Baktopic #3

Gek! Ik koel sloffendeeg slechts 1x terug, dus alleen in bulk en niet als ik het uitgestoken heb. Je zou kunnen proberen iets minder bakpoeder toe te voegen. Ik zou denken dat het ligt aan teveel ei, maar als je een vegan deeg maakt kan dat niet haha. Wellicht dat je laag met spijs iets te dik is, die rijst bij mij meer dan de sloffenbodem zelf, maar dan spreek ik wel over een niet vegan variant.

Ben wel benieuwd! Ik ga hem binnenkort ook eens vegan proberen te maken en kijken hoe het gaat. Dan rapporteer ik nog even bij je terug!

@Mimir Hmm je hebt gewoon een standaard harde wener gemaakt, maar dan zonder het ei. Dus ik kan me wel voorstellen dat je het rijzende effect van het ei mist en de tartelettes daarom geen volume krijgen. Vegan bakken is sowieso wel lastiger omdat er niet altijd 1 aangewezen product is om het dierlijke product mee te vervangen. Je zou het rijzen kunnen ondervangen met een beetje bakpoeder, ik denk maximaal 1 theelepel/7 gram. En eventueel wat appelmoes om je deeg iets smeuïger te maken, dan zou ik ook iets minder water toevoegen.
Het is denk ik ook een kwestie van testen om te kijken wat goed werkt en van tevoren bepalen welke eigenschap je moet vervangen. Dan kun je op basis daarvan kijken welk ingrediënt goed past.

3 likes

Dankje voor de uitleg! Ga het zeker nog een keer proberen met wat bakpoeder en appelmoes.

Ik haal mijn recepten nu uit een vegan bakboek die goed beoordeeld wordt, dan verwacht je niet dat recepten niet helemaal kloppen, dat is wel jammer.
Wel een heerlijke citroen maanzaadcake ook gemaakt afgelopen weekend, wel een succes gelukkig!

1 like

Dank voor het meedenken! En leuk dat je zelf ook de vegan variant wil proberen. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen. Het frustrerende is dus dat ze wel eens gelukt zijn. Ik ben me er niet van bewust dat ik toen iets anders deed.

@Mimir welk boek is dat?
Ik heb wel eens goede vegan tartelettes gemaakt maar ik weet niet meer met welk recept. Ik zal het eens opzoeken.

Taart ende Koeck.

Benieuwd naar welk recept jij toen gebruikt hebt!

2 likes

Wie heeft er zin in weer eens een bakchallenge? Voorstel: thema ‘Sinterklaas’ en einde challenge op 5 december.

• Ik doe mee!
  • Ik doe niet mee.
  • Ik wil wel meedoen, maar heb een ander voorstel voor een thema, namelijk…

0 stemmers

3 likes

Wel onder voorbehoud; mijn weekenden zitten deze maand al tamelijk vol, en bijvoorbeeld een ziek kind kan dan zo de planning overhoop gooien. Als alles lukt wil ik graag gevulde speculaas maken. :smiley:

6 likes

Ik heb hier nog nooit aan meegedaan en ben benieuwd hoe dit gaat

2 likes

Ik sluit me aan bij @FrauHelga. Mocht ik de tijd vinden wil ik graag meedoen! :grin:

5 likes

Het idee is om allemaal iets soortgelijks te bakken en recepten en foto’s hier te delen. Leuk om van elkaar te leren en ideeën op te doen!

Er zijn al verschillende varianten geweest. Bijv. allemaal hetzelfde koekje bakken of juist allemaal je eigen variant van een bepaald recept. Soms wat officiëler met aan het einde van de challenge een stemronde wie het mooiste / origineelste gebakken heeft en ook wel eens zonder deze stemronde en alleen foto’s van je inzending ter inspiratie en voor de leuk (toch? Of verzin ik dit en is het tot nu toe altijd met stemmen geweest aan het einde?)

Gewoon lekker bakken en allemaal met hetzelfde bezig zijn :smiley:

7 likes

Leuk! Goeie stok achter de deur om weer eens te bakken hoop ik haha.

3 likes

Ik wil een taart voor mn vriend bakken, gedecoreerd met een roze glazuur, allemaal suikerhartjes en een gouden stift (dat heb ik allemaal al in Duitsland gehaald onlangs). Wat zou een goed recept hiervoor zijn? Ik dacht eerst een chocoladebiscuit met iets van kersenjam ertussen, maar weet niet zeker of dat een beetje lekker is met dat glazuur? (Het is rood/roze vanilleglazuur uit een zakje dat je dan in heet water legt, ze hadden echt de perfecte kleur liggen haha) Ik maak normaal vaak brownies/blondies/chocolate chip cookies en niet zozeer gedecoreerde taarten, dus als iemand een lekker recept heeft hoor ik het graag!

1 like

Klinkt erg leuk ik wil zeker wel mee doen. Hoe wordt er dan bepaald wat er gemaakt wordt of is dit vrije keuze

Bij glazuur moet ik gelijk denken aan een vanille(of andere smaak) sponscake en dan met vanille room of iets in die richting. Chocolade met de roze glazuur combi lijkt mij iets minder

3 likes

Dat is helemaal vrij. @Fredje heeft nu geopperd om Sinterklaas als thema aan te houden, dat lijkt me een heel leuk en passend thema, en gevarieerd genoeg. Je kunt in de weer met kruidnoten, pepernoten, chocoladeletters, banketletters, snoepgoed, speculaas, en ook dan zijn er weer tig variaties te verzinnen.
Ook een cake of koekjes kun je naar wens in een Sinterklaas-thema bakken. Wat jij leuk vind, wat jij wil. :smiley:

1 like

Helaas zit zonder mijn bakspullen momenteel

1 like

Ik heb zo’n keukenmachine gekocht nav de €200 kortingsactie die gister werd gepost dus nu moet ik natuurlijk wel meedoen met de bakchallenge. :eyes::smirk:

11 likes

Leuk! Maar ook hier onder voorbehoud zoals @FrauHelga, erg drukke periode dus ik doe graag mee als het lukt. Ik wil al lang zelf simpelweg eens speculaas maken.

3 likes

Oehhh leuk! Ik heb nog niet meteen een idee wat ik ga maken, maar leuk om over na te denken

2 likes

Ja ik ga ook voor speculaas denk ik! Heb al twee jaar een plank in huis en nog steeds niet gebruikr. Dus een goed excuus!

3 likes

Balen! Doen we snel een nieuwe challenge als je verhuisd bent (of zitten je spullen niet ingepakt?).

2 likes