Ik heb ze vorige week nog gemaakt. Hier mijn tips, gebaseerd op de challenge en aantal keer daarna:
- neem gerust meer pecannoten en chocolade dan het recept
- 2/3 Snuf kaneel is key, die geeft echt veel smaak
- Bruin de boter, maar niet te donker, karamelkleur is voldoende. De boter bruint nog iets door als je het vuur uitzet.
- Meng boter en suiker en las dan een pauze in van een half uur minimaal. De boter is nog te heet om er eieren bij te doen!
- Zorg ook dat het deeg niet te heet is als je de chocolade erbij doet, anders smelt die te snel
- Het deeg moet echt gekoeld worden, ik doe het deeg in een lange rol in clingfilm.
- Je kunt zelf kiezen hoe groot/zwaar je koekjes zijn. Ik doe zelf rond de 30 gr, maar het recept geeft reuzekoeken aan (volgens mij van rond de 100 gr). Een weegschaal is hierbij handig.
- Draai balletjes van het deeg en koel deze nogmaals in de koelkast.
- Bak een eerste testbatch van 2 tot 4 balletjes. Zo kun je de ideale baktijd en oventemp vaststellen. Begin met 8 minuten op 180 en waarschijnlijk heb je dan iets meer minuten nodig. Ik kom altijd rond de 10-12 minuten uit. Heb je grotere koekjes? Dan scheelt het wel iets, maar ook niet veel. Je hebt dan waarschijnlijk minder balletjes op je plaat. En 10 gr hoger scheelt ook al.
Succes! Het lukt vast!