Baktopic #3

Ziet er lekker uit en ik vind hem mooi! Geniet ook van de eyecatcher in je keuken :smile:.

Ik zit in een eet/bakclub en nu hebben we als thema pittig. Heeft iemand een idee wat ik kan maken? Ik dacht zelf aan brownie of chocoladetaart met een beetje peper erdoor maar dat vind ik ook wel weer heel voor de hand liggend! Iemand uit het clubje die zei dat we het ook breder konden trekken naar pittige tijden, maar het is niet alsof ze in de oorlog veel keuze hadden in taarten. :thinking: Of misschien moet ik het heel letterlijk nemen en iets met een passievruchten curd inclusief pitjes maken. Mochten jullie iets weten dan hoor ik het heel graag!

4 likes

Ik heb ooit een macaron op deels gemaakt van zonnebloempitten (die je ook door je salade doet, niet die je kauwt en uitspuugt haha) dus mss kan je ook kijken of je daar nog iets leuks mee kan? Zowel zoet of juist hartig door evt een pesto ervan te maken in een babka.

Of idd pijnboompitten, gebruiken ze ook veel voor cakes in Italië.

2 likes

Mijn eerste gedachte zou zijn een chilipepertje inderdaad, of chocola gebruiken waar chili in zit, maar dat ligt inderdaad best voor de hand.
Moet het per sé zoet zijn? Zo nee; een hartige plaattaart of quiche kan eenvoudig pittig gemaakt worden, met bijvoorbeeld pittige kip of gehakt.

Als het wel echt zoet moet zijn, èn je het door kan trekken naar ‘pittige tijden’ (waarom moet ik nu aan Carlo en Irene denken :rofl: )
40de2c15f28e5a03d398a26cbdf0f4e7

dan zou je oorlogstaart kunnen maken!

Het is ook bekend als bakketaart en beppetaart. Ik heb het nog niet gemaakt maar heb van diverse mensen in het noorden van het land begrepen dat het bij hen een favoriet is op verjaardagen.
In Amerika zijn ook diverse varianten van war cake, en ook depression cake moet heel lekker zijn.

Wat leuk trouwens dat je bij een kook-/bakclub zit!

6 likes

Wow!!! Echt super goed gelukt! Volgens mij is die swiss meringue ook echt super moeilijk om te maken. Ik wil ook zo graag een vintage taart maken maar tot nu toe nog niet gelukt haha

1 like

Ik dacht eerst inderdaad ook aan chocolade met chili, maar misschien is de pijnboompitten taart van Rutger een idee Torta della Nonna recept - Rutger Bakt

2 likes

Oh nee vond ik helemaal niet haha, vond het best makkelijk! Dus zeker proberen

1 like

@FrauHelga @Bunnyslippers hier was ik zelf nooit op gekomen, dankjulliewel!! Ik ga het allemaal even bekijken

2 likes

Of een cake met verse geraspte gember? Dat is ook beetje pittig.

4 likes

Ik heb een keer de “salty nut tart with rosemary” van Claire Saffitz gemaakt. Dit eet je samen met een stuk blauwe kaas. Ik vond het zó lekker. Blauwe kaas vind ik ook wel pittig.

Op deze blog staat het recept.

Hierbij nog een foto van mijn taart destijds.

14 likes

Ik had een paar weken geleden met enorme korting een bakvorm en koekstempels besteld. Ze werden vandaag bezorgd. Wel ironisch met deze hitte maar heb al helemaal zin om ze binnenkort te gebruiken.

15 likes

Dit is ook echt mijn struggle nu, zin om te bakken maar is gewoon te heet in huis😂

Haha bij Bak&Co? Daar heb ik ook besteld. :rofl:

3 likes

Jaaa klopt! Welke vormen heb jij gekocht?

1 like

Ik heb getwijfeld over jouw tulbandvorm, maar trok de grens bij 4 vormen en kwam toen op deze bestelling uit:




De bovenste krijg ik vrijdag binnen, ik heb het bezorgmoment aangepast omdat ik vandaag en morgen niet thuis zou zijn. De andere 3 kreeg ik al snel binnen.

Jouw koekstempeltjes heb ik ook; die zijn oorspronkelijk uitgebracht in de productlijn die bij de film Frozen 2 hoorde. Eerste koekstempeltjes van Nordic Ware met die kleur blauwe greep, die vind ik heel mooi. :blue_heart: Het recept van Laura’s suikerkoekjes werkt goed bij deze stempels.

18 likes

Heel tof! Ik heb nog getwijfeld over jouw laatste vorm maar uiteindelijk toch niet gedaan. De stempels heb ik twee keer. Mijn moeder krijgt ook een setje. Zodra mijn keuken niet meer aanvoelt als de Sahara ga ik ze testen!

1 like

Ah wat lief, dat zal je moeder vast leuk vinden.

Mijn keuken is tegenwoordig gelukkig niet meer zo heet omdat 'ie nu goed geïsoleerd is, vroeger was het net een sauna op zulke dagen. Echt een verschrikking. Maar door drukte kom ik ook even niet toe aan bakken, dus ik kan ze ook nog niet in gebruik nemen helaas.

Mijn eerstvolgende baksel wordt vermoedelijk appeltaart want binnenkort zijn er weer appelplukweekenden. Appeltaart is dan vaste prik hier. En daarna wil ik in de harvest bounty loaf pan een cake bakken met pumpkin spice kruiden. :jack_o_lantern:

2 likes

Oeh die appelplukweekenden moet ik even in de gaten houden. Ik heb laatst deze vorm meegenomen uit de kringloop dus ideaal voor appelcakejes.

11 likes

Wat een gave vorm! En wat een mazzel heb jij steeds bij kringloopwinkels. :heart: Ik loop er eigenlijk nooit tegenaan, maar scoor online weleens leuke deals.

Nieuw Slagmaat in Houten heeft appelplukweekenden op 16 & 17 september en 23 & 24 september van 10 tot 16 uur. Daar ben ik al een paar keer geweest, is heel leuk daar. Maar in de Betuwe zijn ook veel landwinkels en pluktuinen die er aan meedoen.

3 likes

Echt geweldig :heart:
Was er een mooie kortingscode? Of heb je gewoon ingeslagen voor de herfst :fallen_leaf:

1 like