Baktopic #3

Recept komt uit het cheesecake boek van Sabine Koning. Is vast online te vinden.

@Veertje dit kun je de volgende keer oplossen door onderin je oven een bak of ovenschaal met water te zetten. De stoom voorkomt het scheuren.

1 like

Ik heb het wafelrecept van Regula Ysewijn gemaakt uit het boek van Wafel tot koek. Ik heb echt al veel wafelrecepten gemaakt, maar dit is echt het beste tot nu toen. Het werden er wel heel veel dus de vriezer is lekker gevuld. Ik heb het favoriete wafelrecept van @FrauHelga nog nooit gemaakt, dus ik kan daarmee niet vergelijken.

24 likes

Dit weer vraagt inderdaad echt om bakken, ik heb deze in de oven staan: Gezonde carrot cake bites met pecannoten en dadels - Food by Sann en ben nog bliss balls met kokos aan het maken tussendoor.

1 like

Ik had een tijdje geleden malted milk powder gekocht omdat het op mijn verlanglijstje stond voor een bepaald recept, maar ik ben helemaal vergeten welk recept. Toen deze gevonden en het is eigenlijk een simpel recept maar het voegt echt een lekkere smaak toe. Een beetje karamelachtig en het maakt het wat romiger.

Wel een tip als je net zoals ik wel eens alvast de droge ingrediënten bij elkaar gooit als je de eieren en koelkast op kamertemperatuur laat komen, gooi de malted milk poeder er niet doorheen want het gaat klonteren.

4 likes

Ik ken dat product van Claire Saffitz’ Forever brownies!

2 likes

Ik was op vakantie in San Sebastian en daar heb ik een mega lekkere lokale specialiteit geproefd, de Baskische burnt cheesecake. De middelste van mijn foto.

Die wil ik thuis nog een keer proberen te maken! Hebben jullie ook zulke aanraders van een vakantieadres?

22 likes

Ohh daar heb ik het niet van maar ga ik sowieso proberen!

1 like

Die is zo lekker! Dit is een fijn recept, helemaal glutenvrij ook!

6 likes

Ik lees al een tijdje mee, en nu ik zag dat het een paar dagen geleden over cannelés ging wilde ik ook maar eens gaan posten. Ik ben geen fanatieke bakker, maar vind het wel leuk om af en toe te doen. En soms heb ik ineens zin om iets te maken wat veel voorbereiding en techniek behoeft.

En zo besloot ik een paar weken geleden cannelés te bakken. Ik las een recept uit een kookboek waarin stond dat siliconen vormen ook werken, dus daar heb ik blind op vertrouwd. De koperen vormpjes zijn mooi, maar erg duur voor een lollig keertje impulsief bakken. Daarna ben ik pas verder gaan lezen over het bakproces, en realiseerde ik me pas wat voor bakkerszonde je volgens sommigen begaat als je cannelés in siliconen vormen bakt 🫠

Na heel veel YouTube en blogs lezen kwam ik uit op het recept voor het beslag van Yvette van Boven. Voor het bakken heb ik dit blog gevonden, iemand die uitgebreid het bakken in siliconen vormen heeft getest (love de toewijding van deze vrouw!). Het eindresultaat de eerste keer was super. Ik was heel geconcentreerd, had de oven super heet voorverwarmd, precies gevolgd wat er stond, etc. Gister weer gemaakt, iets meer met de Franse slag. Beslag minder dan 24 uur laten staan, oven wat minder loeiheet, beetje meer op gevoel, dus het eindresultaat was niet perfect (beetje gek ingezakt, niet perfect bruin). Maar de smaak is wel zalig, dus eigenlijk was het prima.

41 likes

Ik had iets te weinig beslag en dat is wel te zien. Het was een beetje gokken dus ben voor een eerste poging met deze vorm niet ontevreden.

25 likes

Jaa love Baskische cheesecake :heart_eyes: weet niet of je nog in San Sebastian bent maar die van The Loaf is ook heel lekker, hebben een aantal vestigingen in de stad

Ik heb er eerder dit jaar ook zelf één gemaakt, die was ook echt wel goed gelukt!

Edit:

dit was 'm

Met dit recept
Basque Burnt Cheesecake – Buttermilk Pantry

12 likes

Pohh die staat ook hoog op m’n lijst! Sounds good.

1 like

Oef, wat prachtig! Ben dol op dit soort kunstwerken! :smiling_face_with_three_hearts: Maar qua bakken ben ik zelf toch meer van de huiselijke/kneuterige baksels denk ik :smile: ik ga het boek Scandinavian from scratch even in de gaten houden. Leuk kerstcadeau :hugs::evergreen_tree:

1 like

Leuk dat je meepost, ik vind ze er echt goed uitzien! Ik heb zowel silliconen als koper en die koperen vormpjes zijn met lossen best lastig, je moet ze officieel ook invetten met bijenwas. Ik gebruik mijn silliconen veel vaker en die geven ook een mooi resultaat. Dus ik zou het daar lekker op laten! De koperen heb ik nu in gebruik als waxinelichthouders haha.

2 likes

Zo heerlijk een verse canelé! Ik vind het alleen jammer dat ze zich niet goed laten invriezen en dat je het beslag minimaal 24 uur moet laten rusten. Ik heb deze vormpjes en die zijn mijn inziens perfect: niet te duur zoals de koperen, lossen heel makkelijk (ik gebruik gewoon bakspray ipv bijenwas) en het geeft wel die super knapperige buitenkant. Ik ben veel aan het experimenteren met baktijden van de canele. De recepten zijn er zo wisselend erin: vaak hoge temperatuur beginnen en dan terug naar een lager temperatuur. Ook heb ik gekeken wat beter was: vormpjes mee voorverwarmen en dan beslag erin, of juist beslag in de vorm en dan ine een voorverwarde oven (het laatste werkte betere trouwens).
Ik vind dit een goed recept: link. Het is nog niet helemaal perfect, maar ik hoop met wat aanpassingen in temperatuur dat ze dan perfect worden.

2 likes

Wow die zien er echt zo mooi en clean uit !

Die vormpjes zien er goed uit, dank voor de tip! En ook voor het recept, zijn recept heb ik ook wel eens gebruikt voor het maken van panettone. Was toen een klus van bijna een week, dus toen kon ik zijn stem niet meer aanhoren op een gegeven moment, zo vaak dat ik dat filmpje afspeelde. Maar dat was ook een goed recept dus ga deze ook eens proberen!

3 likes

Haha, bij Bakkit in Rotterdam gebruiken ze dus wel die koperen vormpjes met bijenwas (mss dat ze daarom zo lekker zijn) en ze vertelde toen ook dat ze in het begin toen ook bijenwas op de vloer daar hadden gekregen. Was echt een kutklus om te verwijderen.

3 likes

Je hebt ook die metalen ‘bakplaten’ voor cannelés. Zou dat ook werken of dan liever de siliconen variant

Een ‘gezonde’ yoghurt-citroencake. Ik heb het recept van Chickslovefood gebruikt. De baktijd wel flink ingekort maar mijn vorm was ook kleiner.

19 likes