Baktopic #3

Ik vond hem op de tweede dag inderdaad ook lekkerder! Plus ik had heel het recept niet gelezen en duizend stappen door elkaar gedaan ipv in de juiste volgorde en hij kwam er alsnog goed uit. Echt een chill recept haha.

Ga denk ik het boek ook halen, en zag op instastories dat ze vanaf november ook een nieuw boek uitbrengt dat Snacking Bakes heet.

Een volgende keer wil ik misschien ook kijken of i ker wat chocolate chips of noten oid erdoorheen kan roeren. Of beetje een pindakaas jam cake.

4 likes

Ik wil deze ook graag maken, maar geen jam in huis (eigenlijk nooit dus echt jam noob). Welke smaak jam raad je aan? Haha, zou bramen of blauwe bessen jam ook lekker erin zijn?

En ik heb ook geen vierkante vorm, kan het in een andere vorm ook?

3 likes

Het boek is echt een aanrader, er staat zoveel lekkers in dat ik nog wil bakken. En wat leuk dat er nog een boek in deze stijl komt! Dat had ik gemist. Ik zie dat 'ie te reserveren is op Amazon voor maar 17 euro dus dat ga ik zo maar even doen. :smiley:
Met chocolate chips en bijvoorbeeld wat karamelpasta (of misschien speculoospasta!) lijkt me ook heerlijk. Er is genoeg te variëren met dit recept.

@anon81378386 Leuk! Eigenlijk werkt deze cake met elke jam, je kan het volgens mij niet fout doen. Blauwe bessen in combinatie met lemoncurd moet lekker zijn, maar bramen lijkt me ook heerlijk. Of kers. Ik heb tot nu toe steeds 2 smaken gebruikt maar het kan ook met 1 hoor, dan heb je niet tig potjes jam open.
Het kan in een vierkante vorm van 20 cm, maar ook in een ronde van 24. Mocht je een brownievorm hebben, dan kan dat vast ook.

4 likes

Ik heb geen idee, dat hebben ze er niet bij gezegd. Ik weet wel dat de actie al loopt sinds 10 mei dus al best een tijdje.
Je wilt zeker graag de Violet? :smiley:

1 like

Dat is pech zeg! :smiling_face_with_tear: Je zou eventueel kunnen mailen / contact opnemen via social media. Misschien komt ie nog.

3 likes

Dit ziet er echt zo lekker uit :heart_eyes: ik krijg er echt trek van haha

3 likes

Is het normaal dat chewy koekjes na een halve dag/dag niet meer chewy maar eerder crunchy zijn? Of heb ik iets verkeerd gedaan? Vind dat chewy juist zo lekker maar inmiddels zijn het gewoon dikke harde koeken geworden :worried:

2 likes

Hmm, dat klinkt mij niet bekend in de oren. De meeste chewy koekjes die ik bak, blijven dat wel 2-3 dagen. Welk recept heb je gebruikt?

3 likes

Hoe heb je ze bewaard? Goed luchtdicht? Mijn koekjes worden juist meestal chewy’er met de dagen, en zijn net gebakken en nog een beetje warm zelfs het knapperigst aan de randjes

Dit recept heb ik gebruikt.

@the.rebel.club ik heb ze in ziplockzakjes bewaard, maar misschien is een koektrommel beter? Al heb ik alleen zo’n blikken geval dus weet niet of dat dan wel zo goed werkt.

Misschien dat het ook aan mijn oven ligt? Heb verder het recept, temperatuur en tijden gewoon gevolgd.

1 like

Ah misschien is t ook wel het type koekje?

Waren ze nog warm/bijna afgekoeld toen je ze at en ze nog chewy waren? Want kan me wel voorstellen dat deze nog wat verder uitharden als ze volledig afkoelen. Mijn regel is eigenlijk altijd om koekjes te bakken tot ze gaar maar nog zacht zijn en uit elkaar vallen als je ze oppakt. Dan harden ze uit tijdens het afkoelen en worden ze chewy. Als je ze te ver bakt worden ze soms steenhard bij volledig koelen.

6 likes

Ah Ja denk dat het een combinatie van beide dan is. Ze waren niet helemaal koud. Heb ze een uurtje na het bakken ongeveer geproefd. Toen waren ze perfect, maar een paar uur later dus niet meer. Toen ik ze uit de oven haalde waren ze ook best wel stevig al dus wellicht de volgende keer toch iets minder lang bakken.

2 likes

Ik wil echt graag piping leren, ben nu echt nog shit haha. Welke tuitjes en spuitzakken zijn het beste?

2 likes

Geen mooie foto, want was al 1 uur ‘s nachts omdat ik spontaan besloot brownies te maken. Dit zijn de chewy Cocoa brownies uit het boek Snacking Bakes l. Heb het recept gevonden in de preview pagina’s op Amazon haha ( Amazon.nl )

Deel vervangen door gezouten boter, want enige wat ik had. En wat 100% pindakaas erdoorheen geroerd want had geen conventionele pindakaas in huis. Callebaut chocoladedruppels gebruikt. Had mss nog wat korter in de oven gekund (pas 2e x bakken in mijn nieuwe oven dus is even zoeken nog), maar vind ze lekker! Niet te zoet ook. En lekkere randjes. Had ze voor mijn schoonmoeder gemaakt, en 3 kleine stukjes voor ons apart gezet, maar zag net vanuit mijn ooghoeken dat mijn vriend meer stukken uit de koektrommel bestemd voor zijn moeder heeft gehaald hahaha. Dus denk dat hij ze ook lekker vind.

Ga ze straks nog even in de koelkast doen om te kijken wat ik lekkerder vind.

22 likes

Hier staan veel goeie tips!

Ik heb zelf niet heel veel spuitmondjes maar kom een heel eind met 1M en 2D van Wilton, mijn favorieten.
Spuitzakken heb ik op een rol, deze vind ik prima van kwaliteit en ze zijn niet te duur. Ik heb ook spuitzakken gehad die je kon hergebruiken maar dat vond ik met schoonmaken een drama. Vandaar dat ik toch wegwerp gebruik.

@Bunnyslippers Ohhh lekker! Die zien er heerlijk uit. Ik ben zo benieuwd naar het boek, en aangezien Snacking Cakes zo goed is heb ik Snacking Bakes blind gereserveerd. Dat boek kan niet anders dan goed zijn en ik kan niet wachten tot het er is.

3 likes

Spuitmondjes koop ik het liefste in de winkel, het formaat van het spuitmondje maakt namelijk een heel groot verschil! Ik vind grote spuitmondjes veel fijner werken, die druk je niet zo makkelijk uit de spuitzak namelijk :wink:

Hierbij even een foto voor het verschil. Die plastic gele komen van de Sligro, die zijn helemaal prima! Die kleine metalen zou ik je niet aanraden, die grotere metalen zijn van Patisse, maar Wilton heeft ook fijne. Vaak kun je ze bij een kookwinkel ook per stuk kopen, dat is helemaal fijn. Ik heb mijn spuitmondjes in een doosje voor garenklosjes zitten haha. Heel handig!

Spuitzakken haal ik ook bij de Sligro. Ik gebruik liever een grote spuitzak dan een hele kleine, ik heb nu 59 bij 28 centimeter in huis (XL) en meestal heb ik ook nog een maat M. Opspuiten gaat veel fijner als je de spuitzak strak dicht hebt geknoopt, dan zit er altijd voldoende druk op je spuitzak. Het overige stuk plastic knip ik dan af, zodat je een mooie strakke spuitzak hebt.

Je hebt ook verschillende stevigheidssoorten in spuitzakken. De rode hebben meestal een tweede laag waardoor hij extra stevig is. Dat is handig bij het opspuiten van een wat steviger deeg zoals wrijfdeeg (spritsen), maar dat werkt niet zo lekker als je iets van een crème wilt opspuiten. Groene spuitzakken zijn voor zachtere producten.

7 likes

Ik wil graag een eigen a4 receptenmap/boek maken met favoriete recepten, maar wat is handig? Ik wil graag dit hieronder, liefst zonder ringband en makkelijk schoon te maken, maar dan wel met minimaal 40 insteekhoezen en hier kun je niks toevoegen.

Wat zouden jullie doen? Ik kan niks anders bedenken dan toch een ringband map met losse insteekhoezen

@FrauHelga @George Bedankt voor jullie tips en ervaringen! Ik had laatst zo’n herbruikbaar spuitzakje met een paar kleine plastic tuitjes op de markt gehaald maar dat werkte idd niet zo lekker :rofl: Dat zakje was veels te klein en ook was het schoonmaken idd een drama haha. Ik had verder echt geen idee dat er in de spuitmondjes nog zoveel verschil zat en idd ook nog wat het is dat je gaat spuiten haha. Er zit een Sligro niet zo ver bij mij vandaan dus denk dat ik daar eventjes ga kijken, en ook lijken die wegwerp spuitzakken mij wel wat. Dank jullie wel! :blush:

4 likes

Ze hebben bij de Action ook wegwerp spuitzakken die je zou kunnen proberen. Die gebruik ik altijd. Herbruikbare zijn inderdaad echt niet handig :sweat_smile:

1 like

Waar kijk je het? :blush: