Baktopic #3

Okeoke mijn portemonnee dankt jullie. Ik ga zo eerst even in Utrecht kijken of ik wat leuks voor minder kan vinden dan!

5 likes

Ja Lidl heeft echt goeie bakspullen! @Nysmn in elk geval de staafmixers en gewone mixers/keukenmachines zijn echt van goede kwaliteit! En eigenlijk vind ik bijna alles wat ik bij Lidl heb gekocht wel van goede kwaliteit, dus wat mij betreft zeker ook een aanrader om de basics te kopen.

5 likes

Ken je waarschijnlijk al, maar je hebt deze kookwinkel in Utrecht:

Volgens mij verkopen ze ook Patisse. Dat is een degelijk merk dat niet al te duur is

5 likes

Als je echt helemaal bij nul moet beginnen, dan is het makkelijke bakboek van Rutger misschien wel een idee om als leidraad te gebruiken. Daar staan alle handige basisbenodigdheden wel in! Als je al veel bakervaring hebt, dan is het misschien minder van toepassing.

1 like

Nee ken eigenlijk helemaal niks haha! Maar dan ga ik daarheen

2 likes

Als je vanaf 0 begint qua spullen, zou ik inderdaad niet meteen voor hele dure items gaan. Als je die 100 euro slim besteedt kan je uiteindelijk meer basics vinden waar je op termijn meer aan hebt. Ik ben ooit begonnen met een Tomado-handmixertje van 15 euro en die heeft het járen goed gedaan.

De tip voor de AH-ovenschalen en mixer vind ik een hele goede. Als je een oproepje plaatst in het spaaractie-topic zijn er vast mensen die met je mee willen sparen (ik wil je ook helpen met extra zegels!), en dan heb je goede basics voor een kleine prijs.

De set van kwasten en spatels lijkt me ook enorm handig als je die nog niet hebt.

Lidl is inderdaad ook een fijne winkel voor bakspullen. De vormen zijn vaak van Zenker en dat is een prima merk. Verder vind je nog weleens leuke bakspulletjes bij Dille & Kamille, Blokker, Xenos, IKEA en Flying Tiger.

Handige items die ik vaak gebruik:

  • ronde springvorm van 24 cm
  • vierkante vorm van 20 cm
  • cupcakevorm met 6 of 12 holtes
  • tulbandvorm
  • simpele cake-/broodvorm
5 likes

Nou ben daar nu maar vind wat ze hier hebben ook nog duur hahah :smiling_face_with_tear:

2 likes

Thanks!! Die ook even opzoeken dan

1 like

Jaaa ik heb ook spatels en een tulband vorm van de Lidl. Zijn echt wel fijn! En vind de springvorm van de hema ook heel fijn. Heb steekvormpjes en koekjesstempels van de Dille en Kamille. Ik heb nu wel een Nordic Ware vorm (de limited tulband braided) besteld, maar alle basiszaken heb ik ook allang en bak best wel veel. Dan is het makkelijk te verantwoorden :grin:

Iemand ervaring met dit boek? Of een ander boek waar veel geschikte recepten voor een tulband instaan? De bakbijbel en de Rutger bakt heb ik al.

Ik heb ooit wat basics bij de kringloop gehaald! Ben ik toen goed geslaagd.

1 like

Ik vind het een leuk boek. Volgens mij ook al iets van gebakken.

1 like

Ja dit is een fijn boek, vind ik! Toegankelijk en helder beschreven door Rutger.

Als je specifiek een boek over tulbanden zoekt, dan kan ik deze ook van harte aanbevelen:

Nu bij Bol ook nog eens heel aantrekkelijk geprijsd. In dit boek zijn de beste tulbandrecepten uit het Amerikaanse baktijdschrift ‘Bake From Scratch’ verzameld. Dat is naar mijn mening een van de beste magazines als het gaat om nauwkeurigheid van de recepten. Hoewel het Amerikaans is, staan alle hoeveelheden ook vermeld in grammen. :orange_heart:

Mocht je specifieke vragen hebben over de boeken, geef maar een gil.

7 likes


Buiten storm, binnen een fleecekleedje met carrotcake. Ik heb ook dit recept gebruikt, dank voor het delen! Ook ik deed er walnoten bij en gebruikte vanille-extract. Ik ben niet superenthousiast, ik vond 'm te compact. Maar het kan zijn dat ik te zuinig was met bakpoeder (had geen zelfrijzend in huis). En toen-ie in de oven stond, bedacht ik me dat ik het zout was vergeten en dat mis je toch wel. Frosting is wel heel lekker (en veel van over :smile:)

18 likes

Deze besteld! Vraag ik Rutger voor mn verjaardag :grin: soms mag je best jezelf een cadeautje doen toch. De laatste 1,5 jaar gaat eigenlijk alles naar m’n dochter. :woman_shrugging:t3:

3 likes

Mijne was niet supercompact. Ook niet heel luchtig of zo, maar ergens er tussenin. Ik had wel zelfrijzend bakmeel genomen, misschien lag het daaraan inderdaad.
Lekker glazuur hè? Ik ga hem denk ik nog wel een keer bakken dit najaar.


@hedwig Haha, herkenbaar. Ik heb zelfs een hele tijd niet gebakken tijdens mijn zwangerschap (want ik had een aversie tegen zoet) en direct na de bevalling waren er wat complicaties en stond mijn hoofd er niet naar. Maar de liefde voor bakken kwam vanzelf terug. En dan is het inderdaad heerlijk om jezelf iets cadeau te doen. Zeker voor die prijs. :blush:

4 likes

Dat vind ik sowieso met eigenlijk alles wat hij schrijft!

3 likes

Mijn bijdrage voor de bakchallenge:
Worteltjestaart-creamcheesemuffins van Donna Hay


Ik heb geen standaard recept met wortel, dus ik heb mijn favoriete kookboek opengeslagen en gelukkig had Donna Hay wel een recept met wortel! Ze zijn lekker, niet te zoet. Ik had een beetje teveel beslag ten opzichte van de creamcheese en dus 1 muffin zonder vulling gemaakt, die vond ik wat saai en flauw, de vulling maakt het lekker fris.

Making of en recept


Ik was even vergeten dat mijn keukenmachine kapot was en moest dus alle wortel met de hand raspen, geen aanrader :sweat:

22 likes

Heeft iemand een succesrecept voor glutenvrije baksels die je 2 dagen van tevoren kunt maken? Ik ben op zoek naar iets kleins voor een high tea en wil echt een lekker recept maken, maar ben zelf niet zo bekend met glutenvrij bakken

1 like

Ik wil mijn boekentip ook nog even delen. Morgen ga ik een Harry Potter verjaardagstaart maken, maar ik heb dit boek al super vaak gebruikt vanwege alle onwijs goede basis tips. Dus mocht je een startende bakker voor mooie taarten met fondant enz. zijn, dan is dit echt een aanrader. Verschillende basisrecepten voor biscuit, verschillende vullingen, hoe bereid je een taart voor op bekleden, enz. Echt top. Daarna een heel deel met voorbeelden voor het Harry Potter thema.

9 likes

Jeetje, het boek is nu zelfs nog 2 euro goedkoper!

2 likes