Wat lief, dank je!
@TanteBetje Zeker, ik heb vormen in alle soorten en maten en heb ook meerdere kleinere. Zo heb ik pas de Solera gekocht van Nordic Ware, een prachtige vorm maar heel klein. En de Brilliance had ik al. Allebei 5 cups. Ter vergelijking, mijn grootste vorm is de Braided (12 cups).
Die kleine vormen zijn ideaal als je een groot recept door 2 wil delen en wil variëren met smaak, of als je gewoon niet zoveel wil bakken.
Het is per vorm en per recept een kwestie van experimenteren hoeveel er in past. Dat doe ik regelmatig met bakmixen of met vier-vierdencake (recept op basis van 4 gelijke delen bloem, suiker, boter en eieren). Soms is het wat weinig en is een cake toch wat klein / laag, en soms onderschat ik het en heeft een cake een flinke bult. 
En ook de baktijd is natuurlijk heel anders. Deze cake had 63 minuten nodig bij mij, maar in een 5 cups-vorm gaat het een stuk sneller.
Mocht je een kleine vorm overwegen, dan zou ik op de site van Nordic Ware kijken naar de inhoud en eventuele recepten voor die vorm. Dan krijg je een aardig beeld van hoeveel er daadwerkelijk in gaat. Zo is dit recept voor de kleine Brilliance best klein, met maar 2 eieren en de hoeveelheid suiker en bloem vallen ook mee. Heel prettig dus als je niet met teveel cake wil blijven zitten.
Overigens eet ik nauwelijks cake, het gaat mij echt om het bakken. Meestal neem ik van een plakje een stukje van de korst en een stukje van de binnenkant, om goed te kunnen beoordelen of hij goed is qua gaarheid en of er eventueel dingen anders moeten de volgende keer. Maar de rest eten mijn man en kind en/of geef ik weg.
Deze cake is echt boterzacht en mals, en ondanks de fikse hoeveelheid citrus is de smaak heel subtiel. Hij is lekker fris maar niet overdreven zuur.