Baktopic #3

Aangezien hier wel wat kenners van goed gebak zitten even hier hoor: heeft iemand tips voor een high tea in het zuiden van Friesland/Drenthe/Overijssel?

Vet he! Ik volg hem ook op Instagram, echt heerlijk om te kijken en t ziet er zoooo makkelijk uit haha

3 likes

Het high tea buffet bij Lucy’s Inn. In Eesergroen. Ik weet alleen niet of het in de juiste richting zit.

1 like

Haha ja het ziet er echt heel makkelijk uit. Het lijkt ook zo weinig tijd te kosten. Maar het lijkt meer op beeldhouwen en kunst dan bakken en koken.

1 like

Sorry als ik een beetje kom binnenvallen met een vraag.

Ik ben opzoek naar alternatieven om een taart ‘een kleurtje te geven’. Wat ik bij de proefversie heb gebruikt is de Dip 'n drip fondant van Funcakes + kleurstof. Werkte supergoed en makkelijk, maar is wel heeeel zoet. Zelfs met de taart die niet veel meer is dan biscuit + een beetje jam.

Nu kan het zo zijn dat ik de laag wat dunner moet maken. Maar ik was benieuwd naar alternatieven.

Botercreme ligt voor de hand maar vind ik vaak niet zo lekker. Bekleden met marsepein gaat met niet lukken vrees ik want het is een hartvormige taart en ik heb er 0 ervaring mee (en ben niet zo handig).

Hebben jullie andere suggesties die makkelijk / dummie-proof zijn?

2 likes

Chocolade ganache?

Je kunt vloeibare maar ook iets stevigere maken met meer chocolade en minder slagroom. Dan kan je hem gebruiken om af te smeren. Kon niet zo gauw een recept vinden maar misschien heeft iemand anders hier het perfecte recept?

1 like

Welke botercreme heb je gebruikt? Je hebt verschillende soorten, met banketbakkersroom of meringue… Ganache inderdaad of een roomkaasglazuur/cream cheese frosting zou ook kunnen (laatste is wel erg romig, maar bij een red velvet of carrotcake echt heerlijk)

3 likes

Ik wilde nog een update geven over mijn stapeltaart met aardebeien en de naam van mijn zusje erop: :stuck_out_tongue:

Het is onderstaande chocoladetaart geworden met 3 lagen :slight_smile:

55 likes

Ik had zin in herfstachtigse baksels, dus ik ben voor deze hazelnotentaart gegaan:

En hij is echt HEEL lekker en smaakvol, echt een diepe hazelnootsmaak. Omdat je de boter moet smelten, heb ik in de geest van de pecan koeken (waar ook weer een dikke voorraad van in mijn vriezer ligt #zwangerschapsverlof) de boter laten smelten tot goudbruin met bruine puntjes.

Volgende keer zou ik denk ik de hazelnoten ook nog van tevoren met gesmolten boter roosteren voor ik ze fijnmaal, voor een nog intensere hazelnootsmaak.

22 likes

Oh, dit klinkt echt heerlijk! Dat ga ik op mijn te bakken lijstje zetten! Wat is de diameter van jouw springvorm?

En aan alle bakkers: zullen we weer eens een gezamenlijke bakchallenge doen? Ik wil wel de polls etc doen? Hebben jullie voorstellen voor recepten?

Bakchallenge?

• Ja leuk!
  • Meh, nee.

0 stemmers

6 likes

Ow wat lekker! Ga ik ook snel bakken. Heb verse hazelnoten (zelf geplukt een maandje geleden :sunglasses:) dus heel leuk om die te gebruiken.

2 likes

Diameter springvorm is 26 cm!

En de bakchallenge doe ik heel graag weer aan mee! Altijd een beetje balanceren qua inzending tussen iets dat origineel is, leuk, maar ook laagdrempelig genoeg.

Zelf hou ik echt van stoofpeertjes door baksels. Afhankelijk van hoeveel effort je erin wilt steken, kun je die kant en klaar kopen of zelf maken. Mijn inzending is ook nog glutenvrij, al denk ik zelf dat ik de bodem dus aanpas want lijkt me niet lekker met havermout.

2 likes

Challenge lijkt me superleuk! Ik weet alleen niet zeker of ik kan meedoen aangezien mijn keuken verbouwd wordt, maar ik kijk ook graag naar jullie creaties. :smiley:

2 likes

Ok! Laten we die challenge gaan doen!

De eerste inzending is al binnen, maar heb jij nog een recept? Laten we het beperken tot 1 recept per persoon. Ik zal morgen of dinsdag de inzendingen in een poll zetten.

Mijn bijdrage, omdat ik zo van peren houdt… een klassiek frans recept, van good old Rutger!

13 likes

Leuk! Ik ga dit recept sowieso maken, ook als het de challenge niet haalt :grin: Mijn vriezer moet leeg ivm een verbouwing en ik vond net nog een portie frangipane, dus dit recept past er goed bij! Is ook iets wat ik zelf niet snel zou kiezen dus extra leuk.

1 like

Leuk, ik heb weinig gebakken in de zomer. Ik wil deze inzenden:

Staat al super lang op mijn to bake lijst, maar nog nooit geprobeerd

1 like

Oh leuk! Ik zag gisteren ook zo’n taart langs komen op instagram en die wilde ik ook al graag een keer maken. Dus dit vind ik een heel leuk idee :smile:

2 likes

Deze heb ik al een paar keer gemaakt van Rutger en is heel lekker!

21 likes

Wooow die ziet er supermooi uit, gaat hier ook op het lijstje :smiling_face_with_three_hearts:

Hier nog steeds helemaal in de bak vibe. Heb een keer een Amerikaans carrot cake recept geprobeerd, staat nu in de oven:

Heel benieuwd. Denk dat hij lekker tropisch uit gaat vallen door de ananas en kokosrasp. Wil vooral dat hij lekker ‘moist’ is, bij mij valt carrot cake vaak wat te droog uit.

Heb hem gemaakt met winterpenen die een vriend aan me gaf, omdat hij ipv 6 wortels voor zijn kippensoep 6 enorme winterpenen had gekocht en dat een beetje teveel van het goede vond. Dus morgen een paar stukjes bij hem langsbrengen :blush:

8 likes

Mijn inzending: iets met carrot cake. Je favoriete recept met carrot cake-smaak, of dat nu een klassieke worteltaart is, carrot cake cookies, carrot cake pudding, etc. Lekker herfstig. :orange_heart:

11 likes