Gek! Ik koel sloffendeeg slechts 1x terug, dus alleen in bulk en niet als ik het uitgestoken heb. Je zou kunnen proberen iets minder bakpoeder toe te voegen. Ik zou denken dat het ligt aan teveel ei, maar als je een vegan deeg maakt kan dat niet haha. Wellicht dat je laag met spijs iets te dik is, die rijst bij mij meer dan de sloffenbodem zelf, maar dan spreek ik wel over een niet vegan variant.
Ben wel benieuwd! Ik ga hem binnenkort ook eens vegan proberen te maken en kijken hoe het gaat. Dan rapporteer ik nog even bij je terug!
—
@Mimir Hmm je hebt gewoon een standaard harde wener gemaakt, maar dan zonder het ei. Dus ik kan me wel voorstellen dat je het rijzende effect van het ei mist en de tartelettes daarom geen volume krijgen. Vegan bakken is sowieso wel lastiger omdat er niet altijd 1 aangewezen product is om het dierlijke product mee te vervangen. Je zou het rijzen kunnen ondervangen met een beetje bakpoeder, ik denk maximaal 1 theelepel/7 gram. En eventueel wat appelmoes om je deeg iets smeuïger te maken, dan zou ik ook iets minder water toevoegen.
Het is denk ik ook een kwestie van testen om te kijken wat goed werkt en van tevoren bepalen welke eigenschap je moet vervangen. Dan kun je op basis daarvan kijken welk ingrediënt goed past.