Baktopic #3

Ik heb vanochtend vegan tartelettes proberen te maken, maar het deeg is niet goed gelukt. Er stond in het recept dat je niet te veel moest kneden, maar ik vond het lastig om er dan 1 geheel van te maken. Met uitrollen bleef het ook telkens aan mijn deegroller plakken. Uiteindelijk zijn de randen soort van ingestort en zijn het meer platte schijven dan bakjes die je kunt vullen.

Iemand tips hiervoor? Had laatst met deeg voor gevulde koeken hetzelfde probleem, mocht niet kneden en uiteindelijk te plakkerig deeg.

2 likes

Hier een tip: Het deeg laten rusten in de koelkast zodat het goed af kan koelen. Daarna het deeg op bakpapier uitrollen en als het te plakkerig wordt even in de koelkast leggen voordat je ze in de vormen doet.

Als je daarna met de roller over de vorm gaat om het deeg af te snijden, kun je de randen van het deeg nog een klein beetje aandrukken zodat het net over de rand uit steekt.

En je zou ze eventueel nog blind kunnen bakken zodat ze niet te veel inzakken, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van :grin:. Volgens mij hangt het ook een beetje af van het recept wat je gebruikt. Ik heb een fijn recept met poedersuiker en amandelmeel en die blijft bij mij ook iets beter in vorm dan andere recepeten.

2 likes

Dankje! Het was nu inderdaad in de koelkast geweest, maar het aandrukken aan de bovenkant kan ik volgende keer nog proberen.

Maar ik denk dat als het deeg aan mijn deegroller bleef plakken dat het misschien ook te nat was? Want het is niet de bedoeling om je deegroller ook nog met bloem te bestuiven of wel?

1 like

Een klein beetje bloem kan geen kwaad denk ik, vooral als je het niet te veel door het deeg kneedt

1 like

Twee baksels van Rutger gemaakt de afgelopen tijd:

Speculaascake was goed gelukt, maar ga de volgende keer nog meer el speculaaskruiden toevoegen dan de 2 el die in het recept stonden (had er al 3 el in gedaan). Ik had ook wat extra kardemom toegevoegd, en op een gegeven moment dacht ik bij het proeven van het beslag nu proef ik het goed, maar in de daadwerkelijke cake vond ik de smaken niet zo goed naar boven komen.

Verder deze koffie-walnootcake gemaakt:

Viel ook erg in de smaak, en vond 'm de dag erna nog lekkerder!

20 likes

Girl same, ik ren door de app die niet genoemd mag worden vaak gelijk de keuken in :tipping_hand_woman:t3:

2 likes

Mag ik een pb welke app🤣

1 like
9 likes

Hahaha TikTok :joy:

4 likes

Ik heb inmiddels al best wat bakboeken en vormen maar… m’n verjaardag komt eraan. En ik wil m’n hobby graag wat uitbreiden. Iemand nog toffe tips? Misschien wat onbekendere tips? Heb alweer NW vormen op m’n lijstje staan, maar ben ook verder wat aan het zoeken.

1 like

Als je houd van caramel en fudge achtige recepten is een termometer misschien wat als je het nog niet hebt
En wat aan de dure kant maar een broodbakmachine of ijsmachine is ook een leuke

1 like

IJsmachine voor de kitchenaid heb ik! Maar gebruik hem eigenlijk alleen in december :zipper_mouth_face: Zat al te kijken naar die broodkom van Rutger inderdaad.

1 like

Als je van broodbakken houdt met desem dan is
misschien een desemkastje of een rijskast een leuke uitbreiding.

2 likes

Wat voor recept heb je gebruikt? Ik vind niet kneden altijd een beetje gek, tenzij je bijvoorbeeld kruimeldeeg maakt. Ik kneed er altijd een glad deeg van en daarna laat ik het deeg afgedekt een paar uur terugkoelen in de koelkast. Daarna uitrollen en fonceren ( = de vormpjes vullen) en de gevulde vormpjes weer terugkoelen. Doordat de boter koud is zakt je vormpje minder snel in. Anders kun je ook de eerste 5 minuten in de buurt van de oven blijven om de randjes terug te duwen als ze inzakken.

Ik heb toevallig ook weer tartelettes gemaakt. Eerst monchou op verzoek van mijn achterneefje en vandaag passievrucht met Zwitserse meringue.

69 likes

Wat ontzettend mooi!!:star_struck:

Geldt wat je beschrijft (terugkoelen) ook voor sloffendeeg? Ik heb nu 2x gehad dat het deeg heel lelijk en ongelijkmatig rijst. Vaak ook over de rand van de ring, waardoor ze er echt niet meer mooi uitzien. Of kan dit iets met de spijs te maken hebben (te veel, te zwaar?)? Het deeg is niet te dik, zo’n 7-8mm. Ik gebruik het vegan recept van Rutger en het is ook al een aantal keer wel goed gegaan.

1 like

Heeft iemand hier een goed recept voor vanillenootjes?

Mocht iemand nog een nieuwe keukenmachine zoeken: ik kwam deze kenwood deal tegen. Geen idee of het een foutje is maar wie weet.

https://www.spydeals.nl/kenwoodworld/prijsfout-kenwood-kortingscode-voor-eur200-korting-op-je-bestelling-697107?fbclid=IwAR3D0RqVwMwBStKooo5leeA420Gaug-Q8mceGqlbmzeWKfDo7kdPJd4R5N4

3 likes

Oh wat een goede aanbieding, maar die ik wil is alsnog bijna 500 euro en ik heb net een nieuwe mixer gekocht :sweat_smile:

1 like

Oh en nog een post maar dit fantastische boek kwam vandaag binnen. Voor 3 euro op Vinted gekocht.

15 likes

Het recept is

• 250 gram bloem
  • 60 gram suiker
  • 1/4 theelepel zout
  • 125 gram koude boter
  • 3-4 eetlepels water

En dan inderdaad in de koelkast en nadat het in de vormpjes zit nog in de vriezer.

Ik bak dus nu alleen nog maar vegan, maar vraag me daardoor dus elke keer af of ik iets verkeerd doe of dat vegan bakken moeilijker is of dat het resultaat sowieso anders is dan je gewend bent.

1 like