Baktopic #3

Super mooi en ziet er ook heel lekker uit!
Heb je ook al dingen thuis gebakken die je hebt geleerd in de cursus? Als in dat je dingen van de cursus toepast in het bakken?

1 like

Ik heb dit boek geleend van de bibliotheek dankzij jouw lovende recensie haha, maar je hebt gelijk: wat een prachtig boek! Zo leuk om die geschiedenis achter al die lokale baksels te lezen.

2 likes

Ja al wel met wat dingen! Je hebt ook vaak wel wat dingen over die je mee naar huis kunt nemen en waar je thuis weer mee aan de slag kunt. Ik heb nu ook een bodem en bovenkant van een miserable taart mee, dus dan hoef ik alleen nog een vulling te maken en dan kun je weer een heel taartje maken.

Heel benieuwd hoe mijn wortelcake smaakt. Ik denk dat hij net iets te lang op een te lage temperatuur in de oven heeft gestaan. Duurde lang voordat het midden gaar was

21 likes

Als hij net zo lekker als mooi is, komt het wel goed! Ziet er heerlijk uit. :heart:

Ik ben gevraagd om voor de laatste schooldag van een basisschool wat lekkere dingen te bakken voor de leerkrachten, en de komende dagen ga ik oefenen. Vandaag maak ik een Duitse tulband met Schmand (soort crème fraîche met een ander vetgehalte) en mandarijntjes.

Waarschijnlijk ga ik ook een Lotus-tulband maken, en nog wat koekjes (ofwel Annabella’s koekjes ofwel Zweedse stroopkoekjes). Het is alweer even geleden dat ik op bestelling gebakken heb en ik vind het best weer spannend. :sweat_smile:

10 likes

Ik vind hem er wel heel tasty uit zien! Hoe smaakte ie? Haha

2 likes

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, dus ik zeg het alleen maar hier. Ik heb in het verkoop topic foto’s geplaatst van 11 cakestands die ik wil verkopen (samen het liefst) en ik dacht misschien zoekt iemand hier naar cake stands

2 likes

Mijn tulband is gelukt!

Ik heb dit recept gebruikt:

Ik heb het recept volledig gevolgd. Halverwege de baktijd heb ik de cake afgedekt met wat aluminiumfolie, zodat ie door kon garen zonder te bruin te worden. Omdat mijn oven op hete lucht bakt heb ik 160 graden aangehouden.
Mochten mensen hier het willen bakken, maar geen Schmand hebben; crème fraîche of dikkere, romige yoghurt werkt ook prima.

Met vruchtjes in cake heb ik in het verleden weleens gehad dat ze naar de bodem van de bakvorm zakten, maar vandaag niet. :partying_face: Wat goed helpt:

• Mandarijntjes volledig laten uitlekken in een vergiet, bij voorkeur als eerste doen voor je met de rest van het recept aan de gang gaat. Let er wel op dat het vocht van 1 van de 2 blikjes opgevangen moet worden en in het beslag gaat.
  • 2 à 3 eetlepels bloem over de mandarijntjes strooien, en ze er doorheen schudden zodat elk partje een licht bloemlaagje heeft.
  • Ca. 70% van de mandarijntjes door het beslag mengen (als allerlaatste, met een spatel!), en de rest van de mandarijntjes bovenop het beslag leggen, als de bakvorm vol zit.

Voor wie het interessant vindt:

• De bakvorm is de Pirouette van Nordic Ware, die heb ik laatst geïmporteerd uit Amerika. Het is nu nog een Williams Sonoma Exclusive, maar alle vormen van Nordic Ware die voorheen Williams Sonoma Exclusive waren, zijn uiteindelijk ook gewoon in Nederland beschikbaar gekomen bij de reguliere bakwinkels hier. Kwestie van geduld dus. Omdat ik toch al iets liet versturen vanuit Amerika heb ik deze bakvorm recent mee besteld.
  • Het grote bord is van de kerstcollectie van AH van 2022.
  • Het kleine bordje is uit de lijn ‘Mon Amie’ van het Zweedse merk Rörstrand.
36 likes

Cake ziet er heerlijk zacht uit!

En Rörstrand is zo mooi he? Een deel van mijn servies is Kulinara, dat heeft ook die opstaande rand, en mijn moeder heeft een compleet Swedish Grace servies.

6 likes

Dank! :heart:

Ik heb beide lijnen even opgezocht, wauw wat gaaf! Echt mooi servies.
Tot nu toe heb ik alleen dit bordje maar ik sluit niet uit dat er ooit nog wat serviesstukken bij komen. Schitterend merk inderdaad.

Ostindia is ook wel wat voor jouw collectie denk ik!

11 likes

Kan ik ook boterham boter uit zo’n plastic vlootje gebruiken voor gebak?

Hangt heel sterk van het gebak af, en van de soort smeerboter. Wat wil je maken, en welk merk gebruik je?

Waar het vaak mis gaat is dat het vochtgehalte te hoog is, en dat een koekje dan bijvoorbeeld zijn vorm niet goed houdt.

3 likes

Geen idee, nog niet geproefd en ben morgen pas weer thuis. Ook nog geen reviews ontvangen :joy:

Edit: hij was super lekker. Buitenkant was gelukkig niet droog

Deze heb ik

1 like

De bovenste zou ik niet gebruiken om mee te bakken, light varianten bevatten vaak veel vocht waardoor het eindresultaat anders is dan gewenst.

Mocht het om een cake gaan, dan zou ik de Vita d’or Omega 3 wel aandurven. Cake kan je met vrijwel elke vetstof wel maken. Meestal gebruik ik roomboter, maar margarine (de hardere variant of juist de zachtere uit een kuipje) en olie kunnen ook prima.
Zachte smeerboter uit een kuipje is eigenlijk ongeschikt voor deeg dat je rolt, steekt, zet, kneedt, etc. Dus bijvoorbeeld koekjes en brood zou ik hier niet mee bakken.

1 like

Wat een plaatje!

@MENDOWN Dan zou ik liever bakken met zonnebloemolie. Margarine uit een kuipje is zo wisselend qua samenstelling dat je er niet bij alle kuipjes vanuit kunt gaan dat het werkt.

3 likes

Ik heb extreem slechte ervaringen met die onderste. Ik kon de mix weggooien, het werd heel raar en vunzig

2 likes

Dit weekend komt een vriendin van mij langs, en ze is ontzettend goed bezig met afvallen. Daarom wil ik haar verrassen met iets lekkers.

Het liefst geen - zo min mogelijk - boter en suiker. Moet wel een beetje haalbaar blijven :wink: Bijvoorbeeld gezoet door banaan kan wel. Andere ideeën zijn ook welkom, zoals een cake of mueslireep (moet wel invriesbaar zijn). Maximaal 120 calorieen per snee/reep/koekje.

Ik heb geen dadels als zoetmiddel in huis, wel banaan, mango, aardbei en stevia. Kwark heb ik ook. Ideeën zijn welkom!

Nailed it. Hopelijk is mijn 2e batch beter, maar wat zonde zeg

2 likes