Baktopic #3

@Nashville @Florence Dank je wel! :blush: Ik ga hem zodadelijk helemaal in elkaar zetten en moet helaas nog wat dingen herstellen omdat ik frosting weg moest halen omdat de stolp er niet overheen paste :sob: Ik ben benieuwd of het gaat goedkomen allemaal en dan post ik dadelijk de fotos als ie helemaal klaar staat :blush:

2 likes

Mijn ouders hadden veel te veel gele pruimen van de boom in hun tuin dus ik heb tarte tatin gemaakt net! Ik ben altijd een beetje bang dat de karamel te hard wordt in de oven of verbrandt dus ik heb (voor de zoveelste keer lol) de fout gemaakt om 'm met te veel en te dunne karamel in de oven te zetten. Daardoor heeft hij niet mooi donker kunnen bakken en heeft ie niet van die lekkere chewy stukjes, maar hij is alsnog erg lekker. Ik was met gele pruimen een beetje bang dat het net weeiig zou worden van smaak dus ik heb er ook wat onderrijpe pruimen ingedaan en kaneel en kardemom door de karamel gedaan en hij is echt heel smaakvol zo :blush:

25 likes

Hij is af! :smiling_face_with_three_hearts: Ben er ondanks de rare frosting op sommige plekjes toch wel heel blij mee. Ik hoop dat mijn ouders het leuk vinden

74 likes

Deel 2.

Ik was jarig en mijn collectie bakvormen is weer wat uitgebreid. :smiley: 3 nieuwe vormen kreeg ik, en het zijn vormen die ik al een tijdje graag wilde dus ik ben er enorm blij mee.

Linksboven de Vintage Star van Nordic Ware. Rechtsboven Bloom van Marissa Lounina (ook bekend onder merken als Nutrichef, Baker’s Secret en Blackwell).
Onderaan de minivlinders van Nordic Ware. Mijn dochter vindt deze ook prachtig en ze passen precies bij de grote vlinder die ik al heb.

Na mijn vorige post realiseerde ik me dat ik nog een bakvorm vergeten was te fotograferen, de Rainbow van Heirol, een Fins merk. Rechtsboven is 'ie te zien.

En dan tijd voor wat unicorns. Linksboven de Domus van Kaiser / Kaiserguss / Kaisercast. In Amerika is deze onder tulbandbakkers onwijs populair, en omdat ie maar kort geproduceerd is, is 'ie lastig te vinden. Er zijn 2 varianten; de 12 cup variant (groot) en 3 cup (klein). De 3 cup variant zat met een ander kleintje in een set; de Kaiser Flora.

Dit setje heb ik nu dus 2 keer en de kleine vormpjes zijn ideaal voor kleinere recepten. Of de Flora er in een grote maat is, weet ik niet. Nog nooit gezien en die hoef ik ook niet. Maar op de Domus werd ik spontaan verliefd toen ik er ooit een plaatje van zag. Alleen omdat 'ie zo uniek is, had ik niet verwacht hem ooit te kunnen vinden. Zeker niet zo voordelig. De grote Domus is weleens gebruikt maar als nieuw, en de kleine setjes waren ongebruikt.

De verkoper van de vormen deed er nog een vorm gratis bij, de meest rechtse vorm onderaan. Die heeft helaas wat schade aan de bovenkant door het stapelen, maar de binnenkant is onbeschadigd en uiteindelijk is dat het belangrijkst. Ik kende deze vorm niet, maar hij is uit de lijn van La Forme, ook van Kaiser.
Het leuke aan de vorm is dat een standaard recept voor cake er half in past, dus als je voor een klein gezelschap bakt kan je deze vorm gebruiken zonder al te veel over te houden.

Veel vormen zaten nog in een doos maar die dozen zagen er wat stoffig en muffig uit dus ik heb de informatie die ik nodig heb, gefotografeerd en de dozen gerecycled.

Nog wat liefde voor de Domus. :smiling_face_with_three_hearts: Ik vind deze zo mooi en ik vind het gaaf dat ik hem nu in het groot en in het klein kan bakken. :smiley:

33 likes

Ik heb digestive koekjes gebakken (recept van Rutger bakt) maar zo lastig om het deeg gelijkmatig uit te rollen qua dikte! Hebben jullie nog tips daarvoor?

1 like

Met latjes!

Als je die aan weerszijden van het deeg legt wordt het gelijkmatig.

4 likes

Oh, wist helemaal niet dat dit bestond. Dank voor de tip!

1 like

Je deeg draaien tussen het rollen door en gelijkmatig kracht zetten. Dus een paar keer verticaal rollen, je deeg een kwartslag draaien en weer rollen (en dat herhalen tot de gewenste dikte is bereikt). Ook goed aan je deeg blijven voelen hoe dik het overal is.

1 like

Mijn pecanpie cheesecake! Hij is alleen niet helemaal gelukt zoals te zien is.

De taart bestaat (als het goed gaat) uit drie lagen. Een bodem van pecannoten en bastognekoeken, een laag pecanpie vulling en dan de cheesecake. Die eerste twee lagen gaan samen vast de oven in voor 15 min voordat je het cheesecake beslag erop doet.

Ik had alleen niet door dat die lagen samen vrij vloeibaar zouden blijven na dat kwartiertje. Toen ik dus heel enthousiast daarna mijn cheesecake beslag erop stortte werden de bodem en de vulling naar de zijkant geduwd. Dat zie je ook op de foto. Daarom is hij in het midden ook te zacht gebleven en niet helemaal goed gebakken. Smaken zijn wel goed! Man is enthousiast. Dus hapje midden met hapje rand combineren op een vorkje haha.

25 likes

Ik heb de recepten in de openingspost gezien (heb helemaal zin om kladkakka te bakken), maar ben ook op zoek naar een boek met Scandinavische bak recepten. Skandibaking op instagram is leuk om te volgen maar wil ook graag een boek aan mn collectie toevoegen :smile: Heeft iemand een aanrader? :hugs:

Ziet er alsnog heeerlijk uit! Wat is het recept?

1 like

Swedish Cakes & Cookies vind ik een leuke!

Heel voordelig ook op Bol. De recepten zijn wel vaak in deciliters. Søstrene Grene verkoopt echter een handig maatbekertje van 1 deciliter waarmee je makkelijk Zweeds kunt bakken.

Dit najaar komt Scandinavian from Scratch uit. Op basis van de foto’s ben ik heel erg benieuwd naar dit boek.

The Nordic Baking Book moet ook heel goed zijn.

4 likes

Ik heb het boek The Nordic Baking book die @FrauHelga noemt. Ik vind het een heel goed boek, heel dik en alles omvattend, maar er zitten wel weinig foto’s in. Dat vind ik wel een minpunt. Daarnaast is het boek ook in Engels geschreven (nooit in het NL’s vertaald). Ik vind dat geen probleem. Alle recepten die ik gemaakt heb zijn wel heel goed gelukt. Ik vind het boek een aanrader.

Wat ook een leuk account is om te volgen is
https://www.instagram.com/martaxeats/. Zij post geen recepten helaas, maar wel mooie sfeerfoto’s van het bakken.

5 likes

Ik heb zojuist een cheesecake gebakken (voor het eerst) maar er zit een flinke scheur in.
Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik ben een beginnende bakker dus geen idee…
Gewoon zo serveren of hebben jullie een idee om het te bedekken? Fruit ofzo?

10 likes

Gewoon serveren! Doet niets af aan de smaak. Het komt omdat je te weinig vochtige omgeving hebt gehad tijdens het bakken, dan wil het teveel groeien en dan barst het. Gebakken cheesecake is best lastig om optisch perfect te krijgen, dus no worries! Goeie tip vind ik altijd om een grote ovenschaal gevuld met water in je oven erbij te zetten. Dat zorgt voor vochtigheid en voorkomt scheuren :grin:

5 likes

Hij ziet er heerlijk uit!

Leuk om te zien hoe actief het topic is trouwens :blush:.

4 likes

Kun je eigenlijk ook cheesecakes bakken in (bijvoorbeeld de Charlotte) nordic ware vorm?

@FrauHelga dat weet jij vast haha!

2 likes

Oh! Scandinavian from scratch ziet er echt prachtig uit! 🩷 Die ga ik op mn lijstje zetten! Denk dat die wel aan mn wensen voldoet :heart_eyes: bedankt voor de tips!!

@Eendagsvlieg Ga deze ook op mn lijstje zetten! :smiley: Vind Engelse boeken idd ook geen probleem, maar foto’s doen t wel altijd heel goed. Maar, uitzonderingen zijn er altijd! Zo blijft het Indische kookboek van Bep Vuijk ook mn favoriet, ook al staan er geen foto’s in. En als de recepten een succes zijn vind ik het ook zeker waard!
Instagram account ben ik ook gaan volgen, heerlijke foto’s :heart_eyes: ben nu in Noorwegen en geniet alleen al van het naar binnen gluren bij bakkerijen :smiling_face_with_three_hearts: laat staan het eten van die geweldige kaneel en kardemom broodjes :drooling_face:

1 like

Ben je op zoek naar een Scandinavisch boek, of typisch Scandinavische recepten? Ik ken wel een Deense patissier, maar dat is heel verfijnd en taarten met veel lagen. Dus ik weet niet of je dat zou willen haha.

Het gaat om het boek van Maja Vase:

1 like

Deels cheesecakebeslag door cakebeslag kan wel, maar echt een volledige cheesecake heb ik niet geprobeerd. Het ontvormen lijkt mij heel moeilijk.

3 likes