Baktopic #3

Ik heb een keer iets uit de bakbijbel gemaakt, de brownie. Leek me toen zo’n leuk boek, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Nog nooit in verhouding zoveel suiker in een recept moeten doen :sweat_smile: ben benieuwd hoe het smaakt.
Bak sowieso amper, terwijl ik het wel leuk vind. Probeer er af en toe toch tijd voor te maken, met wat simpele recepten.

Ik bak nooit, maar heb net het beslag gemaakt voor de bruine boter pecan koekjes. Het staat nu te rusten. Ik dacht dat ik had gelezen dat je als ze bakken iets met een glas ofzo moest doen, maar kan het met de zoekfunctie niet vinden.

Iemand die weet waar ik het over heb?

Ja ik weet wat je bedoelt. Tip 3 uit dit filmpje!

Kan met een glas, schaaltje of uitsteekvorm. Als het maar stevig is en rond, en om het koekje past.

2 likes

Jaaa, dit inderdaad! Beetje stomme vraag misschien, maar doet je dit tijdens, voor of na het bakken?

3 likes

Helemaal geen stomme vraag hoor!

Dit doe je direct na het bakken. Dus de plaat uit je oven halen, op het aanrecht zetten, en dan meteen een licht draaiende beweging maken met een glas o.i.d. als ze nog warm zijn. Wel heel voorzichtig doen, want de koekjes zijn natuurlijk nog heet en breekbaar. Maar hoe sneller je dit doet, hoe mooier rond ze worden.
Met bakken voorkom je niet dat ze hier en daar een beetje uitlopen, maar door deze truc na het bakken te doen, worden ze weer mooi rond. :smiley:

Edit: ik heb in de openingspost onder Annabella’s recept een link toegevoegd naar het baktopic 2, en een verwijzing naar de tips. Vanaf november 2021 werden deze koekjes gebakken en kan je alle ervaringen van alle bakkers nalezen en foto’s zien.

8 likes

Super bedankt! Had idd uit de beginpost het recept gevolgd. Ga straks ermee aan de slag en zal wel laten weten of het is gelukt!

2 likes

Onverwacht bezoek dus snel een framboos- witte chocoladecake gemaakt. Iets te weinig beslag gebruikt dus de vorm komt niet goed tot zijn recht. De smaak is gelukkig wel goed.

35 likes

Ohhh nice! Action zal idd ook wel handige spulletjes hebben haha

1 like

Mooi gebakken zeg!

Ik heb koekjes gebakken die al jaren in mijn repertoire zitten maar die ik hier (geloof ik) nog nooit heb gepost. Franse chocoladekoekjes.

Ingrediënten:

• 200 gram koude roomboter
  • 200 gram bloem
  • 25 gram cacao
  • snufje zout
  • 80 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 1 eigeel
  • 60 gram pure chocolade (chunks / chips / reep in stukjes)

Voor dit recept heb je geen mixer nodig, enkel je handen.
Snij de roomboter in blokjes. Meng in een kom de bloem, basterdsuiker, zout en cacao. Kneed de stukjes boter er door tot je een zanderig deeg hebt. Doe het eigeel erbij en de stukjes chocola, en kneed hier een samenhangend deeg van.
Verdeel het deeg in 2 rollen van zo’n 4 cm, verpak die in plastic of huishoudfolie, en leg het minimaal een halfuur weg in de koelkast. Langer mag ook.

Verwarm de oven voor op 180° en bekleed een bakblik met bakpapier. Snij van de rollen deeg plakjes van ongeveer 1-1,5 cm en leg ze op het bakblik. Laat er iets ruimte tussen want de koekjes drijven uit. Bak ze in ca. 15 minuten gaar. Ze zijn dan nog zacht maar garen na en worden bros. Laat ze geheel afkoelen op het bakblik.

Ik heb 2 dingen anders gedaan dan normaal: Ik heb ze vandaag in bakringen van 5 cm afgebakken. Normaal gesproken zijn ze wat minder rond maar ik wilde kijken hoe ze met bakringen zouden worden. De bakringen heb ik direct na het bakken verwijderd met ovenwanten, maar wel heel voorzichtig omdat het deeg dan nog zacht is.
En de helft van de pure chocolade heb ik vervangen door espresso morsels van Nestlé Toll House om een subtiel koffiesmaakje aan de koekjes te geven.

De helft van het deeg heb ik vandaag afgebakken, ik verwacht morgen of overmorgen de rest van het deeg af te bakken zonder ringen. Dan post ik wel een foto van hoe ze er uitzien. Je krijgt dan een iets rustieker resultaat maar ze smaken even lekker.

24 likes

Weet iemand in welk schap ik Nielsen-Massey vanille extract kan vinden bij Albert Heijn? Volgens hun website zouden ze het moeten verkopen, maar tot nu toe heb ik het niet kunnen vinden en de medewerkers ook niet.

De chocoladekoekjes zonder bakringen, gewoon in plakjes gesneden:

Deze zijn wat brosser en meer uitgedreven, ik denk dat ik ze zonder de bakringen het lekkerst vind.

En ik had nog een pakje Jell-O pistache instant pudding, daar heb ik ook koekjes mee gebakken volgens dit recept:

Ik heb er 4 afgebakken in ringen van 8 cm. De rest van het deeg heb ik bewaard voor een later tijdstip. Witte chocola had ik niet in huis dus heb ik in plaats daarvan wat stukjes amandel door het deeg gedaan. De koekjes zijn erg lekker, knapperige randjes en van binnen nog zacht.
De andere koekjes ga ik zonder bakringen afbakken.

23 likes

Ik heb de koekjesbijbel en de bakbijbel. Ik ben binnenkort jarig en ik twijfel of ik de taartbijbel zou vragen. Heeft iemand het boek? Voegt het veel toe aan de bakbijbel?

2 likes

Het is gelukt! Heb uit het oude topic de tips om te “pannen” gebruikt. Heb op het eind met een schaaltje eromheen gedraaid, maar was te ongeduldig haha

15 likes

Hier ook bij de kruiden, en dan bij de vanille stokjes

De Violet is weer beschikbaar! :partying_face:

2 likes

Dank nog voor de tip! Ik heb de Geo en de Belissima besteld, samen met een madeleinevorm. Vormen zien er mooi uit, voelen ook vrij zwaar. Heel anders dan de goedkope tulband vorm die we al hadden! Ben benieuwd of ze hier wat makkelijker uit de vorm komen!

3 likes

Leuke vormen heb je besteld! De kwaliteit is inderdaad dik in orde.

Ik ging voor de Novella, die stond al een tijd op mijn verlanglijstje en met deze korting kon ik hem niet laten staan.

1 like

Oostenrijkse tulband met Eierlikör en verkruimelde Lotus-koekjes. Ik had eigenlijk een kleinere vorm willen gebruiken maar had zoveel beslag dat ik mijn grootste tulbandvorm uit de kast heb gehaald. :smiley:

33 likes

Ik heb ze alle 3 en vind de taartbijbel echt de minst leuke uit de serie. De andere 2 pak ik regelmatig maar de taartbijbel eigenlijk nooit

2 likes

Pandancake! Wel gemaakt met een pakje van Pondan en niet in een chiffonvorm. Maar alsnog heerlijk zo.

23 likes