Baktopic #3

Wow net echt wat leuk zeg! Heb je een link naar het recept?

2 likes

Nee, het recept staat hier boven: Echt heel simpel, gewoon een cake naar wens bakken, af laten koelen en dan vermalen met monchou (ik had halve cake/heel pakje monchou). Bolletjes maken en door bastogne rollen en voor de mosterd chocolade ganache (bijv recept Rutger) met gele kleurstof. Dan even in de koelkast en that’s it!

4 likes

Oh haha zo had ik het niet begrepen, maar helder ga ik opslaan en binnenkort eens maken.

1 like

Wat leuk! Ik zou de verwarring weleens op mensen hun gezichten willen zien als ze het op zouden eten denkend dat het een bitterbal is :joy:

2 likes

Ik heb m’n allereerste tulband gebakken! De speculaascake van Rutger, simpel maar foolproof. Ben er blij mee!

25 likes

Haha ja het was erg grappig, iedereen begon er later nog weer over.

@Marquez ben benieuwd!

2 likes

Vandaag deze appeltaart gemaakt: Appeltaart met speculoos en frangipane - Francesca Kookt

De frangipane bleef ietwat lopend maar durfde de taart niet langer te laten bakken… misschien zat er toch net teveel eiwit in het mengsel?
hmHeb ook een kleinere springvorm gebruikt want anders was de bodem en rand wel heel dun. Verder is hij goedgekeurd door de proever!

12 likes

Wat voor koekjes zijn leuk om te serveren bij koffie/thee? Formaat van een kleine bonbon. Ik dacht aan pepernoten, maar ik heb daar geen goed recept van

Amaretti?

1 like

Cantuccini? En dan niet te groot maken

5 likes

Deze zijn altijd succesvol idd! En makkelijk meteen veel koekjes

3 likes

Leuk bakboeknieuws (al duurt het nog een tijdje); eind 2024 zal Rutger een nieuw bakboek uitbrengen met de titel ‘De Patisseriebijbel’. Voor veel mensen hier is het denk ik een mooie aanwinst.

Zelf ben ik minder van het hele verfijnde bakken, dus ik ga hem niet blind aanschaffen. Maar ik vind het wel gaaf dat het weer een hele andere kant van Rutger gaat laten zien.

Laura’s Bakery’s ‘50x Koekjes’ is vanaf vandaag uit, maar ik heb hem vandaag niet ontvangen. Zal vast één dezer dagen bezorgd worden. Ik ben er heel benieuwd naar, dit is (vanwege het onderwerp) het eerste bakboek van Laura dat ik blind heb gekocht.

18 likes

Weer eens koekjes gebakken (crispy and thin chocolate chip cookies) maar wat is dat eigenlijk moeilijk joh. De ene zijn te hard gegaan, de andere heel erg uitgelopen.:sweat_smile:

1 like

Voor de verjaardag van m’n zoontje wil ik zelf een gelaagde taart maken. De buitenkant wit afgestreken of meer een naked look, in ieder geval niet bekleed met marsepein oid. Ik ben alleen niet zo fan van de typische botercrème aan de buitenkant, omdat ik die wat zwaar en vettig vind. Heeft iemand toevallig een lekker alternatief?

Ik sta ook nog open voor tips wbt vulling. Van de zomer hebben we 40 potten heerlijke pruimenjam gemaakt. Dus dat zou kunnen als vulling. Nog iets erbij? Of toch iets anders als pruimenjam?

1 like

Ik hou van de combinatie mascarpone en slagroom voor zo’n cake. Is ook heel lekker met jam

2 likes

Oh goeie! Heb er gelijk een recept van gezocht en opgeslagen. Top!

1 like

Ik vind botercrème (swiss meringue buttercream) een stuk lekkerder met veel (witte) chocolade erin. Of misschien is cream cheese frosting een goed idee om de taart mee af te smeren? Anders zou je eventueel de taart kunnen afstrijken met een ganache, maar weet niet zeker of je daar een mooie ‘naked look’ mee kan bereiken.

Je kan ook alleen de buitenkant van de taart afsmeren met botercrème en andere vullingen gebruiken voor de taart zelf zodat je niet zoveel botercrème hoeft te eten.

2 likes

In dit topic is het waarschijnlijk zoals vloeken in de kerk maar voor een dessertenbuffet ben ik op zoek naar een aantal bakmixen of bijvoorbeeld taartbodems die ik enkel nog moet beleggen. Zowat alle genodigden hebben ook bevestigd dus ik moet voor 150 man dessert maken :sweat_smile: de klassiekers zoals cake, appelcake, muffins,… maken we gewoon al zelf.

2 likes

Ik weet niet of dit is wat je zoekt, maar ik vind de aardbeien kwarktaart van dr Oetker altijd wel lekker. En de brownies.

Dat zijn inderdaad de tips die ik zoek!
De tijd is iets te kort om zelf nog verschillende mixen te proberen en ik hoop zo wat tijd uit te sparen. Dankjewel!!