Baktopic #3

Ik heb echt veeeeel 24Kitchen gekeken en dan vooral Rudolph’s bakery. Super ontspannend en Rudolph vertelt vaak ook veel basis theorie tijdens het bakken, zoals “eerst even familie maken” als je 2 dingen gaat mengen en waarom iets schift en dat je iets uit de schift kunt halen door een föhn op je standmixer te zetten of hem juist in een bak ijswater te zetten enzo.

En gewoon handig om te zien hoe hij dingen doet. Heb daar echt veel van geleerd zo’n 12 jaar geleden en gebruik die kennis nu nog steeds.

5 likes

Beetje laat, maar ik gebruik dit recept als basis:

Dit is wel een iets gezondere versie, ook echt broodachtig qua smaak en structuur, maar wel lekker. Totaal niet te vergelijken met die van Miljuschka, maar dat vind ik dan zoals @Bakkes ook al zei, geen bananenbrood maar gewoon bananencake.

1 like

Ik heb toevallig die van Miljuschka gisteren gemaakt, maar dan met minder suiker en minder boter. Moet hem nog proeven, dus ben benieuwd. Misschien ga ik die van Laura de volgende keer proberen, wil graag verschillende recepten testen.

1 like

@sofetch Jaaaa die is heerlijk met lemoncurd!

2 likes

Ohja wat een goed idee! Ik heb die post toen wel gezien maar niet opgeslagen dat het oorspronkelijke recept met lemon curd en blauwe bessen was. Ik heb ook nog een restje zelfgemaakte bramenjam liggen dus misschien dat ik dat wel combineer met de lemon curd. Dankjewel!

@Nori ik heb ook nog nooit Zwitserse meringue gemaakt maar wel heel leuk om dat een keertje te proberen. Ik heb dit weekend ook nog een bbq bedenk ik me net, dus ik denk dat het wel leuk is om daarvoor als toetje de lemon/lime meringue taart te maken. Is voor familie, dus dan vind ik het wat minder erg als het eventueel mislukt dan voor collega’s, haha. Dankjewel voor de tips, de key lime pie staat ook nog op m’n lijstje om een keer te maken!

4 likes

Hierbij vind ik wel: doe gewoon wat je leuk vind en kijk hoe serieus je het wil aanpakken. Ik wil zelf gewoon een lekkere brownie en koeken kunnen bakken en een semi-bijzonder taartje, maar het moet vooral ook leuk blijven zonder torenhoge lat. Als ik een taartje van Holtkamp ontleed is dat gewoon een meesterwerk met 6-7 verschillende componenten (dunne krokante bodem, daarop dunne laag bicuit, dan vulling, dan ander biscuit, achterzijde marsepein, bovenop flinterdun laagje krokante chocola etc). Als je het leuk vind dat na te streven: top. Als jij blij word van gewoon een cheesecake kunnen bakken zonder pakje: ook top

7 likes

Ja dat is zeker waar haha. Mensen vinden bijv een punt fabrieksappeltaart uit de koeling ook al een enorme treat terwijl ik denk ‘mwoah dat kan beter’

4 likes

Oh graag! Heb even gekeken en dat lijkt me wel een mooie voor in mn collectie.

Dankjewel! :heart:
Nee niks speciaals gebakken. Er zijn zoveel mensen in mijn familie jarig op deze dag dat er altijd taart in overvloed is, en ik was de hele dag op pad. Wel heb ik lekkere zoete broodjes gehaald bij de bakker vanochtend voor een feestelijk ontbijt. :blush:

En de nodige bakspulletjes rijker! Binnenkort komen er wel wat foto’s.

13 likes

Ja er zat wel zout door het deeg dus daar kan het niet aan liggen. Misschien toch gewoon niet zo mijn smaak gewoon deze koeken

1 like

@Otzi rutgerbakt en Laura’s bakery inderdaad, daarnaast vind ik cupcake Jemma op YouTube ook handig en duidelijk (en ik vind haar ook leuk). Vind haar recept voor cupcakes erg lekker.

Deze heb ik laatst gemaakt als traktatie voor m’n kind:

En nu ben ik bezig met een taart met fondant. Nog niet eerder een taart met fondant bekleed, hoop dat het lukt :grimacing:

19 likes

Ja ik heb hem en ik zou hem niet aanraden. Er staan idd maar een stuk of 21? Recepten in. Echt heel weinig. Idd ook recepten van andere mensen die ik zelfs al kende (taart ende koeck bijvoorbeeld). Er zijn maar een paar recepten die ik echt wil maken, andere zijn niet zo toegankelijk of maak je niet zo snel (bladerdeeg sterren met vegan blauwe kaas bijvoorbeeld).

Wel heel jammer want ik vind hem heel leuk! Hij brengt binnenkort nog een boek uit en die wil ik wel kopen, want ik denk dat het er vooral aan ligt dat dit boek van heel holland bakt is…

2 likes

Ook @Sjern

Ik heb dus ook een tijdje geleden Taart ende Koeck gekocht, ik ben een beginnende bakker en wil eigenlijk alleen maar vegan gaan bakken.

Maar ik ben tot nu nog niet helemaal overtuigd. Er staan echt super leuke recepten in, maar ik weet niet of het aan mijn nog ontbrekende ervaring ligt, aan de recepten zelf of aan vegan bakken in het algemeen. Ik had laatst de gevulde koeken gemaakt en die waren best wel droog. Afgelopen weekend de tomaten galettes en ook die weer wat droog en vond het brood ook vrij saai, had echt het gevoel dat er meer zout en nog extra kruiden in zouden moeten.

Wat zijn jullie succesrecepten uit het boek of zijn er misschien nog algemene tips voor vegan bakken? Of moet ik gewoon blijven oefenen misschien?

1 like

Kookmutsjes is mijn favoriete website, omdat ze van alle stappen foto’s maken. Zo kan ik bijvoorbeeld zien hoe ver ik mijn eieren moet opkloppen :joy:. Verder gewoon veel oefenen en je oven goed leren kennen.

1 like

Jaaaa Kookmutsjes is ook een hele leuke site! Ik vind het alleen jammer dat ze weleens niet heel precies zijn met het noemen van de grootte van een vorm. Springvormen en bakringen heb je in alle soorten en maten en het zou handig zijn als ze de maat die zij gebruiken er bij zetten.

Maar ik heb er al zoveel inspiratie opgedaan. En hun decoratie- en snijskills zijn jaloersmakend.

2 likes

Moet echt nog even oefenen met die spuitmondjes want vind ze niet mooi geworden (en bijna zonde zo op de cake :sob:). Welke spuitzak/mondjes gebruiken jullie? Smaken zijn wel goed!

Citroencake met een mascarponeroom en een citroenbavarois. :lemon:

57 likes

Ziet er prachtig uit!

Ik wil zo een cake bakken, maar er moet ‘amandel flour in’, er staat specifiek bij geen amandelmeel, maar amandelbloem. want in amandelmeel zitten schilletjes van de amandelen. Maar AH heeft alleen amandelmeel denk ik?

Of is dit wat amerikanen noemen amandelbloem?

1 like

Dit is dus een bavarois, maar je kunt er ook gelatine in doen en heb zelfs wel eens gelezen dat mensen er ijs in doen voor op een ijstaart.

Thanks! Hij is koud (gisteren gebakken), dus misschien doe ik dat straks nog wel even

2 likes

ik las je berichtje verkeerd!

Oké terugkomend op deze koekjes: afgekoeld zijn ze wél lekker. Dus jullie kunnen ze gerust eens maken. Naar recept van Rutger

1 like