Bloem is enkel de binnenkant van een graan, of noot in dit geval. Dus zonder de schilletjes, waardoor het wat fijner is. Volgens mij maakt het qua smaak niet uit, alleen de textuur zal wat anders zijn.
Ik ben echt onredelijk lang bezig geweest met deze minicake maar goed.
Cake zijn 2 op elkaar gestapelde 10 cm vormen. Oranjebloesem, kardemom, amandel, vanille en citroen zit erin qua smaak, botercreme heb ik wat op smaak gemaakt met oranjebloesemwater. Crushed pistachios en eetbare bloemblaadjes als decoratie.
Voor een eerste keer op deze manier een cake maken/decoreren, ben ik best tevreden. Botercreme perfect aanbrengen lukte niet, maar vind dit ook wel leuk ‘rustiek’ ogen. Ik wilde eerst swiss meringue maken maar dit mislukte (werd na het toevoegen van de boter op kamertemperatuur helemaal soepig en schiftte, verwarmen of juist koelkast hielp niet). Dus nu maar met boter en poedersuiker gedaan, maar dit vind ik echt véel te zoet.
Juist heel leuk zo rustiek en de smaken klinken heel goed
@Howth @Evert @Nashville @JeMoeder @Grey Dank jullie wel voor alle goede tips! Rutger Bakt en Laura’s bakery ben ik idd al heel vaak tegengekomen wanneer ik dingen ging googelen haha. Ik denk dat ik idd een beetje bij de basics moet beginnen en geduld moet hebben. Gelukkig kan ik alles wat ik maak altijd uitdelen aan mijn collegas en familie dus dat is ook wel een voordeel! Haha. Ik wou dat ik wat kritischer mensen om me heen had ook al is mijn vriend wel irritant kritisch soms maar dat is meer op mijn fondanten figuren hahaha. Ik denk dat ik idd maar eens naar dat boek van Rutger Bakt ga kijken!
Ik ben geen professioneel bakker, maar schrijf me graag in als proever haha.
Wil ook echt vaker bakken, maar vreet dan wss alsnog alles zelf op haha. Ik vind simpele online recepten vaak ook chill om te zoeken, op van die sites die naast ratings ook comments hebben. Vind dat vaak ook waardevolle tips en toevoegingen om door te nemen.
Je kan amandelmeel even zeven, dan haal je het hele grove eruit. Dat doe ik bijvoorbeeld ook als ik macarons ga maken. Of je kan het kort pulseren in de keukenmachine om het wat fijner te maken. Het is belangrijk om dan niet lang te draaien, want dan komen de oliën eruit, dus enkel pulseren.
@Hedwig Mooie toefjes spuiten is ook een kwestie van veel oefenen. Ik vind met een gekartelde spuit een rozetje het mooiste. Dan start je met spuiten in het midden, (ongeveer een halve centimeter boven de taart), dan draai je naar 10 over 2 (als het een klok zou zijn) en maak je een rondje en eindig je weer bij 10 over 2. Bij het afronden is het belangrijk dat je stopt met spuiten, maar wel de ronde vorm afmaakt, dan krijg je geen gekke uitsteeksels.
Mijn favoriete spuitmondje is de open ster (8B van Wilton), daar kun je ook mooie simpele toefjes mee maken, door de vele kartels is het dan gelijk wat verfijnder. Bij een gewone toef is het ook weer belangrijk om iets boven je taart te hangen, dan krijg je een iets vollere en gelijkmatigere toef.
Je kunt eerst ook oefenen op een stukje bakpapier of aluminiumfolie, je kunt de crème daarna gewoon weer terug in de zak doen. Dan verspil je ook niets!
Ik ga morgen drie baksels maken. Indien het wat wordt, dan post ik een fotootje
Ik kan geen pruim meer zien zeg. We zitten nu al op 25 potjes pruimenjam (dus tijd voor scones!!) en we zijn nog lang niet klaar. Heb tussendoor ook nog een cheesecake weten te bakken vandaag. Ga hem vanavond met vrienden aansnijden.
Oh en nog een vraag. We maken nu jam met gewoon pruimen en de half zoete geleisuiker (anders vind ik ‘m veel te zoet) en dat is echt heel lekker. Maar zijn er misschien nog leuke variaties te bedenken van pruim + ander fruit of kruid?
Ik moet onmiddellijk denken aan gember, peper en kaneel. Peper is echt een waanzinnig kruid om in je zoete jam te doen. Probeer het maar eens, gewoon op een cracker met jam en vers gemalen peper. Geeft een hele prettige kick. Ik doe het vaak in mijn aardbeienjam, met een beetje fijngesneden gember.
Zeker! Je kan er wat hele specerijen in meekoken afhankelijk van welke kant je op wil. Denk aan kaneel, kruidnagel en steranijs. Maar een beetje fris met limoenblad lijkt me ook heel lekker, je zou er ook gewoon limoenrasp doorheen kunnen doen.
Dat klinkt echt heel lekker eigenlijk. Heb jij een idee van de ideale verhoudingen oid? Of kan ik dat het beste even googlen…?
En @George dank je! Goede ideeën! Limoenrasp lijkt me zelf ook heel erg lekker.
Ik doe niet aan goed opmeten wat ik doe. Het pakt dus ook wel eens niet zo goed uit. Maar je kunt heel goed proeven. Bedenk wel dat smaken ontwikkelen naarmate de tijd verstrijkt. Dus bij het proeven niet in smaak tot het uiterste gaan. Gember is wat moeilijker in te schatten dan peper, omdat je het wil meekoken. Ik doe per 250gr fruit een een centimeter gember ongeveer. Als je de tijd hebt, dan even raspen. Peper zou ik op het laatst doen, en dan proeven.
Behoort een chutney tot de mogelijkheden?
Ik ga nog experimenteren, onze oogst volgt nog, maar dit leek mij wel iets: https://www.koolhydraatarmrecept.nl/pruimenchutney-van-eigen-oogst/
Ohhh deze ziet er zó lekker uit!
Oh, ook een goede. Wil ik ook nog wel proberen. Dank je!
En @FrauHelga dank je wel! Hopelijk smaakt ‘tie ook goed. Het recept was makkelijk in ieder geval
Vind deze van Ottolenghi heel lekker. Denk dat je deze combi ook als jam kan doen.
Vriendin met veel fruitbomen ontpit het fruit, snijdt het in plakken en vriest het in. Kun je in de winter ook nog gebak maken.
Ik heb vorig jaar pruimen jam gemaakt met five spice kruiden, was ook heel lekker!
En inderdaad chutney Of een deel van de pruimen op sterke drank zetten? Dan kun je ze later bijv bij ijs serveren
Even een vraagje. Waar kopen jullie vloeibaar eiwit? Ik zie op internet dat AH en jumbo het verkopen, maar ik heb het in de winkel nog nooit gezien. Staat het bij de bakspullen, of bij de eieren?
Bestellen gaat helaas niet want ik zou het morgen willen gebruiken.
Ik zag het laatst bij de houdbare melk staan in de Albert Heijn, ik vond het nogal een random plek dus daarom heb ik het onthouden.
Ook wel eens in de koeling bij de zuivelproducten, maar dat is al lang geleden.
In de koeling, naast de vloeibare boter volgens mij.