Baktopic #3

Ik wil dit recept van Miljuska morgen in deze vorm maken want ik heb geen bakblik voor cake. Kan dit en hoe lang denken jullie bakgodinnen hoe lang ze dan in de oven moeten?

1 like

In een gewone cakevorm is de baktijd meestal rond een uur, afhankelijk van hoe hoog de vorm is, en hoe heet je oven bakt.
De vormpjes die jij hebt lijken me wat groter dan van een cupcake, eerder een flinke muffinvorm? Ik zou vanaf 18-20 minuten even kijken met een satéprikker of die er droog uitkomt, en zo nee, de baktijd steeds 2-3 minuutjes verlengen. Maximaal 25-30 minuten zou ik denken.

2 likes

Ja het is een zeer grote muffinvorm, maar dacht eraan hem voor 3/4de te vullen. Dank voor de info. Ik zet de wekker en hou het in de gaten met een prikker :heart_eyes:

2 likes

Heeft iemand nog een ultiem rabarber cheesecake recept? Maak er normaal een taart met frangipane mee maar wil eens wat anders.

Heb ook nog gingernut cookies in huis, leek me lekker als basis

2 likes

Geen recept, maar ik maak wel eens saus van aardbeien voor bij de cheesecake. Misschien is een saus van rabarber en aardbei lekker om erbij te serveren?

1 like

Hm, wordt het wel mooi roze van natuurlijk misschien kan ik ze combineren idd. Thanks :smiley:

Absoluut niet ontevreden voor een eerste keer! Morgen maak ik nog een nieuwe batch en dan kan zoontje ze donderdag meenemen naar de opvang als cadeautje voor dag van de leidster.

23 likes

Deze vorm is echt zo leuk. Zie nu pas dat ze allemaal een beetje anders zijn :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik heb deze week brownies gemaakt en voor een beetje extra herfstvibes een half theelepeltje kaneel door het beslag gedaan. Ik vond het een lekkere toevoeging!

9 likes

Er zijn meer foto’s beschikbaar gekomen van de Nordic Ware Kaleidoscope tulbandvorm. Wat een plaatje!

Het is nu een Williams Sonoma-exclusive, dan zal hij waarschijnlijk eind 2024 in Europa beschikbaar zijn.

23 likes

Ik wil al lang een Nordic Ware tulband maar vind het te duur omdat ik niet zó vaak bak. Nu was ik bij TK Maxx (Duitsland) en zag Baker’s secret tulbanden liggen! Ik kon me herinneren dat @FrauHelga deze weleens benoemd heeft dus heb er eindelijk een gekocht. Hij was maar €18 en na googlen zie ik dat dit (denk ik) een goede vangst is. Dus dank voor benoemen!

Heb een classic gekozen:

Ik ga meteen dit topic doorzoeken op recepten want heb dus nog nooit een tulband gebakken! Als jullie nog aanbevelingen hebben, graag!

16 likes

Wat leuk om te zien dat er zoveel Nordic Ware tulbandvormen hebben en erin geinteresseerd zijn! Misschien een idee om weer een bakchallenge te doen met Nordic Ware of soortgelijke vormen?

3 likes

Wat heb je een mooie vorm gekozen! Ja ik heb goede ervaringen met Baker’s Secret. Ze bakken mooi, lossen goed en zijn inderdaad een stuk betaalbaarder dan Nordic Ware.
De tulbandrecepten van Rutger vind ik erg goed, mijn favoriet is deze die hij bakte tijdens zijn deelname aan HHB.
Deze advocaattulband van Foodies maak ik ook graag. Laatst heb ik voor een bakopdracht deze tulband met mandarijntjes gebakken en kreeg meerdere keren de vraag of ik alsjeblieft het recept wilde delen. Het recept is in het Duits, ik kan het eventueel wel vertalen. De genoemde Schmand is typisch Duits maar kan 1 op 1 vervangen worden door crème fraîche.

@Nashville Dat is een leuk idee zeg, ik ben daar wel voor in! En dan dat er niet echt regels zijn of 1 recept, maar meer ‘maak een mooie tulband’ of zo? Levert vast een heleboel mooie plaatjes op, met zulke prachtige vormen heb je niet eens echt versiering nodig. :smiley:

Ik gooi er een polletje in! Lijkt het anderen leuk om mee te doen met een tulband-bakchallenge?

• Ja!
  • Misschien
  • Nee
  • Anders…

0 stemmers

3 likes

Wat lief, dankje voor de uitgebreide reactie! Helemaal zin om te gaan bakken al. Ik woon in Duitsland dus dat recept lukt wel, inclusief de schmand. Een reden om dat eens te gebruiken, begrijp nooit wat duitsers ermee doen haha. De amandelcake klinkt ook echt heerlijk!

3 likes

Ik heb misschien gekozen, want ik wacht op een nieuwe oven en heb geen tulband (maar ik wil er wel een). Dus misschien doe ik niet mee in de afgesproken periode, maar later. Wel een heel leuk idee en er zijn genoeg mensen die mee willen doen, denk ik!

2 likes

Haha dat komt goed dan! :smiley: Ik neem Schmand altijd mee als ik in Duitsland ben en gebruik het vrijwel uitsluitend in cake.

Leuk dat je in Duitsland woont! De bakcultuur is zo rijk, en het bakschap in de gemiddelde supermarkt is zoveel uitgebreider dan in Nederland.
Aangezien de Duitse taal geen probleem is, is de bakpagina Susis Gugelhupfwelt op Facebook misschien nog iets voor je? Dat is van een Oostenrijkse mevrouw die geniale recepten deelt. Haar boek heb ik ook en daar staat ook veel lekkers in. Veel van haar recepten staan ook op haar bakpagina op Facebook.

@TanteBetje Helemaal begrijpelijk na de pech die je met je oven hebt gehad. Moet je lang wachten tot de nieuwe oven komt?
Ik denk dat het leuk is als we de periode niet te kort doen, maar bijvoorbeeld een maand of zo. Dat het gedurende de hele maand oktober kan bijvoorbeeld.

De Bakwinkel (nee ik heb echt geen aandelen maar ik word gewoon blij van goeie winkels met fijne service) heeft morgen het Nordic Ware-event. Vanaf 21 uur vanavond geven ze 10% korting op Nordic Ware bakspulletjes, en vanaf morgen schijnen er meerdere vormen in de aanbieding te zijn.
Ik heb een kort wensenlijstje, mochten er vormen van mijn lijstje in de aanbieding komen, dan wil ik wel weer een bestelling doen. :smiley:

8 likes

Ik ga daar morgenavond samen met mijn moeder de NW workshop doen. Echt zin in!

9 likes

Wat gaaf! Ik heb het overwogen maar voor mij is het helaas te ver. Ik begrijp dat Kris Candries komt toch? Die maakt zulke mooie dingen in haar Nordic Ware-vormen. Als zij ooit een bakboek uitbrengt ga ik dat zeker aanschaffen.

1 like

Oooh echt? Ik vind haar creaties fantastisch dus zou wel heel tof zijn als zij er is.

3 likes

Ik vind het wel leuk om mee te doen, maar heb alleen een standaard tulbandvorm en kan niet mooi bakken.
Ik ga dus voor ‘maak een lekkere tulband’ ipv ‘maak een mooie tulband’ :grin:

11 likes