Oké wacht, lekker onduidelijk geloof ik. Ik heb het proberen te tekenen.
Als ik dus verse gember ergens in moet verwerken staat er in recepten altijd “3 cm verse gember, geraspt” bijvoorbeeld. Wat ik dan deed was ong 3 cm lang stuk van de gemberwortel raspen. Alleen is het elke keer anders, omdat zo’n stukje van 3 cm de ene keer heel breed/dik is en de andere keer niet. Beetje gokken dus.
Nu had ik een recept gevonden voor gember-rozemarijn-pruimenjam. Daarin gebruikten ze 4-5 cm gember op 600 gr pruimen. Ik heb dus wel iets minder gedaan, want dat leek me erg veel. Maar het was een dik stuk. Voor de herhaalbaarheid heb ik het even gewogen en kwam ik op 25 gr gember per 600 gr pruimen.
Toen ik later ging googlen, vond ik dus resultaten dat er met 1 cm gember een vierkante cm bedoeld wordt (dan is het dus niet afhankelijk van de dikte, maar gewoon een blokje van 1 bij 1 bij 1). En dan je geraspt op omg 3 gram per cm uit komt. Dan is 25 veeeeeeel te veel???
Maar misschien klopt hier helemaal niks van hoor en valt het mee?
Edit: @Marquez als die hoeveelheid klopt zou ik eerder te weinig gebruikt hebben (wat minder erg is als teveel natuurlijk).