Ik woon in Zwolle, hoe kan ik haar vinden?
Ik stuur je even een pb! Niet dat het nog zo spannend is na wat ik al aan informatie gedeeld heb, maar toch
De speculaas tulband van Lauras Bakery. Naar mijn smaak wat te zoet maar zeker ook wel lekker kruidig! Beetje een luchtige ontbijtkoek.
Ik doe altijd een laagje amandelspijs op de bodem van een appeltaart als isolatielaag (en daar op een mini beetje paneermeel). Bodem wordt zo totaal niet nat maar lekker krokant. En vind amandelspijs goed passen bij appeltaart. Dit staat in de bakbijbel als tip! Staan ook andere dingen tussen die je als isolatielaag zou kunnen gebruiken.
Ik gebruik altijd 2 volle eetlepels paneermeel, dat strooi ik over de bodem en dat zuigt het vocht van de appels op. Sindsdien hebben mijn appeltaarten geen soggy bottom meer.
Maizena of custardpoeder werken ook, of bijvoorbeeld 2 verkruimelde speculaasjes. Amandelspijs werkt ook goed inderdaad.
Ik weet niet of het werkt, maar misschien is wat havermout op de bodem ook wel lekker.
Ik heb eerder de carrot cake van Rutger gebakken, maar kan me dit niet meer herinneren. 5 tl bakpoeder is toch heel veel?? Zou het geen 5 gram moeten zijn? Dat lijkt mij logischer op 200 gram bloem.
Ja ik zou ook 5 g denken!
Grappig, ik had vanmorgen hetzelfde. Ik was deze pannenkoeken aan het maken en daar stond ook 5 tl bakpoeder op 250 gram bloem. Toch maar gedaan maar achteraf moest dat denk ik ook gewoon 5 gram zijn.
Bedankt voor de PAM-spray tip @FrauHelga !
Hij floepte zo uit de vorm! Chocoladecake van Rutger Bakt met wat extra melk (want ik vond het beslag npgal droog) en mandarijntjes.
Gisteren wafels gebakken (met assistentie van mijn kinderen, was echt leuk )
Ik heb het recept voor volkoren kaneel wafels van Laura’s bakery gebruikt.
Erg lekker als tussendoortje of ontbijt

Ik heb wel minder honing gebruikt dan in het recept stond (2 theelepels ipv 3 eetlepels), want ik had een zakje vanillesuiker toegevoegd.
Ik heb dit geprobeerd maar helaas verbrandde het koekje in de magnetron (had eerst 600 watt, daarmee smolt de chocolade na een minuut nog niet en met 1000 watt verbrandde het koekje). Maar… de föhn doet ook wonderen! Daarmee was de chocolade zo gesmolten en ik vind het ook echt wel een lekkere combinatie met muisjes!
Afgelopen week bracht ik een paar dagen door in de provincie Noord Holland en heb ik iets gedaan wat al een hele tijd op mijn verlanglijst stond. Ik heb het bakkerijmuseum van Medemblik bezocht!
Wàt een leuke plek om te bezoeken zeg. Het museum is klein maar staat boordevol met prachtige interessante spullen die iets over de bakgeschiedenis van Nederland vertellen, en ook voor kinderen is er genoeg te doen.
Het mooiste uit de collectie vond ik deze evenveeltjespan die vrij aan het begin van het museum staat:
Wat een prachtig exemplaar. In Nederland werden deze vormen sinds ca. 1600 gebruikt om cakejes te maken van gelijke delen ingrediënten. Ze konden in de oven, op het vuur, op het fornuis, en waren dan ook handig en veelzijdig.
Nu zijn ze niet meer zo gangbaar, maar ze zijn door de VOC wel in Azië beland en nog steeds volop in gebruik in o.a. Indonesië, Maleisië en Singapore om bijvoorbeeld kuih bahulu of kuih bakar kemboja te maken. De vormen zijn daar doorontwikkeld en hebben tegenwoordig hele kunstige vormen zoals vissen en bloemen.
Ook zijn er in het museum enorm veel vormen te bewonderen waarin marsepein figuurtjes werden gemaakt, de één nog mooier dan de ander.
Mallen voor chocoladeletters, die op het moment dat ik er was ook gebruikt werden door een mevrouw die een demonstratie gaf.
Prachtige speculaasplanken, sommigen al honderden jaren oud.
Een bakker was Goudse moppen aan het bakken, hij rolde deeg in rollen, sneed dan stukjes en wentelde die door kaneelsuiker. Er stond voor zijn werkbank een bankje waar kinderen op mochten klimmen zodat ze alles konden zien.
Ook mochten kinderen speculaasdeeg in een grote plank duwen en mijn dochter vond het geweldig om mee te doen.
Dit vond ik ook mooi; machines om snel speculaasjes mee te kunnen maken en met verschillende rollen krijg je verschillende koekjes.
Hoe mooi zijn deze tulbandvormen? Wat een kunstwerkjes.

Er waren ook veel klassiekere vormen te bewonderen.
En deze, strikvormen die ik volgens mij nog nooit eerder heb gezien. Ik vond er dit filmpje over:
Kinderen mochten ook nog marsepein boetseren, en een koek versieren met glazuur en smarties. Hoewel mijn dochter en ik veel bakken en het dus niet nieuw voor haar is, vond ze ook dit erg leuk om te doen. Met verschillende uitdrukvormpjes en boetseergereedschap kon ze zich lekker uitleven.
Ook voorraadpotten, broodblikken, koektrommels, broodpenningen, kunst, weegschalen, en deegmengers en -walsen zijn te bewonderen. En chocoladeliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij de prachtige chocoladevormen die tentoongesteld worden.
In het museum zit ook een winkeltje waar je de baksels en chocolade uit de bakkerij kunt kopen, en oudhollandse snoepjes. Ik nam een zakje Goudse moppen mee die net gebakken waren.
Wat mij betreft is het bakkerijmuseum in Medemblik een enorme aanrader voor wie van bakken en geschiedenis houdt.
Na het museum zijn we ook langs bakkerij Raat gegaan in Medemblik en daar kocht ik nog wat lokale specialiteiten.
Links Alkmaarse jongens, een heerlijk luchtig en tegelijk bros koekje. Deze hebben me echt verrast. Ze zien er niet heel bijzonder uit maar ze zijn zo lekker en luchtig. In het midden een Westfriese Krentenmik (nog niet geproefd) en rechts Medemblikse kruidmoppen met anijs, die niet het hele jaar door verkrijgbaar zijn (ik vermoed dat deze enkel in het najaar worden verkocht). Dit zakje zat eerst voller maar ik kon me niet beheersen. Erg lekker!
Linksachter staan de Goudse moppen van het Bakkerijmuseum, rechtsachter Friese kruidnoten die ik kocht in Volendam waar ik een andere dag was.
In het midden ligt kaneelkoek van bakker Van Pooij, ook uit Volendam. En hoewel het ‘kaneelkoek’ heet, is het juist heel zacht en licht. Het lijkt niet op koek en ook niet op ontbijtkoek maar eerder op een hele luchtige, zachte zoete cake. Smaakt echt heel goed.
En toen ik de Van Delft winkel zag heb ik nog 2 zakjes kruidnootjes gekocht, ook die heb ik nog niet aangebroken maar bewaar ik voor later. Niet heel speciaal voor het baktopic maar wel onderdeel van mijn baksel-shoplog.
Wat tof! Toevallig ga ik in december een weekendje weg in die omgeving, ik sla hem op!
Zooooooo leuk om dit te lezen!!! Ik word er echt enthousiast van
Wow door deze post herinner ik me ineens een kinderfeestje in dit museum! Een aanrader voor mensen die in de buurt wonen. Ik kan me niet veel van het museum herinneren maar het was superleuk om zelf wat te maken.
Iemand leuke combis voor smores
Ik ga ze morgen weer eens maken
Dit heb ik al eerder gedaan. Ook de koek en marshmallow maak ik zelf. Laatste keer had ik normale, met chocolade en met pindakaas maar misschien heeft iemand nog weer een idee
Zou karamel lekker zijn?
Ooh inclusief de kapitein koek sterretjes als ik het goed zie, leuk!
Een dag later lijkt de tulband wat steviger en proef je ook de kruiden beter. Lekker en minder zoet!
Wat leuk deze review!! Ik ben hier als klein kind ook geweest (ben inmiddels 33 ) en toen vond ik dit ook een heel leuk museum. Vooral de verse gevulde koeken, de lekkerste die ik ooit gegeten heb, die waren ze toen ook aan t maken voor publiek. En we mochten idd ook van alles doen.
Ontopic: niet een heel duidelijke foto, maar hij viel erg in de smaak. Gisteren een citroen/maanzaadcake gebakken met de peuter