Baktopic #3

Ooh the pioneer woman heb ik vroeger zo lang gevolgd haha. Maar toen werd de website zo gesponsord & door andere leden gevuld en ben ik afgehaakt. Toch maar weer eens opzoeken haha.

Edit: wow, haha inderdaad behoorlijk truttig & weinig koken meer over op insta enzo. Tijdschrift, kleding, schoenen, keukenspullen en allemaal heel specifieke stijl. Wel knap zeg, zo’n groot merk bouwen.

1 like

Ik bedoel iemand anders, namelijk Mary Bryant Shrader van Mary’s Nest.

The Pioneer Woman heb ik inderdaad een hele tijd gevolgd, en ook afgehaakt toen het erg gesponsord werd. Zo rond 2010 vond ik haar fantastisch en maakte ik veel van haar recepten, maar sindsdien is het erg veranderd.

In Amerika is ze nog wel populair met allemaal keukenspullen uit haar eigen lijn, maar ik heb begrepen dat de kwaliteit van veel dingen om te huilen is. En veel Amerikanen vallen er over dat juist zij zo Amerikaans is, maar de spullen uit China komen. Ze heeft nog wel een bakvorm voor een tulband die ik graag wil, ik heb van diverse Amerikaanse baksters begrepen dat de kwaliteit van die vorm uitstekend is.

Het boek wat ik bedoelde is dit boek. Mary is een heel rustig iemand waar ik graag naar luister, en ze heeft ontzettend veel kennis van zaken als inmaken, fermenteren, food preppen, het maken van voorraden, zelfvoorzienend leven in tijden van schaarste / oorlog, van weinig veel maken, restjesgebruik, etc.
Al haar kennis heeft ze gebundeld in een boek en het ziet er allesbehalve hip uit, maar dat is ook juist wat me aantrekt. Traditionele manieren van voedsel bereiden en bewaren, goed rentmeesterschap over de middelen die je hebt en zo. Ik ben heel benieuwd naar de inhoud van haar boek en hoop er veel van op te steken.

3 likes

Ik heb vandaag pistache chocolade koekjes gemaakt met pistache creme en dit zijn nu mogelijk m’n nieuwe favoriete koekjes. Er mag iets minder crème op (het zit er namelijk ook in), zodat het minder zoet is. Maar ze zijn wel echt heel lekker

Foto was voor m’n vriend haha

31 likes

Ja hallo, je kan niet dit soort dingen zeggen en dan geen recept met tips delen.

7 likes

Haha excuus! Hier is de link haha

10 likes

Bedankt! Ik houd echt intens van pistache en heb ik net een nieuwe pot pistache crème gekocht dus binnenkort ga ik deze ook proberen :grin:

3 likes

Ziet er heeerlijk uit

Waar heb je je pistachecreme vandaan?

3 likes

Ik ben zelf ook een pistache fan en deze koekjes ‘hit the right spot’ daarvoor. En ze zijn echt super makkelijk te maken ook. Ik was verbaasd hoe snel het ging

3 likes

Dille en kamille!
Het recept zegt trouwens 1 eetlepel per koekje aan de binnenkant, maar dat mag echt wel minder. Ik heb zelf Max 3/4 eetlepel gedaan

1 like

Weet je toevallig van welk merk je salontafel is? Ben nog op zoek en dit ziet er uit als iets wat hier ook wel tussem zou passen :blush:

1 like

Het is een Pastoe uit de jaren ‘60 of ‘70. Ik weet of niet mijn antwoord helpt of niet :sweat_smile:

2 likes

Zeker! Pastoe heeft vaak mooi spul, jammer van de prijs :grin:
Dan ga ik daar iig even op verder zoeken, thanks!

2 likes

Ik heb het snelle notentaartje uit de OP en een eerste-verjaardags-taartje gebakken. Ik had de notentaart in een boterkoekvorm gedaan, en dat was denk ik goed, want er was best wat gecondenseerde melk onder het bakpapier op de bodem gelopen, dat was bij een springvorm denk ik naar buiten gekomen. Ik vond het een lekkere combinatie, misschien dat zeezout bovenop nog lekker zou zijn.
Het babytaartje was met havermeel en banaan, met vegan botercreme aan de buitenkant, dat afsmeren is een vak dat ik niet versta :joy:

26 likes

Oh haha heel iemand anders! Wel grappig, denk dat wij haar dezelfde periode hebben gevolgd dan haha en toen zijn afgehaakt.

Maar Mary’s nest kende ik nog niet, ziet er wel tof uit ja. Ouderwets maar daar hou ik ook wel van, lekker de moestuin inmaken enzo. Ben benieuwd hoe het boek bevalt!

1 like

Helaas geen foto maar ik heb dit weekend deze carrot cake gemaakt en ik ben er positief verrast door. (Ik heb de kokos weggelaten want dat vind ik niet lekker in carrot cake.) Ik denk dat ik deze ga maken voor de verjaardag van mijn kind, en dan mooi afgewerkt met eetbare bloemen, noten en limoenrasp bovenop.

2 likes

Ik zal het laten weten! :smiley:

Eenvoudig Leven vind ik ook leuk om te volgen, op Insta en op de blog. Die past wel in het straatje van Mary’s Nest.
Teunie is ook iemand die van weinig veel kan maken, grotendeels zelfvoorzienend leeft en tips geeft over besparen in het huishouden en de keuken. Ik heb haar kookboek en dat is echt leuk.

5 likes

Hii! Hebben jullie tips voor een aardige keukenmachine? Hoeft echt geen kitchenaid te zijn, ik bak misschien eens per twee weken iets maar mn handmixer is ermee gekapt en wil nu upgraden naar een keukenmachine :grin:

Kan toch echt niks anders aanraden dan kitchenaid haha, maar heb ook geen ervaring met andere machines. Vind 2x per week best frequent trouwens, ik bak denk ik gemiddeld eens in de 3 weken iets en vind de kitchenaid daarmee z’n geld al waard

Edit: o verkeerd gelezen, je schrijft elke 2 weken :nerd_face: same same

6 likes

Ik heb de Bosch MUM5, daar ben ik tevreden mee maar ik heb geen ervaring met een Kitchenaid.

1 like

Ik gebruik nu 3,5 jaar de Bourgini Classic Kitchen Chef en ben er echt super tevreden over. Grote mengkom van 4,5L, 3 opzetstukken en genoeg vermogen om makkelijk deeg te mengen. Ik heb 'm al heel veel gebruikt en ik ben niet suuuper voorszichtig (in de zin van een gebruiksvoorwerp moet je gewoon gebruiken), maar hij ziet er nog als nieuw uit. Afhankelijk van de kleur te koop voor 80-100 euro

2 likes