Baktopic #3

Mijn zusje is morgen jarig en wil een taart van chocolade en aardbei 2 lagen met haar naam in chocolade op de bovenkant. Ze heeft zelfs een paint tekening gemaakt hoe het eruit moet zien :rofl::ok_hand:

Alleen ik maak nooit stapeltaarten en het moet vegan en ik heb geen mixer :cold_sweat: iemand tips?

4 likes

Dit leest een beetje als de satirische reacties onder recepten, ik mis nog: kan de aardbeitaart ook
zonder aardbei?

Maar lief dat je dit maakt voor je zusje!

11 likes

Hahahaha, ik ben nog vergeten te zeggen dat ik niet 1 ronde springvorm heb :rofl:. Ik ga morgen ochtend eerst maar winkelen…

2 likes

Pleur er wat aardbeien op en klaar is Kees

2 likes

Heel eerlijk; ik zou hier niet aan beginnen.

Stapeltaarten zijn naar mijn mening niet zo eenvoudig als ze lijken, want het gewicht van de bovenste laag / lagen drukt op de lagen er onder. De onderste laag moet je soort van stutten met stokjes (in de taart) om het gewicht te kunnen houden. Het is geen kwestie van 2 of meer lagen taart op elkaar zetten en klaar is kees, want dan gaat 'ie geheid inzakken of scheef hangen.
Je hebt dan ook òf meerdere taartvormen nodig, òf een taartzaag, òf een hele vaste hand als je de taart snijdt met een broodmes.

Zonder mixer is het lastig want met de hand klop je toch minder lucht in een beslag.
En vegan bakken vind ik ook een kunst op zich, iets wat technisch gezien in mijn ogen toch wat moeilijker is dan boter, eieren etc.

Stapeltaarten zijn mooi maar ik vind het (met ca. 25 jaar bakervaring) zoveel gedoe dat ik verjaardagstaarten voor mijn dochter altijd bestel en laat maken door pro’s.

Ik zou voor zoiets gaan:

En het dan mooi decoreren met aardbeien.

10 likes

Ik had ergens gezien dat je ook flosdraad ervoor kunt gebruiken. Als iemand dit gaat proberen, geef mij niet de schuld als het mislukt

3 likes

Klopt! Goeie aanvulling.
Dan prik je eventueel aan de zijkanten wat cocktailprikkers om de juiste hoogte in de gaten te houden, en dan kan je met flosdraad netjes ‘snijden’.

5 likes

Thanks voor de tips! Ik ben trouwens wel een ervaren bakker(al klinkt het nu misschien niet zo), dus uit een pakje vind ik weer geen uitdaging.

Ik weet wel wat af van stapeltaarten, maar vooral dat je idd veel nodig hebt en dat het veel werk is. Daarnaast houd ik van wat kleffere cake en met een stappeltaarten heb je toch eerder biscuitdeeg nodig…

Ik denk dat het 1 maar wel een hoge taart gaat worden. Taartzaag heb ik ook, dus ik kan meerdere lagen maken! En ik heb op Pinterest al ideeën op gedaan, ik ga het afwerken met een chocolade botercreme en dan een choco drip en dan versieren met aardbeien!

5 likes

Oh ik ben het hier niet helemaal mee eens hoor. Ik heb stapeltaarten gemaakt met 2 à 3 lagen die gewoon meerdere dagen goed bleven staan zonder dat ik iets van stutten had gedaan. Met je punt over vegan en zonder mixer bakken ben ik het wel eens, en je crème moet natuurlijk bij een stapeltaart al helemaal goed zijn, dus dat is wel risicovol

3 likes

Is dat de reden waarom het bij mij altijd meer een dun laagje lijkt ipv die prachtige lagen die je ziet op de foto’s? Ik doe namelijk de taart door de helft (of twee vormen) en doe dan een laag vulling en dna de taart erop. Je zou daar dan iets tussen moeten doen wil die verhoging dan houden?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Tot nu toe heb ik het altijd gedaan zoals in deze video:

(vanaf 3 minuten). En de baksters waar ik tegenwoordig bestel doen het ook zo. Op die manier kan je toch een hoge taart maken met meerdere lagen zonder dat 'ie inzakt.
Zonder support taarten stapelen vind ik tricky (en vaak minder mooi).

@Sjern Ah oké, dat wist ik niet. Ik dacht dat je anders nooit bakte en dan zou dit inderdaad wel een flinke uitdaging zijn. Klinkt lekker wat je gaat maken! :blush:

2 likes

Ah ja dit is ook wel een hele hoge, ik snap wel dat je hier steun bij nodig hebt hahah. Ik dacht meer aan een vrij simpele met 2 lagen (dus 2 biscuits o.i.d.), dan vind ik het wel kunnen

2 likes

Oké, dan hadden we het over verschillende baksels inderdaad.
Dunnere lagen doe ik inderdaad ook zonder stokjes. Als ik koningskroon bak heb je ook vrij boterige cake in lagen op elkaar gestapeld, met jam er tussen. Het is enigszins kwetsbaar maar niet heel hoog, en dan gaat dat inderdaad prima. :blush:

3 likes

Dit klinkt echt heel goed! Zou je het recept willen delen als de taart goed is gelukt?

1 like

Bij mij lijkt het vaak alsof de taart de crème eruit perst. Maar misschien is de crème dan wel niet stevig genoeg.

1 like

Ah zo. Dat kan van alles zijn; te zware cake, te lichte crème, te veel lagen op elkaar zonder support. Of een combinatie daarvan.

2 likes

https://youtube.com/shorts/ili_UcTxqx0?feature=share

Geen bakken, maar oh wat maakt deze man gave dingen! Ik maak wel eens bonbons, maar dit is echt next level. Onwijs knap.

3 likes

Hij heeft ook een show op Netflix waarbij mensen strijden om beste chocolatier ofzo te worden. School of chocolate.

5 likes

Jaaa echt bij alles wat hij maakt denk ik ‘wat zonde om op te eten’.

2 likes

Het helpt dan ook wel eens om twee soorten vulling te combineren, bijvoorbeeld de buitenrand met botercreme of ganache (en misschien ook een cirkeltje in het midden) en dan de rest met de luchtigere/zachtere vulling. De stevigere crème vormt dan een barricade waardoor de rest niet naar buiten kan en in het midden een steunpunt waardoor het uberhaupt minder duwt

4 likes