Baktopic #3

Wat een leuk antwoord! En onverwacht ook! Mooi zijn deze ruffled medaillon cakes! En wat een goed idee om ook te denken aan kleinere porties! Ik geniet ook van je post over hoe zo’n vorm te lossen, want ik geloof dat dat de reden is dat mij tot nu toe heeft tegen gehouden van de investering in zo’n vorm. Pas heel recent hoorde ik (op TikTok ) voor het eerst van cake goop. Nooit geweten dat dat iets was! Zo veel te leren!

4 likes

Volgens mij is het al een ouder programma, maar voor diegene die het nog niet kennen een leuke tip op npo. De 5 smaken van Joël! De aflevering van gisteren was over zoet. Ze gaan oa naar Ethiopië voor honing. Heel tof om de verschillende soorten te zien. En ik ben zooo benieuwd hoe het nou precies smaakt. De omschrijvingen klinken erg goed.

Bekijk De 5 smaken van Joël: Zoet op Zoet gemist? Start met kijken op NPO Start

3 likes

Wat een heerlijke verzameling :heart_eyes: :heart_eyes: Heel erg leuk om te zien en lezen!

Je zegt dat je cakebeslag kunt laten staan maar ik dacht dat dat juist niet kan vanwege het rijsmiddel (bakpoeder) dat geactiveerd wordt als het met vocht in aanraking komt. Sinds ik dat ergens hoorde of las werk ik altijd zo snel mogelijk als het beslag eenmaal klaar is :joy:

1 like

Snap ik hoor. Toen ik de Heritage kocht, voelde ik me ook soort van schuldig. Zo’n prijzige vorm! En dat was nog wel in een tijd waarbij de standaardprijs een stuk lager was dan tegenwoordig. Ik geloof dat ik er toen 39€ voor heb betaald. Maar toen ik er eenmaal mee ging bakken, was ik verkocht. Dat zo’n grote, zware vorm zo makkelijk een cake losliet na het bakken, vond ik heel bijzonder.
Maar ook met de Heritage heb ik fouten gemaakt, en weleens gehad dat een cake er niet in zijn geheel uit kwam. Dat lag dan altijd aan mij, meestal was ik dan te ongeduldig.

Mensen die ook graag duurdere vormen willen aanschaffen, zou ik adviseren om een lijstje te maken op bijvoorbeeld Lijstje.nl. Dan weet je wat de vaste prijs is van de vorm die je graag zou willen, en ook of een aanbieding goed is of juist niet.
De prijzen voor de meeste Nordic Ware-vormen liggen rond de 50€ bij winkels als Oldenhof en Kookpunt.

De beste deals heb ik gescoord bij Baktotaal, debakwinkel.nl, Nordic Nest, Amazon, en Bol. Incidenteel ook bij Bijenkorf, maar zij liegen weleens over deals en de standaardprijs (bijvoorbeeld een simpele tulbandvorm met ‘50%’ korting, voor 35 euro. Dat is alsnog korting, maar geen 50%. In FB-groepen als Nordic Ware Bakt worden vaak goeie deals gedeeld, en vormen verkocht.

Via Bakken.nl heb ik ook een paar keer een mooie deal gehad, zo is er nu de Braided Loaf Pan van Nordic Ware voor maar 25 euro. Het nadeel: je hebt punten / codes nodig die aan de binnenkant van de bakmixen staan. Die gebruik ik niet heel veel van dat merk, maar met behulp van vrienden en familie die zelf af en toe alleen een kwarktaartmix gebruiken en verder niet veel bakken, heb ik toch wat codes bij elkaar gespaard. Dat zijn mooie aanbiedingen waarmee je voor niet al te veel geld toch prachtige vormen kan verzamelen.

De Bakwinkel heeft trouwens de Contoura-vormen weer met 10€ korting, voor wie nog een mooie tulbandvorm zoekt.

@Keukenkastje Hmmm, ik ben absoluut niet op de hoogte van scheikunde (wat ik weleens jammer vind want met bakken is dat een handige skill, maar ik snap scheikunde helaas echt niet), en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik ben de tip gaan toepassen nadat ik Dorie Greenspan en Martha Stewart beslag voor madeleines in de koelkast zag zetten. Daar zit ook bakpoeder in. Nu zijn madeleines natuurlijk anders dan een gewone cake, maar het beslag bestaat min of meer uit gelijke ingrediënten.
Ik heb inog nooit gehad dat een cake niet goed gerezen was als het beslag even gekoeld was geweest, en het heeft me juist iets meer ontspannen gemaakt in het bakken.

3 likes

Dit geldt vooral als je baking soda gebruikt. Dat reageert met het vloeibare zuur in een deeg. Na deze reactie moet je meteen bakken om effect te hebben als rijsmiddel. Bij bakpoeder is het net anders. Daar zit ook bakingsoda in, maar ook zetmeel en wijnsteenpoeder. In de US noemen ze het ook wel double acting baking powder. De baking soda zorgt niet voor de rijs, maar wel voor reactie met de vloeistof, er komt dan iets van kooldioxide in het beslag en het zetmeel zorgt dat de vloeistof dat vasthoudt. De wijnsteenpoeder (of de synthetische variant ervan) reageert pas bij hitte, vanaf 60 graden. Dan kan ook de vastgehouden kooldioxide verdampen en bijdragen tot extra rijs.
Een recept met alleen bakpoeder kun je om die reden dus ook prima in de koelkast zetten voor even.

6 likes

Ohh wat een collectie @FrauHelga ! Geweldig juist om te zien! :heart_eyes:
Zo leuk altijd, jouw enthousiasme en uitgebreide posts in dit topic.

Door dit topic heb ik ook een Nordic Ware bakvorm gevraagd voor mijn verjaardag (en gekregen). Ik heb er nog maar 2 tulbanden mee gemaakt en die waren allebei heel goed gelukt dus ben er heel erg blij mee. Moet me echt inhouden om het bij 1 te houden als ik al die mooie vormen zie.

1 like

Mijn dochter wilde vandaag héél graag bakken dus hebben wij een gekleurde vlinder gebakken!

Bakken met een kleuter is al intens genoeg, dus ik heb het mezelf makkelijk gemaakt met een Duitse bakmix van het merk Ruf.

Het is eigenlijk voor een bakblik, maar de hoeveelheid beslag paste ook prima in de Nordic Ware vlindervorm. De baktijd werd hiermee wel een flink stuk verlengd, het duurde ongeveer 45 minuten voor hij gaar was.
Omdat ik dus samen met een kleuter bakte is hij niet zo netjes als ik zou willen, maar mijn dochter heeft zich goed vermaakt en is erg trots op ons baksel, dus wat mij betreft is het geslaagd. :smiley:

35 likes

Wat interessant!! Dankjewel voor je duidelijke uitleg. En @FrauHelga ook. Ik begrijp ook niks van het chemische proces maar juist fijn om te weten dat jouw ervaring is dat je het gewoon kunt bewaren.

3 likes

Heeft iemand toevallig nog tips voor een lekker recept voor een baksel met pruimen?

We hebben pruimenbomen in de tuin en daar komen ontzettend veel heerlijke pruimen af. Ik maak elk jaar jam, sap en meestal iets van cake met pruimen. Nu zou ik wel graag iets anders bakken dit jaar. Het liefst niet al te moeilijk. Kan wel aardig bakken maar heb geen speciale keukenspullen of vormen oid.

Misschien een tarte tatin? Zelf nog niet gebakken, maar zag het vaak voorbijkomen bij het zoeken naar recepten voor tarte tatin.

2 likes

Lust je cheesecake? Deze is heerlijk.

2 likes

Lijkt me heel lekker, maar vooral lastig met de caramel enzo. Heb geen thermometer om te zien of de temperatuur goed is… of hoeft dat daar niet bij?

En @FrauHelga jaaa love cheesecake!! En had nooit bedacht dit met pruimen te combineren. Bedankt voor de tip. Dit wil ik sowieso proberen!!

3 likes

Helaas is Madelief, die het recept van de marmercake tipte, blijkbaar verdwenen van het forum, maar ik heb het recept gebruikt dat zij tipte: hij is goed gelukt en echt een super fijne tulbandvorm! Vorm ingesprayd met bakspray, bloem erin verdeeld en de tulband kwam er zonder problemen uit.

Hij is al bijna op, maar 2 dagen later nog steeds niet droog en het marmereffect was ook goed gelukt gelukkig

21 likes

Het is geen baksel maar wel super lekker: geroosterde pruimen met sabayon en amandel brittle met venkelzaad. Echt een goede combi.
Voor alles kan je wel losse receptjes vinden op internet, ik maak meestal een alcoholvrije sabayon met sinaasappelsap.

3 likes

Leuk! Hij stond ergens in 2013 in het tijdschrift geloof ik, en sindsdien heb ik hem bijna elk jaar wel een keer gebakken. In het recept wordt niet vermeld welke maat springvorm je nodig hebt, maar ik gebruik altijd eentje van 26 cm en dat werkt goed. Met 24 cm wordt 'ie ietsje hoger en is de baktijd iets langer.

@MACdonalds Wat mooi gebakken :heart: En wat jammer dat Madelief weg is.

3 likes

Ik doe dat daar eigenlijk niet bij, temperatuur meten. In het recept dat ik gebruik (dagelijkse kost) doen ze dat ook niet. Maar dat is misschien niet hoe het hoort… :face_with_peeking_eye:.

Die cheeseckae van @FrauHelga klinkt ook heel lekker!

3 likes

@FrauHelga Wat een prachtige verzameling! Ik vind die goudkleurige van de tweede foto, middenin de bovenste rij het mooist. En leuk, alle uitleg erbij. Hoe vaak bak je eigenlijk?

4 likes

MastercheFF moet je dan hebben!

1 like

Ah dank je! Ik verander mijn post even.

1 like

Met een handwas en afwasmiddel gaat het ingebrande patina er echt niet af hoor. Ik was ze met de hand af.

2 likes