Niet de ideale kleur, maar wel lekker.
Die gaat op m’n verjaardagslijstje
Ik heb heel veel golden syrup over dat bijna over de datum is, hebben jullie nog tips wat ik er mee kan maken?
Vraagje, waar kopen jullie speculaaskruiden? Ik heb nu gewoon die standaard van Versteegen maar weet niet of jullie andere aanraders hebben?
Is het heel erg veel? Ik gebruik het zelf altijd in kolakakor, Zweedse stroopkoekjes.
Engelse cake met maar liefst 200 gram golden syrup:
@harrystyles Ik gebruik die van Verstegen.
Ik heb vanmiddag stoofpeertjes gemaakt in de slowcooker, en ik ben bezig met een pantry challenge om vries-, voorraad- en koelkast leger te krijgen. In de voorraadkast vond ik een Koopmans-bakmix voor appelkaneelcake en die heb ik samen met mijn dochter gebakken in de Birkmann Contoura Novella.
Vorig jaar heb ik een grote pot besteld bij de notenshop. Ik vind koek/speculaas kruiden heel lekker door havermout, dus die kleine potjes uit de supermarkt gingen er te snel door heen
Ik heb een blik en nog een beetje, dus wellicht is die golden syrup cake wel wat, al lijkt het me mierzoet haha.
Ik heb die van Jonnie Boer, die smaakten wat meer ‘volwassen’ door de speculaas heen. Wat minder zoet en meer spicy. Vond ze erg lekker. (Zie dat ze maandag in de bonus zijn bij de AH)
Ja, ik ben ook op zoek naar tips. Ik twijfel elke keer of ik het nou lekker vind of niet. Heb het een keer bij de colruyt gekocht en laatst zelfgemaakt
Had alleen geen korianderzaad, dus extra kardemom gebruikt.
Hier zo. Ze hebben een winkel in Haarlem. Ze verkopen ook speculaaskruiden, maar koekkruiden vind ik zelf iets lekkerder
Ik zou swiss meringue kiezen, want lekker en goed smeerbaar. Een tijd terug zag ik ook vaak russische botercrème voorbij komen, maar nog nooit geprobeerd. Staat wel op mijn lijstje
Ik zou ook swiss meringue doen, of een combi van botercrème en banketbakkersroom, de Amerikaanse met poedersuiker en boter vind ik veel te zwaar.
Heel eerlijk, als het last minute is en je weinig tijd hebt weet ik niet of dit de meest ideale taart is. Je kapsel moet wel volledig afgekoeld zijn wil je met je vulling en botercrème aan de slag kunnen. En bij swiss meringue en banketbakkersroom heb je ook weer tijd nodig voordat alles is afgekoeld. Een taart strak afsmeren kost wel tijd, dus als dit snel tussendoor moet kun je wellicht beter iets anders kiezen. Maar misschien ben ik te voorbarig.
Ah wat een lieve uitgebreide reactie! Je hebt wel een heel goed punt, ik ga even kijken of ik het ga redden en wat wijsheid is!
Golden syrup is pure suiker. Dit kun je nog wel een paar jaar over de datum gebruiken. Mogelijk dat het op een gegeven moment wat korrelig wordt. Als je het dan verwarmd wordt het weer vloeibaar net als honing bijvoorbeeld.
Ik heb vanochtend vegan tartelettes proberen te maken, maar het deeg is niet goed gelukt. Er stond in het recept dat je niet te veel moest kneden, maar ik vond het lastig om er dan 1 geheel van te maken. Met uitrollen bleef het ook telkens aan mijn deegroller plakken. Uiteindelijk zijn de randen soort van ingestort en zijn het meer platte schijven dan bakjes die je kunt vullen.
Iemand tips hiervoor? Had laatst met deeg voor gevulde koeken hetzelfde probleem, mocht niet kneden en uiteindelijk te plakkerig deeg.
Hier een tip: Het deeg laten rusten in de koelkast zodat het goed af kan koelen. Daarna het deeg op bakpapier uitrollen en als het te plakkerig wordt even in de koelkast leggen voordat je ze in de vormen doet.
Als je daarna met de roller over de vorm gaat om het deeg af te snijden, kun je de randen van het deeg nog een klein beetje aandrukken zodat het net over de rand uit steekt.
En je zou ze eventueel nog blind kunnen bakken zodat ze niet te veel inzakken, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van . Volgens mij hangt het ook een beetje af van het recept wat je gebruikt. Ik heb een fijn recept met poedersuiker en amandelmeel en die blijft bij mij ook iets beter in vorm dan andere recepeten.
Dankje! Het was nu inderdaad in de koelkast geweest, maar het aandrukken aan de bovenkant kan ik volgende keer nog proberen.
Maar ik denk dat als het deeg aan mijn deegroller bleef plakken dat het misschien ook te nat was? Want het is niet de bedoeling om je deegroller ook nog met bloem te bestuiven of wel?
Een klein beetje bloem kan geen kwaad denk ik, vooral als je het niet te veel door het deeg kneedt
Twee baksels van Rutger gemaakt de afgelopen tijd:
Speculaascake was goed gelukt, maar ga de volgende keer nog meer el speculaaskruiden toevoegen dan de 2 el die in het recept stonden (had er al 3 el in gedaan). Ik had ook wat extra kardemom toegevoegd, en op een gegeven moment dacht ik bij het proeven van het beslag nu proef ik het goed, maar in de daadwerkelijke cake vond ik de smaken niet zo goed naar boven komen.
Verder deze koffie-walnootcake gemaakt:
Viel ook erg in de smaak, en vond 'm de dag erna nog lekkerder!