Baktopic #3

Als ik wekelijks naar een bakkerijmuseum ga krijg ik er nog niet genoeg van. :sweat_smile: Die in Hattem ken ik inderdaad, ben ik een paar jaar geleden geweest! Erg leuk ook, flink groter dan die in Medemblik. Wil ik wel weer naar toe. :smiley:

De Dalfser Moppen ga ik sowieso proberen. :heart:

3 likes

Had gister opeens een ingeving om te bakken, terwijl ik dat normaal amper doe. Maar ‘t resultaat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu naar nieuwe bakvormen aan ‘t kijken ben haha.

Een cake met sinaasappel, Campari & yoghurt met dit recept gemaakt:

Echt super lekker smeuïg en een goede balans van zoet en bitter. Enorme aanrader!
Volgende keer moet ik alleen even opletten dat die sinaasappels niet naar boven drijven.

37 likes

Ik heb m vandaag gemaakt en twijfelde ook. Ik heb het recept van rutger aangehouden maar de cake is wat ingezakt in het midden maar niet heel erg (heb de oven niet open gedaan oid). En dat is gelukkig wel op te lossen met de botercreme.

2 likes

Als ik zoek op recepten voor hoge taarten dan krijg ik alleen maar gelaagde taarten. Rijst zo’n taart wel genoeg als je die in een hoge springvorm doet? Ik wilde nu gewoon 2 pakken vegan cakemix erin gooien.

2 likes

Ik ben een pinda/karamel cheesecake aan het maken en hij ziet er echt goed uit. Hij is een heel klein beetje ingezakt

16 likes

Zuurdesem is wel wat anders dan ‘alleen platbrood’. Zuurdesem is een alternatief voor gist maar heeft wel tijd nodig om te rijpen (rond de 10 dagen met regelmatig verversen), het is niet alleen maar een deegje wat een paar dagen staat.

1 like

Is er iemand met ervaring met pizzadeeg in een broodbakmachine. Ik heb wel een receptje gevonden maar ben benieuwd of iemand dit al eerder heeft gedaan

4 likes

Ik denk dat @grace wel weet wat zuurdesem is, dat vraagt ze toch ook niet.

6 likes

Nee ik zou geen standaard zuurdesem deeg gebruiken voor pizza. Ik gebruik dan voor mijn levain en hoofddeeg tipo 00. De verwerking is redelijk hetzelfde, eerst een bulk fermentatie in een grote bol en de tweede rijs doe je in kleine bollen. Ik houd zelf 250 gram per bol aan, maar ik heb wel een grotere pizzaoven van 16 inch. Dus daar kun je ook iets grotere pizza’s in afbakken. Idealiter doe je de tweede rijs ook weer een nacht in de koelkast. Sowieso vind ik pizzadeeg van 48 uur tot nu toe het lekkerste.

Oh dat is eigenlijk vrij simpel! Je kan de opgebolde bollen gewoon langer laten rijzen in de koelkast, zeker met zuurdesem is dat geen probleem. Als je wel gist zou gebruiken heb je dan wat minder gist nodig dan normaal. Dus na de eerste rijs opbollen en dan een dag in de koelkast laten. Ik haal ze 4 uur van tevoren uit.

2 likes

@grace wauw die croissants zien er heel goed uit!

Hoe bakken jullie die pizza dan goed af? Je hebt echt veel hitte nodig en ik merk dat mijn bodem nooit zo goed wordt in mijn combi magentron :frowning:

Ik deed dat vroeger altijd (tot de broodbakmachine kapot ging, nu doe ik het met de kitchenaid en deegrijsstand van de oven), ging altijd prima!

@Sjern een pizzasteen maakt heel veel verschil, maar het ging in mijn combimagnetron met steen toch altijd nog minder goed dan nu in grote oven met pizzastand die echt hoge temperatuur kan maken.

Ik heb een pizzaoven van Ooni. Hoe heet kan je combimagnetron worden? Iets van 250 zou ideaal zijn, maar met 220 en een pizzasteen moet je volgens mij ook wel een eind komen. De steen moet je dan goed heet laten worden en ik zou dan een iets kleinere bol deeg gebruiken.

1 like

230! En ik wil super graag een pizza oven van ooni, maar ik bak nu ook nooit pizza’s, dus ik verwacht niet het dan wel te doen :stuck_out_tongue:

En als jullie denken dat het wel aardig kan in een combi ga ik een pizza steen kopen! Ben benieuwd :slight_smile:

2 likes

Sorry, dan las ik je vraag verkeerd!

1 like

Helemaal in herfst/halloween thema: pumpkin muffins!

Ze zijn echt superlekker, megaaaafluffy. Ik ben fan. Ik ben wel iets te heavy gegaan op de kruidnagel, maar alsnog lekker. Echt een beetje een spicy kruidensmaak. Ik heb bovenop wat grove havermoutvlokken gedaan en gehakte walnoten, dat vind ik een lekkere toevoeging, beetje crunch

13 likes

Hier ook weer eens gebakken. Had zin om iets makkelijks te maken dus dit is het geworden. Een blondie met witte chocolade stukjes en rode vruchten jam.

29 likes

Zo net zelf amandelspijs gemaakt en in de koelkast om te rijpen. En als alles goed gaat met Sinterklaas lekker gevulde speculaas uit mijn nieuwe oven :star_struck:

36 likes

Jammie!

1 like

Hoe lang laat je het rijpen? Ik heb vorig jaar voor het eerst gemaakt en toen had ik het maar een dag gedaan haha door gebrek aan tijd, en ook omdat ik beetje huiverig was met het rauwe ei.

2 likes