Baktopic #2

Ja eens, die van Rutger is top!

@Ivy

2 likes

Sinds lange tijd weer iets gebakken! :blush: Madeleines met honing, sinaasappel en pistache uit Sweet van Ottolenghi. Normaal ook met saffraan maar wist niet of het bezoek dat lekker zou vinden. Heel leuk en makkelijk recept!

44 likes

Ik zoek een zo mager mogelijk maar wel lekker taartje om te maken, hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb net deze witte chocolade macadamia cookies gebakken, met het recept van Jenny alvarez.
Ik vind de koeken nu al best groot en machtig, en zij geeft aan met dit recept er 8 rot 10 van te bakken. Ik heb er dus 24 uitgehaald haha.

20 likes

Misschien kun je een kwarktaart maken. Dan kun je zelf bepalen welke koekjes je voor de bodem gebruikt en wat je er op doet. Bijvoorbeeld vers fruit.

1 like

Chantal130387 heeft veel van zulke recepten op haar insta!

2 likes

Hier een bakn00b die tijdens corona iets meer is gaan bakken (maar met een handmixertje van de Blokker) en nu via werk met fikse korting bij KitchenAid kan bestellen.

Wat raden jullie aan? Bij de kleine Mixer Artisan (3,3L) heb ik het gevoel dat je een dief van je eigen portomonnee bent (omdat de 4,3L even duur is). Reden waarom 'ie me eerst aansprak is dat ik niet superveel ruimte heb. Maar dan zie ik vervolgens dat de 4,8 L ‘‘maar’’ 50 euro duurder is dan die van 4,3L, dus dan denk ik: joh koop die lekker. Nou, het gaat goed dus met kiezen. :smiley:

En qua accessoires, welke gebruiken jullie? Naast mixer/keukenrobots, wat zijn nog meer aanraders van dit merk?

1 like

Ik heb die van 4,3l en heb er ook de pastarollerset bij gekocht. Mijn man had er in eerste instantie weinig vertrouwen in, maar ik maak er toch wel 2 a 3x per maand verse pasta mee (of lasagne).

1 like

Ik heb de 4,8 en vind dat formaat heel prettig, kleiner zou ik niet willen.

Erbij heb ik een extra mengkom (metaal) en een flexbeater. Dat is zo’n fijn ding, want het neemt boter aan de randen van de kom veel beter mee dan de gewone garde.

2 likes

Dank! Ik zie een heleboel leuke mengkommen.
Flexbeater ga ik op het lijstje zetten.

2 likes

Ik wil die flexbeater ook graag en eigenlijk ook dat spatscherm maar zo duur om even te halen! Dus als je korting hebt zou ik die gelijk halen. @FredPaillet

Verder zou ik een extra mengkom ook fijn vinden en ik zou ook niet kleiner willen dan 4,8.

Ik heb verder een foodprocessor en blender van Magimix, ik neem aan dat de vergelijkbare producten an Kitchenaid ook van goede kwaliteit zijn. Bij de blender gebruik ik vaak ook de spice grinder (kruidenmolen) als opzetstuk. Vooral als ik Lebkuchen maak, maal ik vaak hele kruiden zelf, bij dat soort bakprojecten merk je echt veel verschil. Maak ook kruidenpasta ed in de blender (en frozen margaritas/ agua fresca etc).

Foodprocessor is ook heel fijn voor zelf maken van hummus, hakken van allerlei dingen etc.

Mijn ouders hebben de Artisan waterkoker (die bolle), vind ik ook erg fijn werken! Nadeel is dat hij maar 1,5 liter is, maar heel fijn dat je graden handmatig kan instellen.

3 likes

Neemt hij bij jou echt alles mee van de zijkant?

Ik moet met mijn kitchenaid (en flexbeater) alsnog altijd met een spatel doormixen tussen ieder ingrediënt (vooral boter + suiker) om een egaal mengsel te krijgen.

1 like

Dit heb ik ook, maar kan zijn dat je mixer iets naar beneden afgesteld moet worden.
Per opzetstuk is de hoogte nl anders

Spatscherm / schenkschild zat er bij mij standaard bij (of bedoel je een ander onderdeel?).

@Bakkes Bij mij neemt de flexbeater nagenoeg alles mee. Ik doe voor de zekerheid nog 1 keer de spatel erdoor, maar er blijft veeeeeel minder plakken aan de randen dan zonder de flexbeater. Echt een wereld van verschil.

1 like

Ik heb ook de 4,8. Erg blij mee! Ik zou zelf nog een glazen kom willen, ik ben vaak met meerdere dingen tegelijk bezig in de keuken dus dan is het handig om te zien hoe ver de mixer al is zonder dat je er heen hoeft te lopen. Bij mij zaten de flexbeater en het schenkschild er al bij. Ik gebruik ze allebei best regelmatig en ben er ook tevreden over.
Ik heb de set met 3 groentesnijders ook, die kreeg ik bij mijn aankoop, maar die zitten na 3 jaar nog steeds nieuw in de doos haha. De pasta opzetstukken lijken me wel heel fijn! Die staan nog op mijn wensenlijstje. Verder heb ik de gehaktmolen ook wel eens gebruikt, die doet z’n werk erg goed, maar het is wel iets specifieks wat je niet vaak nodig zal hebben.

1 like

Nee dat is een speciaal (duurder) pakket, mijne kwam echt alleen met de metalen garde, een porseleinen deeghaak en die porseleinen vlinder.

Oh echt, ik had geen idee en dacht dat die er standaard bij zat. Voelt ook als een redelijk onmisbaar onderdeel.
Met bloem en poedersuiker toevoegen vind ik het fijn, al heb je dan soms nog een beetje dat het stuift omdat er wel een opening in zit natuurlijk. @FredPaillet Het schenkschild zou ik er zeker bij doen!

Een glazen mengkom heb ik bewust niet. Ik heb het bij de GBBO weleens fout zien gaan, een kom barstte in duizend stukjes. Ik kan nogal lomp zijn dus metalen kommen zijn voor mij beter.
Al heb ik wel prachtige aardewerken kommen gezien met beschildering van o.a. blaadjes etc. Maar voor mij beter van niet.

2 likes

Dat klinkt logisch, kun je dat zelf aanpassen?

Ja, het staat in de handleiding.
Maar zullen vast op YouTube genoeg instructies van te vinden zijn

1 like

Denk dat je echt mijn held gaat zijn! Thanks

1 like