Baktopic #3

Ik heb deze afgelopen weekend gemaakt, was erg lekker! Alleen een gewone 20cm springvorm was echt te laag bij mij. De vulling liep over de rand tijdens het bakken dus de taart was de eerste ronde mislukt. De 2e keer een gewone 23cm springvorm gebruikt en dat ging goed. Het had ook een mooie swirl binnenin :smile:

3 likes

Klopt, ik heb 24cm gebruikt en aan het eind was hij zo gerezen dat de top aan de aluminiumfolie plakte (die je er dus halverwege op doet).

2 likes

Yep, bij mij ook. Maar toen ik m liet afkoelen kon ik de rest vd folie zonder schade verwijderen

Ik was even te enthousiast. Toen was het kwaad al geschiet :joy: gelukkig moest er nog een roomkaaslaagje overheen.

3 likes

Ik had trouwens bloemenstrooisel over mn baksel gedaan: Eetbare Bloemen Sparkling 20g

Zag er heel leuk uit en heeft geen effect op de smaak. Je voelt het ook niet als je het eet.

4 likes

Gisteren dit ggebakken om uit te delen op werk. Megasimpel en vegan (/lactosevrij), viel echt heel erg in de smaak. Terwijl het dus gewoon plakjes bladerdeeg zijn met peer, kardemom, kaneel, gemberpoeder en lichtbruine basterdsuiker. En eroverheen nog wat random gemixte noten (amandel, pecan en walnoot) en een handje havermout.

Ik zou het zelf lekkerder vinden met roomboter bladerdeeg, maar dan is het natuurlijk niet meer vegan/lactosevrij dus ivm allergie kon dat nu niet.

13 likes

Ik kreeg deze prachtige vorm van Sinterklaas! :heart_eyes:

(Niet mijn foto).
Zo blij mee. Morgen komt mijn nieuwe fornuis dus met een beetje geluk kan ik de vorm snel uitproberen.

Verder kreeg ik nog minitrechtertjes om mijn kruidenpotjes mee te vullen, herfstthee en een prachtige grote bamboe theedoos van Dille & Kamille. Laatst was mijn kleine theedoos gesneuveld dus ik ben blij met de vervanging.

Jullie nog mooie keukencadeautjes gekregen?

43 likes

Een taartschep! Ik bak best wel veel taarten en cakes, maar ik heb pas sinds dit jaar gebaksbordjes en nu dan een taartschep. Ik heb ook nog steeds geen gebaksvorkjes :joy::joy:

5 likes

Een pureestamper haha

En ik denk dat ik mezelf een nieuwe springvorm cadeau ga doen. Heeft iemand misschien nog aanraders qua merken? Voor gewoon een standaard 24cm springvorm dus

3 likes

Ik vind kaiser altijd een kwalitatief merk wat niet te duur is. Patisse is vaak goedkoper, maar toch ook wisselend in kwaliteit.

4 likes

@Bakkes Ja Kaiser! Duitse degelijkheid. Ik heb Kaiser-vormen die al zeker 15 jaar meegaan.

2 likes

Ah ik ben ook opzoek naar een nieuwe springvorm (heb nu een allergaartje van Ikea, Hema en nogwat) dus dit is een mooie aanvulling :smile:

2 likes

Wauw mooie vorm!
Ik heb veel keukencadeautjes gekregen haha. Kookboek, cocktailglazen. Maar voor hier het meest relevant: een nordic ware vorm. De heritage :heart_eyes:
Dus kom maar op met jullie lekkerste tulband recepten!

4 likes

De rand van bakpapier maak ik veel hoger, zodat ie goed kan omhoog kan, meestal zakt hij erna ook wel weer wat in!

2 likes

@Bakkes @itakepictures Ennn, de kaiser vormen zijn bij Blokker deze week met 20% korting. Toch weer een leuke korting!

@FrauHelga sinterklaas alleen voor de kindjes gedaan, ik ben morgen wel jarig en heb oa het cheesecake boek gevraagd. Krijg van familie vaak een gevulde envelop, dus ga er zelf denk ik ook wat nieuwe/fijne springvormen halen van kaiser.

@DrWrenKingston ik doe bijna nooit bakpapier aan de zijkanten :no_mouth: hahaha. Maar hij was in ieder geval super lekker!

M’n speculaascake was nu veel lekkerder! Vandaag de restjes aan collega’s/leerlingen gegeven en die vonden hem ook super. Ik doe dus de volgende keren Griekse yoghurt ipv gewone yoghurt en de toegevoegde nootjes waren ook erg lekker.

6 likes

Mijn favoriete recepten die ik o.a. voor werk, feestjes en de kerk heb gemaakt:

Deze amandeltulband van Rutger vind ik geweldig. Die heb ik al vaker gemaakt dan ik kan tellen, en altijd willen mensen het recept hebben.

Ook deze bitterkoekjestulband met chocola is een aanrader.

Of advocaattulband met chocolade.

Wat ik ook regelmatig doe is gewoon een viervierdencake, en dan een gedeelte van het beslag apart houden waar ik dan een scheutje melk en wat cacao bij doe. Dat meng je met een vork door het naturel beslag en dan heb je marmercake. :drooling_face:

3 likes

Vonden jullie de forumkoekjes (boterpecankoek) ook zo zoet? Zo zonde, want het overheerst de smaak terwijl ik toch het recept en jullie tips goed heb gevolgd.

1 like

Ik heb net een tulband in de oven geschoven en ik was een beetje impulsief :joy: Ik ben een carrotcake aan het maken en toen zag ik mijn tulbandvorm staan die ik nog nooit gebruikt heb. Dus die heb ik even snel ingevet met zonnebloemolie, beslag er in en hup in de oven. Nu lees ik dat je hem heel precies moet invetten met boter en dan moet bestuiven met bloem. Ehh op hoop van zegen dat er een hele cake uit gaat komen straks :sweat_smile:

*gelukkig heb ik frosting!

5 likes

Zo niet, wordt het uitlepelen :spoon:

1 like

Ook lekker :joy:

4 likes