Mijn tulband is gelukt!
Ik heb dit recept gebruikt:
Ik heb het recept volledig gevolgd. Halverwege de baktijd heb ik de cake afgedekt met wat aluminiumfolie, zodat ie door kon garen zonder te bruin te worden. Omdat mijn oven op hete lucht bakt heb ik 160 graden aangehouden.
Mochten mensen hier het willen bakken, maar geen Schmand hebben; crème fraîche of dikkere, romige yoghurt werkt ook prima.
Met vruchtjes in cake heb ik in het verleden weleens gehad dat ze naar de bodem van de bakvorm zakten, maar vandaag niet.
Wat goed helpt:
- Mandarijntjes volledig laten uitlekken in een vergiet, bij voorkeur als eerste doen voor je met de rest van het recept aan de gang gaat. Let er wel op dat het vocht van 1 van de 2 blikjes opgevangen moet worden en in het beslag gaat.
- 2 à 3 eetlepels bloem over de mandarijntjes strooien, en ze er doorheen schudden zodat elk partje een licht bloemlaagje heeft.
- Ca. 70% van de mandarijntjes door het beslag mengen (als allerlaatste, met een spatel!), en de rest van de mandarijntjes bovenop het beslag leggen, als de bakvorm vol zit.
Voor wie het interessant vindt:
- De bakvorm is de Pirouette van Nordic Ware, die heb ik laatst geïmporteerd uit Amerika. Het is nu nog een Williams Sonoma Exclusive, maar alle vormen van Nordic Ware die voorheen Williams Sonoma Exclusive waren, zijn uiteindelijk ook gewoon in Nederland beschikbaar gekomen bij de reguliere bakwinkels hier. Kwestie van geduld dus. Omdat ik toch al iets liet versturen vanuit Amerika heb ik deze bakvorm recent mee besteld.
- Het grote bord is van de kerstcollectie van AH van 2022.
- Het kleine bordje is uit de lijn ‘Mon Amie’ van het Zweedse merk Rörstrand.