Ik lees al een tijdje mee, en nu ik zag dat het een paar dagen geleden over cannelés ging wilde ik ook maar eens gaan posten. Ik ben geen fanatieke bakker, maar vind het wel leuk om af en toe te doen. En soms heb ik ineens zin om iets te maken wat veel voorbereiding en techniek behoeft.
En zo besloot ik een paar weken geleden cannelés te bakken. Ik las een recept uit een kookboek waarin stond dat siliconen vormen ook werken, dus daar heb ik blind op vertrouwd. De koperen vormpjes zijn mooi, maar erg duur voor een lollig keertje impulsief bakken. Daarna ben ik pas verder gaan lezen over het bakproces, en realiseerde ik me pas wat voor bakkerszonde je volgens sommigen begaat als je cannelés in siliconen vormen bakt 🫠
Na heel veel YouTube en blogs lezen kwam ik uit op het recept voor het beslag van Yvette van Boven. Voor het bakken heb ik dit blog gevonden, iemand die uitgebreid het bakken in siliconen vormen heeft getest (love de toewijding van deze vrouw!). Het eindresultaat de eerste keer was super. Ik was heel geconcentreerd, had de oven super heet voorverwarmd, precies gevolgd wat er stond, etc. Gister weer gemaakt, iets meer met de Franse slag. Beslag minder dan 24 uur laten staan, oven wat minder loeiheet, beetje meer op gevoel, dus het eindresultaat was niet perfect (beetje gek ingezakt, niet perfect bruin). Maar de smaak is wel zalig, dus eigenlijk was het prima.