Baktopic #3

Superleuk! :heart: Ik heb laatst de vlinder gekocht toen De Bakwinkel die met korting had. Mijn dochter is er helemaal gek op en zodra het vakantie is gaan we er mee aan de slag.
Je andere vormen vind ik ook erg leuk, vooral die onderste! Hier staan de minivlinders nog op de verlanglijst van mijn dochter, maar ik wacht even tot die voordeliger is.

2 likes

Leuk!! De backyard bugs stond al langer op mijn lijstje dus was heel blij toen ik die tegenkwam. De minivlinders is inderdaad ook een hele leuke vorm. Blij dat die al deels in deze vorm zitten.

4 likes

Ik ben geen expert, maar mijn man bakt zuurdesembrood en hij voedt alleen als hij deeg gemaakt heeft en dus een deel heeft gebruikt. En dan pakt hij de volgende week weer starter en voedt hem als hij nieuw deeg maakt. Als het 2 of 3 weken duurt voedt hij hem wel eens tussendoor. Je starter zou toch genoeg voeding moeten hebben in het brooddeeg?

Oke in de volgende ronde heb ik geen zelfrijzend bakmeel gebruikt maar volledig tarwebloem.
Nu heb ik het probleem dat mijn koekjes zijn gaan ‘over-spreaden’.
Zucht, beide recepten waren voor zandkoekjes. Dus ik ga volgende week het recept proberen die jij door gaf @George voor de suikerkoekjes :).

Hopen dat het met dat recept het niet gaat spreaden of te veel gaat rijzen!

Welk vetmiddel heb je gebruikt als ik vragen mag? Ik heb een vriendin die dit probleem steeds had met koekjes, en toen bleek dat ze margarine uit een kuipje gebruikt (om op je brood te smeren). Ik bak koekjes eigenlijk altijd met roomboter uit een wikkel, of eventueel margarine, maar dan de harde variant die ook in een wikkel zit. Dan drijven ze niet uit.

Met het recept van Laura dat @George postte heb ik ook goede ervaringen.

2 likes

Ik gebruik inderdaad ongezouten boter van campina in zo’n folie. Ook maak ik de deeg en zet ik het in de koelkast voor minsten 6 hr. Ik ga die suiker koekjes proberen, als het nog steeds gebeurd dan denk ik dat het aan mijn combi magnetron ligt :stuck_out_tongue:

1 like

Je kunt ook nog de koekjes een half uurtje in de koelkast zetten voordat ze de oven in gaan. Dan wordt de boter weer wat harder en lopen ze minder uit tijdens het bakken.

1 like

De suikerkoekjes van Laura zijn inderdaad top. Is super vaak mijn basis, dus komt goed. Met dit warme weer zou ik ze wel weer even in de koelkast zetten voordat je gaat bakken

1 like

Ja het deeg haal ik uit de koelkast na 6hr, ik steel de vormpjes uit en dan zet ik het in de oven. Volgens mij doe ik dat wel juist denk ik toch? Bedankt voor het meedenken!
@Chan bedankt voor je aanvulling!

2 likes

Ja, klopt. Maar na het uitsteken nogmaals in de koelkast voor een half uur. Zoals Chan ook aangeeft. Door het opnieuw kneden van het deeg en het uitsteken wordt het weer warm, dus smelt de boter. Als je het weer in de koelkast zet na het uitsteken, wordt het weer hard en loopt het niet uit. Hoop dat het zo duidelijker is haha.

Ah sorry, ik rol mijn deeg al volledig uit. Dus ik steek het uit. Ik hoef de deeg niet te kneden of uit te rollen daarna :grin:

6 likes

Ik wilde voor vandaag een zuurdesembrood maken, maar gisteren had ik een etentje en ben toen heel veel strech en fold vergeten, dus heb het maar 2 keer gedaan!! En heb hem pas in het rijsmandje gedaan rond 1 uur in de nacht en net was hij nog niet genoeg gerezen, dus heb besloten hem pas na mijn vrijwilligerswerk af te bakken(rond 1 uur).

Ik ben heel benieuwd of deze freestyle manier gaat werken! :nerd_face:

Edit:

Ik heb hem pas rond 2 uur afgebakken want ik had eerst andere dingen te doen maar alles kwam goed :pray:

11 likes

Ik heb weer eens aardbeienslofjes gebakken, denk wel mijn favo gebak! Ook gelijk een vriendin een doos cadeau gedaan.

96 likes

Zoek je toevallig nog nieuwe vrienden?

26 likes

Altijd! Ik heb ook nog mango-praliné bonbons gemaakt mocht je zin hebben

4 likes

Ik woon bij jou in de buurt :raising_hand_woman:t2:

5 likes

5 likes

Liefhebbers van mooie bakvormen opgelet; sinds kort wordt een Amerikaans bakvormenmerk ook in Nederland verkocht! Het gaat om het merk Baker’s Secret. Via de Amerikaanse Amazon te bestellen, maar dan zit je met invoerkosten en hoge verzendkosten. Echter is er nu ook een Nederlandse webshop die de vormen heel voordelig aanbiedt, namelijk CookingLife.

Volgens de website zouden ze hier verkocht worden als ‘Blackwell’ maar de bakvormen zitten gewoon in hun Amerikaanse doos van Baker’s Secret.

De vormen die Baker’s Secret produceert zijn vormen die vaak ‘retired’ zijn van andere merken zoals Wilton, maar er zijn ook kopieën van bepaalde nog actieve Nordic Ware modellen. Sommige modellen zijn ook verkrijgbaar bij Birkmann en Patisse. In Zuid-Amerika wordt Baker’s Secret verkocht als Marissa Lounina, dat is met name in Brazilië een heel populair en relatief betaalbaar merk.

Ik kocht deze 2:

Bij deze vorm lijkt het me leuk de kuiltjes op te vullen met bijvoorbeeld chocolade of speculoospasta.

En deze stond al zo lang op mijn verlanglijst, maar ik vond importeren te duur. :sweat_smile: Nu voor 3 tientjes kunnen scoren en dat is een hele nette prijs. Dat is zelfs nog iets voordeliger dan de standaardprijs in Amerika.

Voor ik bestelde heb ik de reviews van CookingLife bekeken en die waren niet zo positief. Blijkbaar hadden klanten last van leverproblemen / achterstanden en werd er niet goed gereageerd door de webshop.
Om die reden heb ik Paypal als betaalwijze gekozen, dat kostte wel een euro meer maar dat leek me veiliger voor het geval er niet geleverd werd. Ze hebben echter binnen 5 dagen geleverd, dus voor mij was het zeker geen negatieve ervaring.

Deze specifieke vormen van Baker’s Secret heb ik nog niet getest, maar de bakvormen die ik al van het merk heb zijn goed. De pannen zijn iets minder zwaar dan die van Nordic Ware, maar de kwaliteit is dik in orde. Ze lossen makkelijk uit de vorm, en de details van de bakvormen zijn mooi gedefinieerd in het eindresultaat.
Ik ken meerdere vrouwen uit Oostenrijkse en Beierse tulband-bakgroepen die lyrisch zijn over het merk (en ik inmiddels ook) en vind het dan ook fijn dat het merk nu zoveel makkelijker verkrijgbaar is hier.

27 likes

Ziet er goed uit! Ik heb nog nooit een slof gebakken, maar ik eet ze wel graag. Welk recept gebruik je?

1 like

Thanks! Het is helemaal niet moeilijk, dus zeker doen! Ik gebruik altijd mijn eigen recept:

Zelf amandelspijs maken is wel een wereld van verschil, die van Dr. Oetker vind ik echt niet eetbaar (smaakt heel chemisch). Officieel hoor je spijs 6 weken te laten staan om te rijpen, maar op dag 1 is het ook al lekker. Je kan hier amandelschaafsel of amandelstiften voor gebruiken, die kun je gewoon bij de supermarkt krijgen.

3 likes