Baktopic #3

Ik heb gisteren deze gemaakt: Tarte tatin appel recept | Rutgerbakt.nl

Ik had alleen het probleem dat de karamel deels hard werd om de appels heen, nog in de koekenpan. Ik heb die harde stukken nog in de vorm gedaan maar ze zijn niet meer gesmolten. Weten jullie daar dit door zou kunnen komen?

4 likes

Bij baktotaal bouwhuis nu 15% korting op alle nordic ware bakvormen. 2 vragen.

1, is dit een beetje een goede deal? Zie ze voor mn gevoel amper in de aanbieding.

2, iemand een aanrader qua vorm? Vind het maar moeilijk om te kiezen 🫢

2 likes

Dat is wel een redelijk goede deal.
De Bakwinkel heeft weleens hogere korting gehad maar dat was toen niet op alle Nordic Ware items.

Probeer even te bedenken wat je het liefste of het vaakst bakt.
Cakes voor grotere gezelschappen of speciale gelegenheden? Een tulbandvorm is dan leuk, of een cakevorm. Heritage en Jubilee zijn mijn favoriet.

Of bak je liever voor een klein gezelschap of gezin? Dan is een bakvorm met kleine cakejes daarin heel geschikt (die met herfstblaadjes is leuk, of Brilliance). Of mini tulbandjes.

Misschien bak je wel het liefst koekjes, dan zijn de koekstempels het overwegen waard.

In de Frozen-lijn zijn ook veel leuke dingen te vinden!

4 likes

Hoopte al dat jij zou antwoorden :grin: haha. Ik zit inderdaad richting een tulband te denken. Vind het onwijs leuk om daarmee te bakken en dan allerlei verschillende cakes uit te proberen. Heb nu deze twee in m’n mandje (maar mag er maar 1 van mezelf):


5 likes

Die zijn allebei zo mooi! Die bovenste heb je in twee maten, dus even checken welke je dan precies wil. Ik heb de grote versie, maar daar loop ik er wel eens tegenaan dat ik de vorm eigenlijk te groot vind om ‘zo maar’ te bakken. Je krijgt namelijk een enorme tulband. Gelukkig krijg ik het altijd wel uitgedeeld op werk, maar het is wellicht goed om mee te nemen in je overweging.

Edit: de onderste is volgens mij een tijdelijke vorm ivm 75-jarige jubileum, dus als je die echt heel mooi vind zou ik daar voor gaan. De andere kan je altijd nog kopen.

2 likes

Zag ik inderdaad! Heb de grootste in m’n mandje gedaan want neem inderdaad vaak baksels mee voor op het werk in de lerarenkamer. Maak je vrienden mee :grin: maar vind je hem té groot? Want op de foto’s lijkt hij ongeveer zo groot als een bord te zijn. Kan er geen goede afmetingen van vinden, alleen qua liters.

Edit op jouw edit; ja klopt! Klinkt als een goede tip. Thanks. Heb nu een lidl tulband vorm. Werkt prima, maar is lang niet zo mooi als deze.

3 likes

Ik zou de bovenste niet nemen. Het is een prachtige vorm maar deze vorm zie je ook van andere merken. Ik heb deze vorm ooit bij de Albert Heijn gekocht.

4 likes

Dit wou ik zeggen. Ik heb door een tip van @George precies zo een vorm bij Sligro gehaald. Vind die andere dan net wat meer bijzonder.

6 likes

Daar heeft @keekie wel een punt, de vorm is wel iets minder bijzonder omdat andere merken/winkels zoals Hema het ook in z’n assortiment hebben.

Hierbij een foto van de vorm (heb ik hier wel eens eerder gedeeld):

Ik zou eigenlijk voor de braided gaan, want die is zooo mooi!

11 likes

@keekie @Bunnyslippers thanks! Dan wordt het de onderste. Is inderdaad een limited edition en die bovenste zie je ook elders wel. Nu al zin om mee te gaan bakken.

Ben zelf in december jarig. Vraag dan ook wel :grin:

8 likes

Woooooow. Dat ziet er écht prachtig uit! Ik vind bakken zo leuk maar deel eigenlijk het nooit hier. Dit was mijn laatste baksel;

De Texas style apple pie van Rudolph van Veen;

En mijn mooiste creatie van de afgelopen maanden. De taart voor m’n dochters eerste verjaardag.


35 likes

Dat klopt, maar die winkels hebben allemaal het design van Nordic Ware gekopieerd. De Heritage was de eerste.
En zo zijn er meer modellen van Nordic Ware nagemaakt, de Charlotte cakevorm bijvoorbeeld.

Ik wil niet roomser zijn dan de paus maar die kopieën koop ik liever niet.

3 likes

Ik ken het merk pas sinds ‘kort’. Heb overigens vorig jaar Frozen nordic ware bij TK Max voor €6,- gekocht.
Let nu ook altijd op of ze het daar verkopen.

Edit: de Albert Heijn verkoopt nu de koekjes bijbel en bakbijbel voor €15,-

4 likes

Weet jij hoe die koekstempels zijn? Ik vind ze erg mooi, maar nog steeds wel veel geld. Aan de andere kant, wel heel leuk. En koekjes bakken vind ik echt het allerleukste.

2 likes

Vaker je baksels delen, want ze zien er heerlijk uit!

3 likes

Ik heb net -terwijl ik de afwas stond te doen in de wastafel in de badkamer, want verbouwing :smiling_face_with_tear:- staan te mijmeren waarom ik er zo’n sterke mening over heb. Laten we eerlijk zijn; ik koop voor mijn dochter kleding bij H&M en ik weet dat H&M ook kopieert van grote merken. Dus ik doe er zelf aan mee.

Maar naar Nordic Ware voel ik een bepaalde loyaliteit. Het is een familiebedrijf dat al jaren bestaat en van veel producten is het ontwerp nog altijd hetzelfde. Er zijn Amerikaanse oma’s die al dezelfde koekstempels hadden als ik nu, en die koekstempels gaan langer mee dan de oma’s. Zo goed is de kwaliteit van Nordic Ware. Ik hoop dat de koekstempels die ik nu heb, ook nog gebruikt zullen worden als ik er niet meer ben.

De mensen die er werken maken de producten met liefde en via Instagram worden regelmatig inkijkjes gegeven in de fabriek. Doordat ze laten zien hoe die mooie tulbandvormen worden gemaakt, voel ik een soort verbondenheid met het merk.
In 2011 kocht ik de Heritage-vorm nadat ik hem al op veel Amerikaanse blogs had gezien, en in die tijd was de vorm echt uniek. Toen de vorm bekender werd bij het grote publiek door GBBO en HHB begonnen ook de kopieën te komen bij o.a. AH, Hema, Patisse, Blokker, etc. Hij is er zelfs in siliconen.
Maar met het kopiëren van de vorm ben je er nog niet. Ik heb verschillende kopieën in handen gehad en zonder uitzondering zijn ze lichter qua gewicht en van minder goede kwaliteit.

Diverse influencers, echt grote namen, hebben reclame gemaakt voor gekregen bakvormen van een bepaalde webshop die huishoudelijke items verkoopt. Vormen die 1 op 1 kopieën zijn van Nordic Ware, iets wat die bekende influencers ook weten want ze hebben ook vormen van Nordic Ware zelf. Mijn hart bloedt dan toch een beetje als ik zie dat ze vormen van minder zware kwaliteit aanprijzen.
Het is dubbel, ik realiseer me dat niet iedereen geld kan of wil uitgeven aan Nordic Ware. Misschien ligt Nordic Ware wel helemaal niet wakker van die kopieën. En zoals gezegd ben ik zelf ook niet zuiver op de graat als het gaat op bijvoorbeeld het kopen van kleding. Maar voor mij voelt het niet goed als ik een product koop dat letterlijk 1 op 1 een kopie is van een merk dat het met liefde heeft ontworpen.

Zo, goed verhaal, lekker kort ook. :sweat_smile:


@TanteBetje Die koekstempels zijn fantastisch. Een groot, stevig houten handvat, en het metalen gedeelte is van zware kwaliteit. Ik kan nu geen foto maken omdat ze in verhuisdozen liggen, maar ze zijn groter dan een gemiddelde koekstempel.
Er zijn mensen die het lastig vinden om er een mooi koekje mee te maken, maar oefening baart kunst. Je kunt de stempel inbloemen, of een beetje olie op de stempel doen, maar bij heel plakkerig deeg kan je ook een stukje huishoudfolie tussen het deeg en de stempel doen. Dan komt de print er alsnog scherp op.

Het helpt om rechtstreeks op het bakblik te werken, zodat het koekjesdeeg daar een beetje aan plakt, en om een draaiende beweging met je pols te maken.

Mijn favoriete stempels zijn die uit de Geo set.

In dit filmpje is goed te zien wat de makkelijkste manier is:

Wat je ook nog kan doen is met een ronde uitsteker de randjes wegsnijden zodat je echt een heel strak koekje hebt.

22 likes

Mooie review hoor! Ik ga nog eens kijken. Ze zijn inderdaad wat groot, maar zo mooi.

2 likes

Ik heb het geloof ik wel eerder gedaan in dit topic, maar ik ga weer een lans breken voor het in je vriezer hebben van dit koekjesdeeg. De combinatie sinaasappel en cranberry is zo ultiem herfstig en gezellig. Het deeg is ook zo gemaakt. En elke keer als je zin hebt in verse koekjes, bak je er gewoon wat af. Werken ook top als cadeautje.


26 likes

Ohh deze zijn lekker inderdaad! En ik heb nog cranberry’s liggen… Ik hou dit recept in mijn achterhoofd, had er al even niet meer aan gedacht.

@TanteBetje Heb je vorig jaar (of de 2 jaren daarvoor) toevallig de koekstempels van Søstrene Grene gezien rond Kerst? Die zijn een flinke slag kleiner, een stuk goedkoper maar wel van goede kwaliteit. De print is iets minder diep maar wel duidelijk, zeker als je deeg gebruikt zonder bakpoeder of baking soda.

Ik verwacht dat ze rond november misschien wel weer in de winkels liggen. Een leuke manier om te kijken of het koekstempelen wat voor je is. :smiley:

8 likes

Bedankt voor de tip, ze klinken lekker en zien er goed uit :blush:

1 like