Ik ben zo trots op mijn eerste onbekende bruiloft aanvraag dit seizoen 🥹🤗
Krijg hopelijk snel goede fotos en dan zal ik meer delen!
Ik ben zo trots op mijn eerste onbekende bruiloft aanvraag dit seizoen 🥹🤗
Krijg hopelijk snel goede fotos en dan zal ik meer delen!
Goed te horen! Jij ook bedankt @James
Ik denk dat ik dan een mooie bakvorm ga vragen Of hebben jullie misschien nog andere aanraders haha? Ik ben echt koos inspiratieloos
Wat vind je leuk om te bakken en wat heb je al?
De Bakwinkel heeft de Contoura-vormen nog steeds met korting, daar zitten hele leuke bij.
Zoek je boeken met vooral recepten, of vind je achtergrondinfo / wetenswaardigheden ook leuk?
Mijn interesses liggen vooral bij koekjes en cake, minder bij taarten en patisserie. Dus ik vind een bakvorm / boek met koek- / cake-recepten altijd wel fijn. Rutger heeft daar hele fijne boeken over maar The Bakefeed (Brian Hart Hoffman) ook.
Heb je bijvoorbeeld al een madeleinevorm, of bakringen?
Ik bak voornamelijk veel cake maar wil graag wat vaker een taart bakken. Daarom leek de taartbijbel mij leuk en handig. Ik ben dol op de bakbijbel en op de koekjes bijbel omdat daar de recepten makkelijk en duidelijk zijn uitgelegd. Het zijn mijn enige bakboeken, ik ben verder ook nog niet bekend met andere (goede) bakboeken.
Ik heb inmiddels gewoon drie “normale” springvormen in verschillende maten en twee mooie tulband vormen. Ook een normaal cake blik natuurlijk. Zijn bakringen echt een aanrader? Ik heb een paar hele mooie bakblikken gezien van Nordic Ware. Eentje voor allemaal losse, kleine cakejes en een voor een grote “normale” cake.
Die staan ook echt op mijn wensenlijstje.
Bedankt voor je uitgebreide antwoordt! Erg lief
Bakringen zijn vooral leuk om mee te stoeien als je veel experimenteert met koekjes, dus dat is dan een minder goeie tip vrees ik.
Qua boeken kan ik vooral die van Rutger aanraden. Masterclass Cakes en Rutger Bakt - de 100 beste recepten. Ik denk dat @DrWrenKingston en @George wel tips hebben over boeken met goede taartrecepten.
Dingen die ik graag nog gebruik met betrekking tot bakken zijn siliconen kwastjes voor het invetten, een paletmes / offset spatula voor het gladstrijken van botercrème en beslag, en een Microplane rasp voor het raspen van citrusvruchten. En misschien is een brownievorm of vierkante vorm van 20 cm nog handig, mocht je die nog niet hebben. In de praktijk gebruik ik die niet alleen voor brownies maar ook voor blondies, cookie bars, cakes en fudge.
Mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag is ook vooral bakgerelateerd. Ik wil graag ovenvaste handschoenen. Geen gewone ovenwanten want die heb ik, maar voor het fijne werk wil ik graag handschoenen zodat ik mijn vingers afzonderlijk van elkaar kan bewegen en hete vormen etc makkelijker kan verwijderen. Met mijn vrij lompe ovenwanten is dat weleens gekluns.
Hmm ik heb het boek van 100 recepten opgezocht, maar die is momenteel alleen maar verkrijgbaar als e-book helaas… Het cakes boek is er nog wel en die ziet er heel leuk en goed uit! Tof!
De dingen (op de bijzondere ovenhandschoenen, wat cool!!!) die je op noemt heb ik allemaal al en gebruik ik ook regelmatig
Ik heb het bakken echt ontdekt in de corona tijd en toen eigenlijk alles al aangeschaft haha. Momenteel doe ik het veel te weinig, maar iets nieuws motiveert altijd!
Mijn ultieme favoriete boek is Dessert person (de banketbakker in het Nederlands) van Claire Saffitz. Op haar YouTube kaneel staan heel veel video’s waarin ze de recepten maakt. In het boek staan taarten, koekjes, cakes, hartig, eigenlijk van alles.
Ohhh wat gaaf! Ik ga volgende week naar de Bruna. Ik zie dat ze hem daar verkopen, dan ga ik hem even in zien. Van wat ik net online zie ziet het er al veelbelovend uit. Dank voor de tip!
Leuke typo in deze context
Ahhh wat gaaf! Wat heb je gemaakt?
De taartbijbel is niet zo makkelijk zoals Rutger zijn boeken. Dat boek is gemaakt door Hans ook een deelnemer van heel Holland bakt maar hij leunt wel wat meer naar de patisserie, zullen wel taarten in staan die beginner friendly zijn. Of zeg je van ik wil uiteindelijk wel meer gaan kunnen dan zou het wel een opstapje kunnen zijn maar je heb vaak wel ook veel instrumenten nodig die je mogelijk moet aanschaffen.
Ik denk dat de website van Rutger sowieso wel een aanrader is (maar die ken je neem ik aan wel) voor taarten. Ik heb zelf niet enorm veel bakboeken (collectie word wel steeds groter haha) maar mogelijk de bakatlas die leuk is, hier staan wel veel verschillende dingen in niet ook perse enkel taart.
Mocht je cheesecakes lekker vinden kan ik je het cheesecake bakboek aanraden van Sabine van Ohmyfoodness daar heb ik zelf de meeste taarten uitgebakken denk ik, maar wel dus allemaal cheesecakes
Masterclass cakes van Rutger is inderdaad een aanrader voor je als je cake leuk vind om te bakken!
Volgens mij had lekker en simpel ook een bakboek? Hun recepten vind ik ook altijd wel leuk (en dus simpel) mogelijk is dat ook iets?
Het bruidstaartje die aangesneden werd was een red velvet met roomkaas botercrème. Die andere die er net wat anders uit zag is een carrot cake met zelfde creme.
3 soorten chocolade fudge taart, chocolade fudge cake met frambozen en een sinaasappel maanzaad cake! (Op die laatste had eigenlijk een krans/bloemstukje gemoeten, maar dat is denk fout gegaan want die bloemen zaten op de carrot cake, dus hij ziet er voor mijn doen een beetje kaal uit haha. Anders had ik er zelf nog wel wat opgedaan… )
Ik vind zo’n quichevorm ook altijd erg handig, dan vooral eentje met een losse bodem. Dan kun je een bodem bakken van harde wener en hem vullen met jam en (mascarpone)room en vers fruit. Een hele makkelijke, maar altijd lekkere taart!
Qua boeken is kleine taartjes misschien ook leuk voor je, daar staat een basisrecept in voor tartelettes met allerlei verschillende vullingen en samenstellingen. Daar zou je dan wel tarteletteringen voor moeten aanschaffen. Dat zijn mijn meest gemaakte gebakjes. Je kan ze uiteraard ook in het groot maken in die quichevorm.
Mijn klasgenoten bij de banketbakkerscursus vinden dit boek heel fijn, daar heb ik zelf alleen geen ervaring mee:
Ik heb het nieuwste boek van Matt Adlard nog op mijn wensenlijstje staan (is een pre order op dit moment). Hij deelt van allerlei soorten patisserie een basisrecept en een lastiger recept. Zo kun je eerst de basis beheersen en het daarna uitbouwen met wat lastigers. Dat lijkt me een fijne aanpak!
—
Ik heb afgelopen week weer cursus gehad, er stonden banketstaven en vruchtenschelpen op het programma. Wederom met zelfgemaakt bladerdeeg, was echt leuk om te doen!
Het boek was bij Paagman een aantal weken geleden al te koop. Ik vond ‘m tegenvallen in mijn herinnering, ik dacht omdat er er geen plaatjes bij zaten. Wel heel groot
Ik wil volgende week “de lelijke maar oh zo lekkere” cake van @FrauHelga maken en ik heb rabarber uit de tuin. Ik ga er nu jam/confiture van maken (met kardemon), maar denken jullie dat er nog een fruitsoort bij moet/kan? Ik twijfel een beetje, maar ik heb nog eigengemaakte frambozenjam of lemoncurd, zou dat passen? Of heeft iemand nog een briljant ander idee?
Ik heb hem laatst met rabarbermoes gemaakt, maar die verdween helemaal in de cake. Ik had dat icm bosvruchtenjam en dat haalde het wel een beetje op. Dus ik zou zeker een combi doen, of misschien grotere stukken in de rabarber laten.
Alleen rabarber lijkt me juist heel lekker. Zeker als je de jam met kardemom maakt. Zou het daar dan bij laten.
Ik heb de cake trouwens ook gemaakt, met frambozenjam en heb witte chocolate chips door het beslag gedaan. Aanrader!
Leuk! Ik vind de combi rabarber / aardbei erg geslaagd, maar denk dat het met frambozenjam of lemon curd ook heel goed combineert.
Ik heb dit boek gehad, maar vond het echt geen goed boek. Er zitten veel fouten in de recepten en inderdaad niet bij elk recept foto’s. Snap wel dat je het vond tegenvallen @keekie. De bakatlas is ook leuk trouwens.
Ik vind handboek patisserie ook goed boek. Wel erg duur de Nederlandse versie (de Engelse versie is veel goedkoper). Je hebt dan van elk recept een makkelijke versie, een iets moeilijkere en een recept van een top patisserie. https://www.bol.com/nl/nl/p/handboek-patisserie/9300000105010052/
Wat is rabarbermoes en hoe is het verschillend met jam/confiture. Ik kook het met de helft aan gewicht in geleisuiker en dan even proeven. Dan nog wat citroensap erbij en misschien nog wat suiker en de peulen eruit. Mijn ervaring is dat rabarber juist vrij aanwezig is van smaak?
@Frankie Oh ja, die combi met frambozen en witte chocola lijkt me ook geweldig! Gaat op mijn lijstje!
@FrauHelga Ja aardbeien is klassiek!
Ik ga gewoon eerst even proeven hoe de jam smaakt, en dan maak ik een beslissing.