Girl same, ik ren door de app die niet genoemd mag worden vaak gelijk de keuken in
Mag ik een pb welke app🤣
Hahaha TikTok
Ik heb inmiddels al best wat bakboeken en vormen maar… m’n verjaardag komt eraan. En ik wil m’n hobby graag wat uitbreiden. Iemand nog toffe tips? Misschien wat onbekendere tips? Heb alweer NW vormen op m’n lijstje staan, maar ben ook verder wat aan het zoeken.
Als je houd van caramel en fudge achtige recepten is een termometer misschien wat als je het nog niet hebt
En wat aan de dure kant maar een broodbakmachine of ijsmachine is ook een leuke
IJsmachine voor de kitchenaid heb ik! Maar gebruik hem eigenlijk alleen in december Zat al te kijken naar die broodkom van Rutger inderdaad.
Als je van broodbakken houdt met desem dan is
misschien een desemkastje of een rijskast een leuke uitbreiding.
Wat voor recept heb je gebruikt? Ik vind niet kneden altijd een beetje gek, tenzij je bijvoorbeeld kruimeldeeg maakt. Ik kneed er altijd een glad deeg van en daarna laat ik het deeg afgedekt een paar uur terugkoelen in de koelkast. Daarna uitrollen en fonceren ( = de vormpjes vullen) en de gevulde vormpjes weer terugkoelen. Doordat de boter koud is zakt je vormpje minder snel in. Anders kun je ook de eerste 5 minuten in de buurt van de oven blijven om de randjes terug te duwen als ze inzakken.
—
Ik heb toevallig ook weer tartelettes gemaakt. Eerst monchou op verzoek van mijn achterneefje en vandaag passievrucht met Zwitserse meringue.
Wat ontzettend mooi!!
Geldt wat je beschrijft (terugkoelen) ook voor sloffendeeg? Ik heb nu 2x gehad dat het deeg heel lelijk en ongelijkmatig rijst. Vaak ook over de rand van de ring, waardoor ze er echt niet meer mooi uitzien. Of kan dit iets met de spijs te maken hebben (te veel, te zwaar?)? Het deeg is niet te dik, zo’n 7-8mm. Ik gebruik het vegan recept van Rutger en het is ook al een aantal keer wel goed gegaan.
Heeft iemand hier een goed recept voor vanillenootjes?
Mocht iemand nog een nieuwe keukenmachine zoeken: ik kwam deze kenwood deal tegen. Geen idee of het een foutje is maar wie weet.
Oh wat een goede aanbieding, maar die ik wil is alsnog bijna 500 euro en ik heb net een nieuwe mixer gekocht
Het recept is
- 250 gram bloem
- 60 gram suiker
- 1/4 theelepel zout
- 125 gram koude boter
- 3-4 eetlepels water
En dan inderdaad in de koelkast en nadat het in de vormpjes zit nog in de vriezer.
Ik bak dus nu alleen nog maar vegan, maar vraag me daardoor dus elke keer af of ik iets verkeerd doe of dat vegan bakken moeilijker is of dat het resultaat sowieso anders is dan je gewend bent.
Gek! Ik koel sloffendeeg slechts 1x terug, dus alleen in bulk en niet als ik het uitgestoken heb. Je zou kunnen proberen iets minder bakpoeder toe te voegen. Ik zou denken dat het ligt aan teveel ei, maar als je een vegan deeg maakt kan dat niet haha. Wellicht dat je laag met spijs iets te dik is, die rijst bij mij meer dan de sloffenbodem zelf, maar dan spreek ik wel over een niet vegan variant.
Ben wel benieuwd! Ik ga hem binnenkort ook eens vegan proberen te maken en kijken hoe het gaat. Dan rapporteer ik nog even bij je terug!
—
@Mimir Hmm je hebt gewoon een standaard harde wener gemaakt, maar dan zonder het ei. Dus ik kan me wel voorstellen dat je het rijzende effect van het ei mist en de tartelettes daarom geen volume krijgen. Vegan bakken is sowieso wel lastiger omdat er niet altijd 1 aangewezen product is om het dierlijke product mee te vervangen. Je zou het rijzen kunnen ondervangen met een beetje bakpoeder, ik denk maximaal 1 theelepel/7 gram. En eventueel wat appelmoes om je deeg iets smeuïger te maken, dan zou ik ook iets minder water toevoegen.
Het is denk ik ook een kwestie van testen om te kijken wat goed werkt en van tevoren bepalen welke eigenschap je moet vervangen. Dan kun je op basis daarvan kijken welk ingrediënt goed past.
Dankje voor de uitleg! Ga het zeker nog een keer proberen met wat bakpoeder en appelmoes.
Ik haal mijn recepten nu uit een vegan bakboek die goed beoordeeld wordt, dan verwacht je niet dat recepten niet helemaal kloppen, dat is wel jammer.
Wel een heerlijke citroen maanzaadcake ook gemaakt afgelopen weekend, wel een succes gelukkig!
Dank voor het meedenken! En leuk dat je zelf ook de vegan variant wil proberen. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen. Het frustrerende is dus dat ze wel eens gelukt zijn. Ik ben me er niet van bewust dat ik toen iets anders deed.
@Mimir welk boek is dat?
Ik heb wel eens goede vegan tartelettes gemaakt maar ik weet niet meer met welk recept. Ik zal het eens opzoeken.
Taart ende Koeck.
Benieuwd naar welk recept jij toen gebruikt hebt!
Wie heeft er zin in weer eens een bakchallenge? Voorstel: thema ‘Sinterklaas’ en einde challenge op 5 december.
- Ik doe mee!
- Ik doe niet mee.
- Ik wil wel meedoen, maar heb een ander voorstel voor een thema, namelijk…
0 stemmers