat @the.rebel.club zegt is een goede. Maar ik heb begrepen dat er ook vrij veel technische dingen in staan die lastiger zijn. Dan is misschien het makkelijke bakboek een betere optie. Is echt een heel duidelijk boek, gaat uit van een paar basisvormen (dus je hoeft niet heel veel aan te schaffen om aan de slag te gaan), mooie plaatjes en zoals altijd kloppen de recepten bij Rutger.

1 like

Ik ga jouw recept een keer proberen! Ooit heb ik een poging gewaagd, maar toen kregen mijn macarons de niet zo eervolle naam plakarons :joy:

Deze lukten bij mij goed! Er staat makes 24 maar dat is een leugen, het worden er minstens 48 hahaha

1 like

En @George en @Bakkes.

Bedankt voor de suggesties, ik ga de recepten die jullie geven eens proberen!

Ik heb het drie keer geprobeerd. De eerste keer was mijn amandelmeel niet fijn genoeg en vond ik zelf ook de verhoudingen niet helemaal goed, smaakte meer naar marsepein dan naar macarons. Dus ik denk dat er toen teveel amandelmeel in zat.

Tweede keer - ander recept - leek het perfect te gaan, ook een mooi voetje enzo, maar zat er een holle ruimte in na het bakken. En de derde keer werd de onderkant maar niet gaat. Die onderkant bleef plakken aan het bakpapier, ook na een langere baktijd.

1 like

Ziet er heel goed uit zeg, ik ga ‘m binnenkort ook eens maken!

1 like

Als je koekjesdeeg een nacht in de koelkast moet laten, kun je het dan het beste met huishoudfolie inpakken?

Ja zou ik wel doen. En dan voor het verwerken even uit de koelkast halen om iets op temperatuur te komen, als je het deeg te koud wilt kneden scheurt het snel. Wellicht na het vormen nog even in de koelkast zetten om uitlopen tijdens het bakken te voorkomen.

2 likes

Thanks!

Heeft iemand wel eens bonbons gemaakt? Hoe ging het? Lastig?

Yes, is al een tijd geleden maar ik heb dit meerdere keren gedaan. Het belangrijkste is dat je de chocolade op de goede temperatuur verwerkt. Dat kan door tableren of door enten, ik vind enten het makkelijkst.
En als de eerste laag chocolade in de vorm zit echt het restant er uit laten lopen zodat de laag niet te dik wordt.

Het is vooral knoeïerig maar leuk om eens te doen. :blush:

1 like

Ja! Ik leuk om te doen, maar wel heel werk en een geknoei. Neem er in elk geval goed de tijd voor en zorg voor een duidelijk plan, dat scheelt heel wat. Het is het werk wel echt allemaal waard hoor

1 like