Vandaag had ik kweeperen in de slowcooker gepocheerd (in honing, vanille, kaneel en citroen).
Omdat het er weer vrij veel waren wilde ik het graag in een baksel gebruiken. Het bekertje zure room in mijn koelkast waarvan de houdbaarsheidsdatum naderde, deed me denken aan de jamcake die ik hier al eerder heb gedeeld van Yossy Arefi, dus dat recept heb ik als basis gebruikt.
- 150 gram kristalsuiker
- 2 grote eieren
- 200 gram zure room
- 113 gram gesmolten roomboter
- 1 theelepel vanille-extract
- flinke snuf zout
- 190 gram bloem
- 1,5 theelepel bakpoeder
- 0,5 theelepel baking soda
Verwarm de oven voor op 175 graden. Bekleed een vierkante vorm van 20 cm met bakpapier. Klop de kristalsuiker en eieren op hoge snelheid tot het een bleek, schuimig mengsel is. Klop de zure room, boter, zout en vanille erdoor tot het goed gemengd is.
Doe ook de bloem, bakpoeder en baksoda er bij, tot het nèt gemengd is, klop niet te lang.
Giet het beslag in de vorm en tik het een paar keer op het aanrecht om eventuele luchtbellen er uit te laten.
Met dit recept kan je eindeloos variëren, je kunt er jam in doen en dat door het beslag verdelen, of je kunt er gesneden fruit overheen doen en het dan afbakken. En in plaats van vanille kan er citroenrasp door het beslag, etc.
Na 35-45 minuten zou de cake goudbruin moeten zijn, en zou een satéprikker er droog uit moeten komen (mijne had 41 minuten nodig).
Je kunt de cake bestrooien met poedersuiker of afglanzen met wat warm gemaakte jam. Ik gebruikte abrikozen-bergamot-jam en vooral de bergamot geeft de cake nog wat extra frisheid. Wacht met snijden tot de cake helemaal is afgekoeld.