Baktopic #3

Niks moet. Als je noten roostert wordt de smaak wat intenser en de textuur wordt fijner (vind ik) maar ik ken ook genoeg recepten waar de noten zonder te roosteren in gaan. Of ik het doe, hangt af van hoeveel tijd ik heb en hoe belangrijk de noten zijn in het recept.
In bijvoorbeeld de pecan cookies spelen de pecannoten een grote rol en is het roosteren in mijn ogen een toevoeging.
In carrot cake zijn walnoten meer ondersteunend dan de hoofdrol, dus dan rooster ik ze niet.

3 likes

Heeft iemand het vegan bakboek van Enzo van Heel Holland Bakt al in de handen gehad? Het lijkt me leuk om een vegan bakboek aan m’n collectie toe te voegen.

2 likes

Ik heb hem doorgebladerd in de boekhandel maar vond het geheel teleurstellend. Veel recepten waren verspreid over 4 pagina’s, wel mooie foto’s, maar er had zoveel meer in kunnen staan. Sommige recepten waren niet van hemzelf (zoals de vegan lemon meringue van andere deelnemer Anouk, staat ook gewoon op internet) en dus weinig in totaal. Jammer want ik keek er erg naar uit!

2 likes

Dat las ik dus ook al op bol, wat jammer. Ik keek er ook wel naar uit namelijk. Iemand nog een andere tip?

2 likes

Dosia Brewer heb ik ooit van de bieb geleend, dat vond ik wel een mooi boek, maar niet veel uit gebakken.
Taart ende Koeck heb ik zelf en vind ik leuk! Veel variatie en ook originele baksels.

Ik kreeg nog Adapt als tip, een boek waarin traditionele (patisserie) recepten in een tabel gezet worden met daarnaast de vegan versie en volgens mij ook glutenvrij. Klonk wel interessant

5 likes

Ik bakte vanmiddag deze. Ik had nog nooit zoiets gebakken maar ik ben blij verrast. Hij is heerlijk! Ga hem zeker vaker maken

19 likes

Ik vind de cake echt superlekker, lekker smeuiig (door de griekse yoghurt misschien?) maaarr die walnoten hadden van mij niet gehoeven, misschien lekkerder geroosterd… of lekkerder met pecannoten ipv walnoten.

2 likes

Ja deze is echt lekker en het enige bananenbrood recept wat ik gemaakt heb wat ik een succes vind

1 like

Ik was gister in Amsterdam en heb taartjes en koekjes gehaald bij Holtkamp. Wat een genot. Champagne taart en chocolade taart, en nog canelles en vanille batons. Ik had nog niet eerder een canelle gegeten maar my goodness wat lekker. Die ga ik binnenkort maken

11 likes

Heb je wel een snufje zout door je deeg gedaan? Dat vind ik altijd een wereld van verschil maken.

@Hedwig Als je wil mag je die van Dosia van mij hebben tegen de verzendkosten. Ik heb al zoveel kook- en bakboeken, dus hij staat hier voornamelijk als kastvulling.

5 likes

Oh grappig, in het Deens noemen ze dit Drommekage (droomtaart). Inderdaad een hele lekkere taart.

4 likes

Ja zo ken ik deze inderdaad ook! Echt heerlijk.

2 likes

Wat is nou eigenlijk een goede manier om te beginnen met bakken? Zijn er beginners websites of boeken die jullie aanraden? Ik vind het versieren hartstikke leuk maar wil eigenlijk ook wel beter worden in het bakken zelf haha.

Ik heb eerst “simpele” recepten van Rutger Bakt gemaakt. Veel te veel gebakken en steeds uitgedeeld en gevraagd om feedback. Op die manier de brownierecept geperfectioneerd en steeds meer lastigere recepten opgevolgd.

Eerst trouwens alle recepten van zijn website gevolgd en later zijn boeken gekocht om er ook aantekeningen in te maken (vloeken in de kerk, maar krijg daar gelijk weer herinneringen aan vroeger. De bakboeken van mijn moeder vol met bloem, aantekeningen met potlood, ezelsoren…)

Oh en ik heb eerst simpele, goedkope bakvormen gekocht. Toen ik zeker wist dat ik het bakken leuk vond geinvesteerd in dure

8 likes

Het makkelijke bakboek van Rutger is wel echt een aanrader!

3 likes

Ik heb heel veel limoenen en citroenen over van een feestje, dus daar wil ik een gecombineerde lemon+lime curd van maken. Heeft iemand nog leuke ideeën wat ik daarmee kan bakken? Binnenkort komt een collega terug van zwangerschapsverlof en het lijkt me wel leuk om iets te bakken voor haar. Lemon meringue pie is haar favoriet, maar ik heb helaas geen suikethermometer en brander dus het wordt denk ik lastig om dat dan te maken. Ze houdt niet van cheesecake dus dat valt af, maar verder zijn alle ideeën welkom! :lemon:

1 like

Ik moet meteen denken aan deze post: Baktopic #3 - #2228 door FrauHelga
lemon curd ga je dus maken en blauwe bessen zijn in het seizoen!

2 likes

Je zou een Zwitserse meringue kunnen maken, daar heb je niet per se een thermometer en een brander voor nodig, zie dit recept:

(Je kan de eiwitten en het suiker verwarmen tot de suiker is opgelost)

Edit: Key lime pie is ook een lekker alternatief trouwens!

3 likes

Dit is zó waar. Ik ben best een middelmatige bakker en kan gewoon goed recepten volgen, maar iedereen die nooit bakt denkt dat ik een soort meesterbakker ben.

14 likes

Wat iedereen ook aangeeft: heel veel oefenen en beginnen met eenvoudige recepten. Daarnaast kijk ik ook veel YouTube filmpjes om te begrijpen hoe het wordt gemaakt en welke technieken er gebruikt worden. Als ik iets wil bakken dat wat complexer is, kijk ik naar filmpjes van verschillende ‘bakkers’ om allerlei technieken te zien. Daarnaast zijn er ook een aantal Facebook pagina’s waar je veel tips van kunt halen zoals Laura’s Bakery Bakgroup of De Baktotaal Bakgroep. Zowel YouTube als Facebook gebruik ik ook veel ter inspiratie.

Wat bakken betreft, kan er altijd wat mis gaan omdat het vaak aankomt op precieciewerk t.o.v. koken. Als het mislukt, gewoon weer opnieuw proberen en begrijpen waar het misgegaan kan zijn. Daar leer je namelijk ook heel veel van.

3 likes