Baktopic #2

Ik heb een hele hoek ingericht in de nieuwe koek met al mijn bakspullen overzichtelijk bij elkaar maar ik mos een beetje de inspiratie om weer eens aan de slag te gaan. Wat me voornamelijk tegen houdt is de enorme hoeveelheid die je altijd overhoudt na het bakken

1 like

Ja vind ik ook, toen ik nog werk had nam ik het altijd mee maar nu als ik iets bak zit ik er maar mee en wil niet alles zelf opeten want dan kom ik veel aan.
Lastig is dat. Ik doe soms wel recepten verminderen maar je kan niet maar voor 1 of 2 persoon wat maken want hoe verminder je een 1/4 teaspoon in nog minder…

1 like

@SemM @Croky Ik ga regelmatig een rondje door de straat met mijn baksels, vinden mijn buren altijd leuk en dan kom ik er weer vanaf. Of ik rijd even langs vrienden/familie met wat lekkers. Verder maak ik ook wel dingen die je goed kan invriezen. Altijd handig!

3 likes

Heb het Kleine taartjes boek geleend, helemaal zin om te bakken dit weekend!
Maar welke bakvormen zijn hiervoor het beste?

Deze RVS taartring Taartring RVS Ø6 x 3cm - Ronde Bakvormen - Bakvormen Metaal - Bak Gereedschappen

Of deze cakering met kraalrand Cakering met Kraalrand Ø 60x30mm - Ronde Bakvormen - Bakvormen Metaal - Bak Gereedschappen

Hahaha lief bedacht! Ik ben alleen echt niet zo zeker van mijn baksels dat ik dat zou durven geven aan vreemden. Wat als een ei niet helemaal goed gestold is bijvoorbeeld :sob:

1 like

Ik vind ze eigenlijk allebei te hoog! Ik gebruik voor tartelettes ringen van ongeveer 2 centimeter hoog en dat is een mooie hoogte.

Ik heb deze bijvoorbeeld liggen:
https://www.bouwhuis.com/taartring-exoglass-8-5x1-9cm-set-6

En ik heb geperforeerde van DeBuyer, dat effect vind ik super mooi, maar die van DeBuyer zijn wel prijzig. Ik zie dat je de Exoglass ringen ook geperforeerd hebt, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar het materiaal is stevig en mooi, dus dat lijkt me prima!

https://www.bouwhuis.com/silikomart-taartring-exoglass-geperforeerd-o7x2cm-set-8

Nu je het zegt…

Door die perforaties worden ze beter bruin/knapperig toch? Ik denk dat ik ze te hard aandruk en ze er niet meer uit krijg.

In het boek wordt diameter 6 cm aangeraden, ga lagere zoeken met die afmeting. Dank je!

En zo’n kraalrand, is dat nog belangrijk?

1 like

Ik heb die van exoglass met perforaties en die werken echt super fijn! Heb vormpjes van 7 x 2 cm (deze: Silikomart Taartring Exoglass Geperforeerd Ø7x2cm set/8 - Ronde Bakvormen - Bakvormen Metaal - Bak Gereedschappen). Hebben geen kraalrand trouwens, maar vind ik ook niet nodig. Je kunt met deze vormpjes mooi het deeg recht afsnijden met een scherp mes.

1 like

Zon kraalrand is voornamelijk handig als je het deeg fonceert door een grotere lap in de vorm te ‘‘hangen’’ en hem dan zachtjes naar beneden te drukken. Maar ik geef er zelf voorkeur aan om een rondje uit te steken en vervolgens een lange smalle strook deeg op te rollen en in het vormpje langs de rand uit te rollen (en dan af te snijden met een scherp mesje). Ik krijg daarmee een egalere tartelette, dan wanneer ik een grotere lap gebruik. Dus dat is maar net wat je fijn vindt. Zo’n kraalrand voorkomt dat het deeg breekt of scheurt als hij over de rand heen hangt.

Ik heb ook een filmpje gemaakt van wat ik bedoel met dat uitsteken en oprollen, dat is misschien iets duidelijker haha

3 likes

Dit ziet er heel handig uit, dank voor je uitleg!

1 like

Voor de bekende forum custardkoekjes heb ik een pak Koopmans custardpoeder in huis gehaald (speciaal naar de AH gegaan want Belg).
Nu vonden m’n kindjes die koekjes niet zo lekker en staat dat pak al enkele maanden in de kast.
Heeft iemand ideëen wat ik hier nog mee kan maken? Heb de verpakking weggegooid en product overgegoten in een glazen bokaal dus weet ook niet meteen hoe ik er “gewone” pudding van maak die ik dan evt in een taart of zo kan verwerken :thinking:

Heeft iemand de Alfajores van Maxima al eens gemaakt? Denk dat ik die morgen ga bakken (wel zonder de cognac)

Ik heb even een screenshot voor je gemaakt van wat er op de site van de AH bij de Koopmans custard staat.

1 like

Dit is de link naar het recept via de site van koopmans! Misschien heb je daar wat aan?

1 like

Heeft iemand van jullie het Makkelijke Bakboek van Rutger? Zijn dat echt heel makkelijke recepten, als in, ga ik t saai vinden? En zijn het andere recepten dan die in de Bakbijbel of Koekjesbijbel staan? Want die heb ik al.

(Ik kan t boek kiezen met een prijs van de postcodeloterij, vandaar zo specifiek haha)

Ik wil graag mijn praliné bonbons laten zien. Het was eerlijk gezegd veel moeilijker dan ik dacht. Karamel maken ging echt niet goed, dus de vulling lijkt meer op pindakaas dan praliné. En de chocola enten ging ook niet heel goed, maar ze zien er wel mega leuk uit :grinning:

69 likes

Gaaf! Heel leuk. En ik vond karamel maken ook echt een drama toen ik bonbons maakte. Bij de derde poging lukte het

Hahaha ik heb ook 3 pogingen gedaan en bij de 3e was ik het zat en was mijn suiker op. Toen heb ik mijn hazelnoten er gewoon doorheen gedaan :sob:. Volgende keer beter

1 like

Mijn vriend eet graag van die zandkoekjes (in Frankrijk is er een keten waar hij telkens verschillende smaakjes kiest) en nu wil ik dus eens samen met hem zandkoekjes maken. Mag ook zonder speciale smaakjes, de basic versie is goed. Maar wat is nu hét recept? Rutger? Laura?
En als ik ze zou willen vullen, hoe doe ik dat best, bv met een beetje chocopasta in het midden?