Baktopic #3

Voor je Charlotte zou de je volgende vullingen ook nog eens kunnen testen:

• Lente: Vlierbloesem mousse
  • Zomer: Aangemaakte aardbeien/rabarber
  • Herfst: Een laagje bramenjam met verse bramen bovenop
  • Winter: Appels/peren met gekarameliseerde pecannoten, of het fruit in een karamelsaus

Verder kun je ook een citroencake maken en als vulling Italiaanse/Zwitserse meringue en die afbranden.
Sowieso vind ik mascarponeroom altijd heel lekker, dus je kan altijd een laagje van de room doen en daar wat fruit oid bovenop. En je kan er ook een crumble van maken, dan verdeel je bij bijvoorbeeld de herfst versie wat gebakken kruimeldeeg over de bramen.
Mocht je van koffie houden kun je er ook nog een tiramisu mousse op doen. Daar kun je mooie toeven van spuiten en ze garneren met wat cacaopoeder. Dit heb ik ook wel eens op een sloffenbodem gedaan, wordt erg lekker!
Chantilly met amarena kersen lijkt me ook lekker. Kun je eventueel garneren met wat geroosterd amandelschaafsel.

Haha zo kan ik nog wel even doorgaan, hopelijk heb je hier wat aan!

5 likes

Ohh top dit :heart: Dankjewel! Meteen gescreenshot. Hier zitten echt heerlijke ideeën tussen!

4 likes

Ietsje te hard gegaan, maar hij smaakt er niet minder om. Had alleen geen amandelschaafsel, maar zonder ook lekker!

13 likes

IMG_20230923_212800_998

Tartelette met mangocurd, chocolade en walnoten. Ik vind de curd iets te zuur (iets te veel citroensap) maar alsnog erg lekker!

Nu over op herfst baksels!

22 likes

Heb deze gisteren gebakken en inderdaad super lekker! Wilde m maken in m’n 4 mini tulband vormpjes maar toen ik die aan het vullen was had ik al snel door dat ik dan veel te veel beslag zou hebben haha, dus heb 2 kleintjes gevuld en de rest in m’n normale tulbandvorm gedaan.

Denk dat ik de volgende keer gewoon alleen gedroogde abrikoos gebruik ipv deels rozijnen. Houd niet zo van rozijnen en in zo’n bakje abrikozen dat je koopt zit genoeg voor een hele tulband.

19 likes

Haha, klopt, het is behoorlijk wat beslag. Ik heb hem ook al eens met alleen abrikozen gebakken, heel lekker inderdaad! Mooi zo in die hartjesvorm. :heart:

2 likes

Voor wie twijfelt over de inhoud van cakevormen: bij de workshop hadden ze ook een maattabel hangen. Vond ik wel handig.

8 likes

Direct opgeslagen, thanks!

Die vorm is echt heel mooi😍

1 like

Baklava gemaakt, uit Karsu’s kookboek.

37 likes

Ik heb nog nooit tulband gebakken maar ook nog nooit gegeten. Wel gewoon cakes gebakken. Wat is nou het grote verschil in smaak? Is tulband wat steviger of waar moet ik aan denken?

Hangt helemaal van het recept af. De meeste tulbanden zijn gewoon op basis van een roerdeeg, net als een gewone cake. Maar je kunt ook een tulband maken met gistdeeg, Moscovisch deeg, etc. Die laatste is weer heel luchtig.

De meeste recepten die je in een gewone cakevorm bakt, kunnen ook in een tulbandvorm, en andersom. Het belangrijkste om rekening mee te houden is de inhoud. Een tulbandvorm is vaak groter dan een gewone cakevorm. Maar ook dat verschilt onderling. Nordic Ware biedt tulbandvormen aan in verschillende maten.
In Europa worden tulbandvormen vaak aangeduid in cm’s in de breedte (wat ik irritant vind, want de hoogte maakt ook uit). In Amerika wordt de grootte van een tulbandvorm aangeduid in cups.

Deze Braided Bundt is de grootste die ik ken en heb, daar passen maar liefst 12 cups in. Terwijl er in deze Lotus maar 5 cups passen.
Als ik twijfel over de inhoud, vul ik wat maatbekers met water en vul ik daar de bakvorm mee, zodat ik het kan narekenen.

Het fijne aan de Bundt Collection-boeken van Brian Hart Hoffmann / The Bake Feed is dat er bij elk recept staat hoe groot de vorm moet zijn. Ook op hun site. Als je bijvoorbeeld dit recept wil maken maar niet die specifieke vorm hebt, kun je een andere 10-cup bakvorm pakken.

En omrekenen kan natuurlijk ook, zeker met de handige omrekentabel die @Chesirecat vandaag deelde.
Mocht je het in het begin spannend vinden, dan zou ik een bakmix gebruiken de eerste keer. Dan gaat het sowieso goed.

9 likes

Vandaag had ik kweeperen in de slowcooker gepocheerd (in honing, vanille, kaneel en citroen).

Omdat het er weer vrij veel waren wilde ik het graag in een baksel gebruiken. Het bekertje zure room in mijn koelkast waarvan de houdbaarsheidsdatum naderde, deed me denken aan de jamcake die ik hier al eerder heb gedeeld van Yossy Arefi, dus dat recept heb ik als basis gebruikt.

• 150 gram kristalsuiker
  • 2 grote eieren
  • 200 gram zure room
  • 113 gram gesmolten roomboter
  • 1 theelepel vanille-extract
  • flinke snuf zout
  • 190 gram bloem
  • 1,5 theelepel bakpoeder
  • 0,5 theelepel baking soda

Verwarm de oven voor op 175 graden. Bekleed een vierkante vorm van 20 cm met bakpapier. Klop de kristalsuiker en eieren op hoge snelheid tot het een bleek, schuimig mengsel is. Klop de zure room, boter, zout en vanille erdoor tot het goed gemengd is.
Doe ook de bloem, bakpoeder en baksoda er bij, tot het nèt gemengd is, klop niet te lang.
Giet het beslag in de vorm en tik het een paar keer op het aanrecht om eventuele luchtbellen er uit te laten.

Met dit recept kan je eindeloos variëren, je kunt er jam in doen en dat door het beslag verdelen, of je kunt er gesneden fruit overheen doen en het dan afbakken. En in plaats van vanille kan er citroenrasp door het beslag, etc.

Na 35-45 minuten zou de cake goudbruin moeten zijn, en zou een satéprikker er droog uit moeten komen (mijne had 41 minuten nodig).
Je kunt de cake bestrooien met poedersuiker of afglanzen met wat warm gemaakte jam. Ik gebruikte abrikozen-bergamot-jam en vooral de bergamot geeft de cake nog wat extra frisheid. Wacht met snijden tot de cake helemaal is afgekoeld.

21 likes

Ziet er weer heerlijk uit!

Hebben jullie nog lekkere recepten met roomkaas? Heb nog vrij veel over, maar ik wil iets anders maken dan cheesecake.

1 like

Als ik geen zin heb in cheesecake maar nog wel een pakje roomkaas heb, maak ik (heel verrassend :rofl:) tulband!

Deze van Jolanda heeft precies 200 gram roomkaas nodig en is mijn go-to als ik roomkaas heb die dringend op moet.

Ook lekker met limoen, mandarijn, citroen, etc. Ik vind het een fijn recept. De room maak ik er nooit bij.

6 likes

Brownies met een roomkaasvulling of een lekkere cake (wortel, hummingbird) met roomkaasfrosting?

Ik vond een zo goed als nieuw tulband vorm bij de kringloop en had iets nodig dit weekend, dus alvast geoefend met dit recept voor Mandarijn tulband dat @FrauHelga deelde.

De onderkant van de tulband werd vrij hoog. Ook iets te lang gebakken omdat ik de timer tegen het einde per ongeluk had uitgezet. Krokant onderkantje dus.

Hij kwam er makkelijk uit maar de vorm zit er niet goed in. Ligt dat aan de vorm die ik heb gebruikt?

Maar van binnen perfect, mandarijntjes waren redelijk verdeeld maar toch wat naar beneden gezonken. Het waren er ook wat weinig ten opzichte van het beslag leek het.

Wel super lekker en luchtig!

Bonus: courgette banaan muffins voor mijn kind als ontbijt

15 likes

Ziet er goed uit zeg, heerlijk!
Sommige vormen hebben nu eenmaal een wat minder gedefinieerde afdruk aan de binnenkant. Maar alsnog vind ik hem heel strak, kijk maar naar de binnenkant waar de buis zit. Daar is de rand scherp, dus ik denk dat het aan de vorm ligt.

Mandarijntjes zakken meestal wat naar beneden, ze zijn vochtig en wat zwaarder dan het beslag. Zelfs als je ze door wat bloem wentelt. Wat ik nog weleens doe is enkele mandarijnpartjes achterhouden, en die vlak voor het bakken op het beslag leggen. Die zakken dan ook naar beneden, maar niet superver.

1 like

Dit is wel handig maar gebruiken zij een mix van een bepaald merk ofzo? Als ik een mix van Koopmans of Molen de Hoop gebruik dan past die perfect in een loafpan van 6 cups. En in zo’n pak zit 400 gram. Volgens de tabel zou daar maar 250 gram mix in gaan. Dat lijkt me wat weinig.

Heeft iemand een lekker recept voor heel veel appels (behalve de standaard appeltaart)?