Baktopic #3

Ja doennn! Morgen gaat het regenen dus dan is het nog lekkerder op zo’n herfstige dag. :smirk:

1 like

Hé die hebben m’n vriend en ik ook gebakken vabdaag! We hebben de taart meegenomen naar m’n schoonouders en de rest gaan we morgen opeten en uitdelen aan de buren.

Smaakte goed! Voor de frosting hebben we trouwens monchou gebruikt.

20 likes

Lemon drizzle cake van Nancy Birthwhistle. Zooo lekker, echt een perfecte frisse cake. Die lemon drizzle bovenop is echt :drooling_face::drooling_face:

20 likes

Mijn carrotcake:

Voor de cake:

Voor de topping:

Ik had te weinig wortels, dus je proeft het niet terug. Wel lekker verder, heel erg smeuïg en gelukkig niet droog.

26 likes

Je hebt al veel leuke antwoorden gekregen! Ik zou omwille van de houdbaarheid (en het gemak) wellicht toch voor koeken gaan. En dan geen simpele chocolate chip cookies, maar luxere XXL-koeken. Van die grote NY cookies met vulling van bijvoorbeeld kinderella, speculoos, pistachepasta, en dan luxe versierd.

Of een Indisch proeverijtje met kue surabaya, spekkoek, kue lapis, koningskroon, etc. Die cakes zijn over het algemeen vrij mals en goed te bewaren een paar dagen.

5 likes

@George ik heb dit recept uit de beginpost van die topic gehaald en zie dat jij hem ooit deelde. Is dit een beetje foolproof?

En weet jij (of iemand anders) of het ook met een springvorm van 24cm kan? Dan zal alles sowieso wat lager worden en de bodem wat dunner. Zal die dat aan kunnen? Of kan ik beter wat meer koekjes gebruiken?

1 like

Ja hoor, 24 cm gebruiken in plaats van 23 is echt geen enkel probleem. Je taart wordt dan hooguit een fractie lager en is misschien iets sneller klaar. Maar met zo’n klein verschil kan je in principe gewoon de aanwijzingen en hoeveelheden uit het recept aanhouden.

1 like

Helemaal mee eens @Luipaard! De bodem is zo simpel dat je altijd nog kan bedenken om toch nog wat meer toe te voegen als je hem te dun vindt. Verder vond ik hem goed te doen en heel lekker! Hij was binnen no time op haha.

2 likes

Klassieke appeltaart :apple: :pie:

28 likes

Oh top, ik ga hem vrijdag proberen te maken voor de visite die zaterdag komt. Als het mislukt dan kan ik altijd nog zaterdagochtend iets kopen :rofl:
Thanks voor je reactie iig en @FrauHelga ook!

3 likes

Oh wat een plaatjes zeg! Echt een leuk idee, ik ga eens experimenteren.

@Luiaard Leuk, ik ben benieuwd! Ik zat het recept nog even door te lezen en volgens mij heb ik het mengsel met de hand geklopt ipv met een machine. Dan heb je geen kans dat je de roomkaas te ver doorklopt en hij te vloeibaar wordt. Verder gebruik ik voor roomkaas meestal die van de Lidl (niet de light!), die is niet zo duur en wel heel lekker. En als de oventijd voorbij is even kijken of je hem al stevig genoeg vindt, anders nog even langer bakken. Iedere oven is anders, dus ik neem tijden uit een recept vaak als leidraad ipv regel.

3 likes


Deze bananenbrood gebakken en ik vind het geen aanrader. Het kan zijn dat ik wat verkeerds heb gedaan, maar ik vind de verhoudingen in het recept ook een beetje gek.

4 likes

Ik heb deze nu in de oven en ben zó benieuwd. Was echt super simpel. Heb ipv alle losse specerijen rechts gewoon speculaaskruiden gebruikt. Zit hetzelfde in en is een stuk makkelijker. Vanavond de keuring!

Uit het Bundt boek van @FrauHelga

12 likes

Haha was het maar zo’n feest. :wink: Lijkt me superleuk om ooit een bakboek uit te brengen.
Maar superleuk joh, ik ben benieuwd of 'ie lekker is!

7 likes

Ik heb vandaag een worteltaart gebakken, vond het wel passen bij het herfstige weer van vandaag. Heb voor het eerst roomkaas gebruikt van Philadelphia in plaats van AH huismerk en ik merk echt dat de frosting een stuk steviger is.

18 likes

Jij krijgt gewoon alle credits hoor. Haha. Maar ben ook heel benieuwd! Met roomkaas, bruine bastaardsuiker en speculaaskruiden als ingrediënten moet het haast wel goed komen. Tenzij ik er iets heel doms mee gedaan heb 🫢

2 likes

Het schijnt dat de roomkaas van de lidl nog een stuk beter/steviger is. Die gebruikt Miljuschka altijd. Maar ziet er goed uit! Perfecte recept voor oktober :orange_heart:

4 likes

Ik koop ‘m zeker.

6 likes

Vers uit de oven. Eerst afkoelen en dan de frosting erover, maar plaats deze foto vast om even van m’n nieuwe Nordic Ware bakvorm te kunnen genieten :heart_eyes:

59 likes

Zo benieuwd naar de smaak/ textuur. Las wisselende verhalen over dat boek dus was nog in dubio.

Maar hij is werkelijk echt prachtig :heart_eyes_cat:

3 likes