Snap ik hoor. Toen ik de Heritage kocht, voelde ik me ook soort van schuldig. Zo’n prijzige vorm! En dat was nog wel in een tijd waarbij de standaardprijs een stuk lager was dan tegenwoordig. Ik geloof dat ik er toen 39€ voor heb betaald. Maar toen ik er eenmaal mee ging bakken, was ik verkocht. Dat zo’n grote, zware vorm zo makkelijk een cake losliet na het bakken, vond ik heel bijzonder.
Maar ook met de Heritage heb ik fouten gemaakt, en weleens gehad dat een cake er niet in zijn geheel uit kwam. Dat lag dan altijd aan mij, meestal was ik dan te ongeduldig.
Mensen die ook graag duurdere vormen willen aanschaffen, zou ik adviseren om een lijstje te maken op bijvoorbeeld Lijstje.nl. Dan weet je wat de vaste prijs is van de vorm die je graag zou willen, en ook of een aanbieding goed is of juist niet.
De prijzen voor de meeste Nordic Ware-vormen liggen rond de 50€ bij winkels als Oldenhof en Kookpunt.
De beste deals heb ik gescoord bij Baktotaal, debakwinkel.nl, Nordic Nest, Amazon, en Bol. Incidenteel ook bij Bijenkorf, maar zij liegen weleens over deals en de standaardprijs (bijvoorbeeld een simpele tulbandvorm met ‘50%’ korting, voor 35 euro. Dat is alsnog korting, maar geen 50%. In FB-groepen als Nordic Ware Bakt worden vaak goeie deals gedeeld, en vormen verkocht.
Via Bakken.nl heb ik ook een paar keer een mooie deal gehad, zo is er nu de Braided Loaf Pan van Nordic Ware voor maar 25 euro. Het nadeel: je hebt punten / codes nodig die aan de binnenkant van de bakmixen staan. Die gebruik ik niet heel veel van dat merk, maar met behulp van vrienden en familie die zelf af en toe alleen een kwarktaartmix gebruiken en verder niet veel bakken, heb ik toch wat codes bij elkaar gespaard. Dat zijn mooie aanbiedingen waarmee je voor niet al te veel geld toch prachtige vormen kan verzamelen.
De Bakwinkel heeft trouwens de Contoura-vormen weer met 10€ korting, voor wie nog een mooie tulbandvorm zoekt.
@Keukenkastje Hmmm, ik ben absoluut niet op de hoogte van scheikunde (wat ik weleens jammer vind want met bakken is dat een handige skill, maar ik snap scheikunde helaas echt niet), en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ik ben de tip gaan toepassen nadat ik Dorie Greenspan en Martha Stewart beslag voor madeleines in de koelkast zag zetten. Daar zit ook bakpoeder in. Nu zijn madeleines natuurlijk anders dan een gewone cake, maar het beslag bestaat min of meer uit gelijke ingrediënten.
Ik heb inog nooit gehad dat een cake niet goed gerezen was als het beslag even gekoeld was geweest, en het heeft me juist iets meer ontspannen gemaakt in het bakken.