Nou daar gaat 'ie.
Even wat info vooraf; ik doe deze post enkel omdat er naar gevraagd werd, niet om te patsen of om te pochen. Dat is echt niet mijn bedoeling. Het zijn er gelukkig geen 100 maar rond de 50.
Lang niet al deze vormen zijn gekocht door mij, ik heb er een heleboel gekregen door de jaren heen, want ik verzamel al een hele tijd. Sinterklaas, verjaardagen, etc, meestal krijg ik wel een mooie vorm, of een bon voor een kookwinkel. Of een bakboek, want die verzamel ik ook. Het is voor mij echt een passie en mijn grootste liefhebberij, en hobby’s kosten nu eenmaal geld. Geld dat ik dan weer niet uitgeef aan uitgaan / dure kleding of dure verzorgingsproducten, dus daar bespaar ik weer.
Als ik mezelf iets cadeau wil doen, is het eigenlijk altijd bak-gerelateerd.
Qua prijzen; ik betaal vrijwel nooit het volle pond voor bakvormen. Dat doe ik alleen als ik hem héél graag wil, als 'ie echt nooit goedkoper is, en/of als de vorm een ‘unicorn’ is.
Online worden regelmatig acties gehouden door webshops, maar ook op Marktplaats, eBay en FB zijn vormen met korting te vinden. Als een bakvorm nog niet versleten is, koop ik ze dus ook weleens tweedehands.
De twee vormen die nog in de verpakking zitten heb ik nog niet gebruikt. Dit zijn Duitse vormen die maar kort geproduceerd zijn en de onderste is zeer gewild onder verzamelaars (met name in Amerika). In Europa zijn ze wat makkelijker te vinden, en ik had de mazzel dat de verkoper ze voor een prikkie aanbood.
De eerste, tweede en vierde vorm van links, boven, zijn (samen met de Kaiser-vormen van de vorige foto) denk ik de meest unieke vormen in mijn collectie, van Wilton Ultra Bake en Anolon.
De vormen in het midden zijn van USA Pan. Dat is een buitengewoon degelijk Amerikaans merk, hun vormen van zware kwaliteit. In Nederland wat moeilijker te vinden maar via Amazon wel te bestellen. Rechts in het midden de Heritage, mijn eerste Nordic Ware-vorm ooit die om die reden altijd speciaal voor mij zal zijn.
Linksonder de Pirouette bundtpan, de nieuwste tulbandvorm van Nordic Ware. In het midden bovenaan staat een Maleisische bakvorm voor kuih bahulu, hier heb ik er meerdere van. Rechtsonder een vormpje van Ovenex, een Amerikaans merk dat niet meer bestaat. Dit vormpje heb ik in meerdere maten, en dit is de kleinste.
Mijn Charlotte-vorm staat niet op de foto; mijn zus had die geleend en is inmiddels op vakantie. En ik heb het vermoeden dat ik er nog wel 1 of 2 mis, maar dat zijn dan in ieder geval niet de pronkstukken van mijn verzameling.
Verder heb ik alle saaiere vormen niet op de foto gezet. Ik heb meerdere ronde, vierkante en rechthoekige vormen, boterkoekvormen (met zo’n ronddraaiend mesje), gewone cakevormen, cupcakevormen en een Lapis Surabaya-vorm en een madeleinevorm.
Komende week ben ik jarig en ik weet vrijwel zeker dat mijn collectie dan weer iets uitgebreid wordt. 
Als er vragen zijn over specifieke vormen beantwoord ik die graag.