Baktopic #3

Zou in dat geval gaan voor een deconstructed monchou"taart". Monchou mengsel/creme van tevoren maken en in een bakje mee, fruit kan makkelijk mee, en dan met Bastogne of andere lekkere koeken lekker dippen, of op een bordje iets opbouwen.

8 likes

Ik heb laatst een zelfgebakken taart meegenomen naar werk en toen op het station een taartdoos gehosseld bij de hema. Beetje onzekere bussiness, maar een taartdoos moet ook wel van tevoren te regelen zijn + zorgen dat de taart idd heel goed opgestijfd is

3 likes

De hema verkoopt ook taartdozen! Makkelijk voor vervoer. Of als je vaak taart vervoert is zoiets handig:

@Luzarl
Maar monchou in de trein zou ik wel een risico vinden. Kan je geen kleine monchou taartjes maken in een cupcake vorm? Heb ik ook wel eens gedaan en dan kan je ze gewoon in de cupcake vorm meenemen!

2 likes

Ja in minivormpjes is een supergoed idee! Thanks!!!

2 likes

Oh bij ons wordt je dan absoluut niet raar aangekeken hoor, iedereen maakt hier hele maaltijden in het keukentje en we hebben gewoon een vaatwasser. Andere kantoorcultuur denk ik dan?

Op mijn traject in het OV is het helaas echt niet normaal druk, je kan sowieso nooit zitten en als je pech hebt sta je met 20 man in een tussenstukje, dus een taart meenemen lukt echt niet tenzij ik de trein van 07:00 ofzo neem maar dan ben ik 2 uur te vroeg op werk dus dat zie ik echt niet zitten. Dus als het echt niet lukt moet ik gewoon wat anders trakteren helaas!

2 likes

Ik zou inderdaad wat meenemen om af te maken, dat doe ik ook meestal. Dan weet je zeker dat hij mooi wordt!

1 like

Mag ik vragen welke verhoudingen jij hebt gebruikt? Ik heb net alles weg kunnen gooien omdat het een natte plakkerige drap was :smiling_face_with_tear: volgende week nieuwe poging met Nederlands recept haha!

1 like

Hoeveel procent hydratatie heb je gebruikt? Vanaf 60% wordt het aardig lastig. Dat maakt wel hele lekkere broden, maar is inderdaad een stuk natter en lastiger te verwerken. Ik laat “nat” deeg altijd een nacht rijzen in de koelkast, dan is het wat steviger als je het gaat afbakken.

Ik heb die video aangehouden en de cups omgerekend, maar zal vast iets fout gegaan zijn… hier kon je echt niks mee haha!

1 like

Ik heb gewoon het recept gevolgd en ik kijk gewoon een beetje hoe het eruit ziet. Als het me echt veel te nat lijkt doe ik er nog een beetje bloem bij, is het te droog een beetje extra water. Heb hem inmiddels al een paar keer gemaakt en hij is steeds gelukt. Had ook een keer een heel nat deeg waar ik me een beetje zorgen om maakte, maar werd uiteindelijk ook een mooi brood. Was wel wat lastiger om mee te werken.

Succes met je volgende broodje!

2 likes

Ik wil deze week graag baklava maken. Wie heeft tips voor waar goed dun filodeeg te vinden? Is dat van de Albert Heijn wat? Heb niet echt een toko oid in de buurt helaas.

2 likes

Heb het toch vandaag gebakken @FrauHelga. Het beslag was al heerlijk! Heb een klein stukje van de cake geproefd, vond het erg lekker! Er had van mij wel iets minder zout in gemogen, maar het smaakt nog steeds goed. Heb er frambozenjam en abrikozenjam in gedaan. Nootmuskaat heb ik weggelaten, met dank aan @itakepictures :grimacing:
Denk dat mijn collega’s er van gaan smullen morgen. Baksels worden altijd gewaardeerd :grin:

4 likes

Amandelbodem met karnemelk custard en verst fruit, recept uit Home Baked van Yvette van Boven

Bonusfoto van de taart die een vriendin voor me had gemaakt gisteren, vanillecake met slagroom, aardbeien, jam en botercrème

39 likes

Oeh heerlijk! Hoe was de eerste taart? Ik heb dat boek ook maar deze nog nooit gemaakt. Hoe smaakt de karnemelk custard?

2 likes

Ik heb gister een cha cha cha taart gemaakt haha damn wat een project is het geweest. Ik heb wel flink wat opgestoken over cake decoration en en heb zeker wel dingen geleerd over fondant die ik voorheen niet wist. Je zou denken dat ik na het konijn van de vorige keer er minder spontaan aan zou beginnen maar nee hoor hahaha. Ik heb hem twee keer staan maken, omdat ik er maar gewoon aan begon zonder eerst mijn research te doen. De eerste keer zag het poppetje er een beetje hachelig uit omdat de fondant brokkelig was en een beetje uitgedroogd was, en ik het allemaal aan elkaar probeerde te kleven in plaats van gelijk met tandenstokers en ijzerdraad te werken. Dat werkt natuurlijk nooit met die grote groene mouwen als armen haha.

Toen ik dat eenmaal allemaal geresearched had, wou ik het dus opnieuw doen, maar de middag van tevoren een poppetje maken kan ook niet want dan is hij te zacht en houdt hij dus niet goed. Fondant moet minimaal een dag of twee harden. Hierdoor zie je dus ook de tandenstokers zitten en de ijzerdraad :joy:

Op zich moet ik zeggen dat ie het wel beter hield dan ik had verwacht, want hij heeft de hele avond gestaan! Ik verwachtte echt dat ie uit elkaar zou flikkeren binnen 5 min dus was ondanks mijn fuck ups wel aangenaam verrast haha. Verder was het voor mij ook de eerste keer dat ik een drie lagen taart heb gemaakt, met verschillende kleuren. De doosjes zijn gemaakt met crème wafeltjes, maar dat is wel obvious haha.

Voor de rest was hij best wel basic. Gewoon een standaard taart met botercrème en wat jam, maar hij was geslaagd iedereen vond hem gelukkig goed smaken :ok_hand: haha. Ik heb zeker wel nog wat te leren over het mooi smooth aanbrengen van botercrème, dat is me helaas nog niet echt goed gelukt vanwege een gebrek aan tools en tijd :cry: Ik wil voor mijn neefje zijn verjaardag deze week een soortgelijke taart maken maar dan van een dinosaurus ofzo dus hopelijk kan ik wat skills verbeteren haha.

47 likes

Welk recept heb je eigenlijk gebruikt voor de cake? Ik vind dit eigenlijk de perfecte cake haha. Textuur en qua smaak, en dan met die jam en botercrème. En dan kan je altijd nog andere smaakjes toevoegen, maar soms is zo een taart het beste want daar kan je tien stukken van op. Perfecte verjaardagstaart.

Wil komende tijd ook echt meer gaan bakken, moet even mijn nieuwe oven leren kennen.

3 likes

Ik had dit recept gebruikt! My very best Vanilla Cake - stays moist 4 days! | RecipeTin Eats Soms is basic idd ook gewoon prima haha. Ik had hem vandaag ook nog aan mijn familie uitgedeeld, en meestal hebben die altijd wel wat te zeiken over mijn baksels omdat ze altijd ‘zwaar zitten’ etc. Maar die zeiden dit keer ook niks dus dat is mooi :joy: Toevallig heb ik ook een nieuwe oven, dus ben benieuwd wat we gaan bakken allemaal! haha

3 likes

Ik heb dit laatst gemaakt met filodeeg van Crisp!

5 likes

Echt heel lekker! Niet te ingewikkeld, maar de karnemelk maakt de custard net wat interessanter en frisser. Ik denk dat normale custard snel te veel/zwaar wordt, maar hier kon ik bijna geen genoeg van krijgen haha.

Het is geen ‘bewaartaart’, want de custard is wel vrij nat natuurlijk dus dat maakt de bodem zompig als je 'm lang laat staan. Een laagje gesmolten chocolade over de bodem smeren helpt misschien als je er wel langer van wil genieten.

Ik had nu de bodem en custard een dag van tevoren gemaakt en los bewaard. En ongeveer een uur voor serveren heb ik hem afgemaakt.

4 likes

Nice! Ik ga deze op mn baklijstje zetten voor mn verjaardag :smiley:

1 like