Baktopic #3

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe je keuken eruit ziet als je ruimte hebt voor 100 bakvormen. :sweat_smile:
Lijkt me wel fantastisch om zoveel keuze te hebben bij het bakken. :heart_eyes:

5 likes

Even advies nodig omdat ik lekker besluiteloos ben :joy:

Voor mijn dochter haar verjaardag wil ik een cijfertaart maken. Nu wilde ik het gewoon met cake beslag doen, maar zie toch online dat veel mensen het met koekdeeg doen. Of zal ik toch voor biscuit/kapsel gaan? :scream::crazy_face:

En qua vulling, ik dacht aan botercreme, maar dit is misschien te machtig? Nu zag ik ook vaak een mascarpone/slagroom vulling voorbij komen. Vinden jullie dat lekker? Is dat wellicht beter. Is dat gewoon vergelijkbaar met een slagroomtaart?

1 like

Leuk! Kapsel kan prima, ik zou het dan wel tremperen aangezien de zijkanten open zullen blijven, dan blijft het lekker mals.
Slagroom-mascarpone is zeker een lekkere vulling! De mascarpone geeft een frisse smaak, ik vind dat lekkerder dan alleen slagroom. Ik gebruik daarbij ook nooit de aanbevolen hoeveelheid van 10% suiker, maar eerder 8%. Dan wordt de vulling niet zo zoet. Je zou je kapsel ook eerst kunnen insmeren met een laagje jam en dan de slagroom-maacarpone er overheen.

Als je de bovenkant wilt versieren met toefjes is botercrème wel fijner. Dat spuit mooi stevig op en dan blijf je de toefjes goed zien. Ik vind Amerikaanse botercrème ook niet lekker, maar je zou wel een mix van botercrème en banketbakkersroom kunnen gebruiken. Of Zwitserse meringue botercrème. Die zijn allebei niet zo zwaar.

2 likes

@Elafonisi Haha, helaas heb ik hier geen heel spannend antwoord op. Je zou misschien denken dat ik een loeigrote keuken heb, maar dat is niet het geval. Gewoon een gemiddelde keuken in een gewoon huis.

In de keuken is 1 onderkast volledig in gebruik voor bakvormen. Ik heb 1 bovenkastje met vitrinedeurtjes, daar staan mijn mooiste bakvormen in. Deze foto is uit december, inmiddels is de opstelling weer een beetje veranderd.

En op mijn werkkamer op de 1e verdieping heb ik een inbouwkast, die is nu in gebruik als bakvormenkast. De vormen die ik niet maandelijks gebruik staan daar, bijvoorbeeld winterse bakvormen.

Er zijn wel Nordic Ware-fans die hun vormen ophangen aan de muur. Dat vind ik heel mooi maar voor mezelf onpraktisch. De vormen vangen dan stof en je hebt toch iets nodig aan de muur om ze mee op te hangen. Sommigen gebruiken spijkers / schroeven, anderen gebruiken een bordenhanger, dan hangen ze steviger. Maar ik begin daar liever niet aan, hoe leuk ik het ook vind staan.

Ik moet even nadenken hoe ik de vormen het best op de foto ga zetten, want in de kast fotograferen is wat donker en sommige vormen zijn gestapeld. Ik denk dat ik ze binnenkort even allemaal verzamel en uit ga stallen op een tafel of zo.

32 likes

Ziet er heel gezellig uit! Als je ze in je keuken aan de muur hangt worden ze naast stoffig ook nog vettig, vind dat helemaal niet fijn. Dan zou ik al overwegen om in de kringloop speciale vormen kopen om op te hangen haha.

1 like

Nou daar gaat 'ie.

Even wat info vooraf; ik doe deze post enkel omdat er naar gevraagd werd, niet om te patsen of om te pochen. Dat is echt niet mijn bedoeling. Het zijn er gelukkig geen 100 maar rond de 50.

Lang niet al deze vormen zijn gekocht door mij, ik heb er een heleboel gekregen door de jaren heen, want ik verzamel al een hele tijd. Sinterklaas, verjaardagen, etc, meestal krijg ik wel een mooie vorm, of een bon voor een kookwinkel. Of een bakboek, want die verzamel ik ook. Het is voor mij echt een passie en mijn grootste liefhebberij, en hobby’s kosten nu eenmaal geld. Geld dat ik dan weer niet uitgeef aan uitgaan / dure kleding of dure verzorgingsproducten, dus daar bespaar ik weer. :sweat_smile: Als ik mezelf iets cadeau wil doen, is het eigenlijk altijd bak-gerelateerd.

Qua prijzen; ik betaal vrijwel nooit het volle pond voor bakvormen. Dat doe ik alleen als ik hem héél graag wil, als 'ie echt nooit goedkoper is, en/of als de vorm een ‘unicorn’ is.
Online worden regelmatig acties gehouden door webshops, maar ook op Marktplaats, eBay en FB zijn vormen met korting te vinden. Als een bakvorm nog niet versleten is, koop ik ze dus ook weleens tweedehands.

De twee vormen die nog in de verpakking zitten heb ik nog niet gebruikt. Dit zijn Duitse vormen die maar kort geproduceerd zijn en de onderste is zeer gewild onder verzamelaars (met name in Amerika). In Europa zijn ze wat makkelijker te vinden, en ik had de mazzel dat de verkoper ze voor een prikkie aanbood.

De eerste, tweede en vierde vorm van links, boven, zijn (samen met de Kaiser-vormen van de vorige foto) denk ik de meest unieke vormen in mijn collectie, van Wilton Ultra Bake en Anolon.

De vormen in het midden zijn van USA Pan. Dat is een buitengewoon degelijk Amerikaans merk, hun vormen van zware kwaliteit. In Nederland wat moeilijker te vinden maar via Amazon wel te bestellen. Rechts in het midden de Heritage, mijn eerste Nordic Ware-vorm ooit die om die reden altijd speciaal voor mij zal zijn.

Linksonder de Pirouette bundtpan, de nieuwste tulbandvorm van Nordic Ware. In het midden bovenaan staat een Maleisische bakvorm voor kuih bahulu, hier heb ik er meerdere van. Rechtsonder een vormpje van Ovenex, een Amerikaans merk dat niet meer bestaat. Dit vormpje heb ik in meerdere maten, en dit is de kleinste.

Mijn Charlotte-vorm staat niet op de foto; mijn zus had die geleend en is inmiddels op vakantie. En ik heb het vermoeden dat ik er nog wel 1 of 2 mis, maar dat zijn dan in ieder geval niet de pronkstukken van mijn verzameling.
Verder heb ik alle saaiere vormen niet op de foto gezet. Ik heb meerdere ronde, vierkante en rechthoekige vormen, boterkoekvormen (met zo’n ronddraaiend mesje), gewone cakevormen, cupcakevormen en een Lapis Surabaya-vorm en een madeleinevorm.

Komende week ben ik jarig en ik weet vrijwel zeker dat mijn collectie dan weer iets uitgebreid wordt. :rofl:

Als er vragen zijn over specifieke vormen beantwoord ik die graag. :smiley:

140 likes

Wat leuk om te zien!! Ik heb een moeilijke vraag voor je, maar als je er 1 zou moeten kiezen om te gebruiken voor de rest van je leven welke zou je dan kiezen?

2 likes

Oei dat is een hele moeilijke vraag inderdaad. Alsof je een moeder vraagt haar favoriete kind te kiezen. :sweat_smile:

Mijn eerste gedachte was de Heritage, vanwege de nostalgische gevoelens die ik bij die vorm heb. Maar ik denk dat ik dan toch voor de Nordic Ware Ruffled Medallion Cakelets ga. Tweede foto, derde vorm van boven uiterst links.
Met die vorm kan ik makkelijk kleine porties bakken, en daar kan je denk ik nog meer kanten mee op dan met enkel een tulbandvorm. Ze zijn niet seizoensgebonden en net wat unieker dan de Heritage.

6 likes

Ik zie dat jij de herfstbladeren hebt. Ik heb die ook maar weet dus niet hoeveel beslag ik zou moeten maken? Of is normale hoeveelheid niet teveel ervoor?

3 likes

Ik vind dit fantastisch om te lezen/zien! Ik geniet altijd zo van jouw enthousiasme :heart:

12 likes

Superleuk om te zien! Ik word er helemaal hebberig van, echt bakvormverzameling goals haha. :heart_eyes:

Welke herfstblaadjes bedoel je? Want ik heb er 2, eentje met 6 blaadjes en eentje met 12.
Meestal zit er bij een Nordic Ware-vorm een wikkel met recept, dat is aangepast op de grootte van de betreffende vorm. Soms klopt het niet 100%, dan hou ik het beslag dat ik over heb even achter en bewaar ik dat in de koelkast.
Of ik pak er een andere kleine (cupcake)vorm bij om het resterende beslag in te doen.

Mocht je de kleine vorm hebben met 6 blaadjes dan is dit een lekker recept, maar ook hier was het beslag iets meer dan in de vorm paste.
Mocht je de andere bedoelen met 12 blaadjes; ik heb hier geloof ik de laatste keer een viervierdenbeslag op basis van het gewicht van 2 eieren gebruikt (dus ca. 100 gram ei, 100 gram boter, 100 gram suiker en 100 gram zelfrijzend bakmeel). Ik weet niet meer zeker of ik toen overhield en ook nog andere vormpjes heb gevuld, maar dat is meestal wel hoe ik het oplos.

4 likes

Ik heb die met 12 blaadjes.
Super bedankt, ga ik dat binnenkort maken!

Ik kan maar 1 vorm in mijn kleine oven kwijt, weet niet of het erg is als beslag anders tijdje moet wachten voor het gebakken kan worden? (Misschien in koelkast bewaren dan?)

Trouwens, vind je collectie super tof!

2 likes

Wat een mooie vormen, ik geniet echt van je enthousiasme. En zo te zien ben je er heel voorzichtig mee, alles lijkt nog als nieuw! Echt leuk om te zien dit, bedankt voor het maken van alle foto’s.

Ik word er ook wel hebberig van terwijl ik misschien drie keer per jaar een tulband maak.

1 like

Dank! :heart:
Nee hoor, beslag even laten staan is geen enkel probleem. Voor de zekerheid inderdaad in de koelkast bewaren, dan blijft het goed. Je zou het dan zelfs een nacht kunnen laten staan. Invriezen van cakebeslag is zelfs nog een mogelijkheid.

Qua vullen van de vormpjes; vul ze niet meer dan 2/3e van de vorm, anders krijgen ze aan de bovenkant een flinke bult en staan ze niet netjes recht na het bakken. Mochten ze dat alsnog hebben; met een scherp mesje kan je de bult na afkoelen recht afsnijden. Of als het een lichte bolling is; leg direct na bakken een zware snijplank bovenop de bakvorm, dan worden ze ook platter. Werkt ook goed voor gewone cupcakes die een platte bovenkant nodig hebben vanwege decoratie.

@Nefertiti Klopt, juist omdat het een prijzige hobby is en mijn grootste liefhebberij, ben ik extreem voorzichtig met mijn vormen. Mijn saaie springvormen zien er wel echt gebruikt uit hoor, en hebben hier en daar wel krasjes. Maar bovenstaande vormen behandel ik zeer voorzichtig. Daar mag geen mes of scherp voorwerp in de buurt komen, met stapelen in de kast ben ik voorzichtig en ze worden direct na gebruik met afwasmiddel met de hand afgewassen, en meteen weer in de kast gezet.
Er zijn mensen die hun vormen in bundt-zakken bewaren, maar dat vind ik voor mezelf niet praktisch omdat het een flinke collectie is. Maar als je een paar bakvormen hebt, is dat nog een mooie manier om je vormen in topconditie te houden.

1 like

Waaaauwie, wat een heerlijke post met je uitleg en toelichting er nog bij!
Misschien een kneuzen vraag, maar ik heb vooral siliconen bakvormen zodat ik het er makkelijk uit kan krijgen. De jouwe zijn echt massief, is dat niet lastiger om het eruit te krijgen en ook schoon te maken?

2 likes

Zeker geen kneuzenvraag!
Ik heb inderdaad alleen massieve vormen. In het verleden heb ik enkele siliconenvormen gehad, maar daar heb ik inmiddels een hekel aan. Ik vind ze verschrikkelijk om schoon te maken, en het was bij mij niet altijd een garantie dat de cake er goed uit kwam.

Massieve vormen kunnen in die zin intimiderend zijn. Maar na heeeeeel veel bakken, veel misbaksels, en ook veel geslaagde, heb ik inmiddels een manier gevonden die vrijwel altijd werkt.
Voor het bakken gebruik ik tegenwoordig bakspray met bloem, van Pam:
pam_baking

Online is deze wel te vinden bij webshops met expatproducten, of body- en fitshops waar je ook eiwitshakes etc kan kopen. Ik zoek meestal naar goeie deals, want sommige winkels vragen zo 11 euro per fles. Mijn laatste bestelling deed ik bij The Juniors en toen betaalde ik slechts 3,99 per fles. Inmiddels zijn ze niet meer voorradig helaas, maar andere webshops hebben ze ook wel.
Een andere optie is Cake Goop, een zelfgemaakt (en zeer voordelig) mengsel waarmee je cakes ook makkelijk uit de vorm laat komen.

Bakblogger Ellouisa heeft weer een ander recept: 1 theelepel zachte boter, 1 theelepel bloem en 1 theelepel zonnebloemolie. Als je daarmee je bakvorm invet, en met een kwastje ook alle hoekjes en de binnenste buis goed meeneemt, komt je cake ook goed uit de vorm.
Uit gemakzucht pak ik eigenlijk altijd Pam, maar als ik er naast grijp maak ik weleens Cake Goop.

Met het storten van de cake wacht ik -tenzij anders vermeld in het recept- altijd minimaal 10-15 minuten. Als je het eerder doet is een cake vaak nog erg instabiel vanwege de hitte, en als je langer wacht loop je het risico dat de cake juist weer een beetje gaat plakken aan de vorm, zeker als er veel suiker in zit.

En hoe vaker je het doet, hoe meer handigheid je er in krijgt. Toen ik begon met bakken heb ik vaak genoeg misbaksels gehad hoor, of cakes die perfect zijn en toch breken als je ze stort. De kunst is om dat als een les te zien, waar ging het verkeerd en hoe kan je het de volgende keer anders doen? Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk gezegd, op het moment zelf baalde ik enorm en heb ik er zelfs weleens om gehuild. :sweat_smile: Zeker als het de bedoeling was de cake weg te geven. Maar van al mijn bakfouten heb ik wel iets kunnen leren. En de beloning van de zachte plof die je hoort als je de bakvorm omkeert is onbetaalbaar.

Mocht een cake kapot gaan tijdens het storten; niet weggooien! Soms is iets nog wel te repareren en kan je een breuk verdoezelen met glazuur. Is hij echt helemaal aan stukken, dan kan je de hele cake verkruimelen, mengen met roomkaas of Nutella tot het kneedbaar is, en er lekkere cakepops van maken. Ik heb héél wat cakepops gemaakt door de jaren heen (vanwege stortproblemen) en daar is door collega’s, vrienden en familie eigenlijk nooit over geklaagd, integendeel.

12 likes

Wat een prachtige collectie heb je!

En begrijp het helemaal. Door dit topic ook mijn eerste nordic ware bakvorm gekocht. En mn cake komt er iedere keer weer perfect uit.

3 likes

Heel leuk die bakvormen @FrauHelga! Ik heb geen ruimte, dus weinig bakvormen, maar zie ze graag van iedereen :smile:

1 like

Wat een leuk antwoord! En onverwacht ook! Mooi zijn deze ruffled medaillon cakes! En wat een goed idee om ook te denken aan kleinere porties! Ik geniet ook van je post over hoe zo’n vorm te lossen, want ik geloof dat dat de reden is dat mij tot nu toe heeft tegen gehouden van de investering in zo’n vorm. Pas heel recent hoorde ik (op TikTok ) voor het eerst van cake goop. Nooit geweten dat dat iets was! Zo veel te leren!

4 likes