Leuk! Ik doe mee in tegenstelling tot de vorige challenge die ik zelf nog geopperd had
Dankjewel! Ik ga even zoeken naar een recept hiervoor (:
Ik doe niet mee, misschien met een ander thema.
Ik ga in ieder geval wel genieten van iedereen die wél mee doet !!
Geen foto om te delen, maar wel een verhaal over wat ik gebakken heb.
Ik was gister met collega’s bij een zorghuis als vrijwilligers, dit was als actie vanuit ons werk. Bij dat verzorgingstehuis hebben ze constant hadden tekort, dus we gingen helpen met dementerende ouderen en mensen met onaangeboren hersenletsel. Ik had de avond ervoor brownies met cranberries en witte chocolade gemaakt om mee te nemen. Iets wat ik geregeld maak, want ze vallen altijd in de smaak. Dus na het wandelen was er een koffie momentje en werden de brownies uitgedeeld.
Ik heb oprecht nog nooit zulke lieve reacties gehad. De ouderen waren er zo blij mee en ze zeiden ook dat ze zelden verse dingen krijgen. Een dame zei zelfs dat die brownie het lekkerste was wat ze ooit gegeten had en dat ze vast nooit meer iets zo lekkers zal eten Voor mij was het een klein uurtje werk, maar ik had niet verwacht dat de impact zo groot zou zijn. Dus heb ook mijn recept met de medewerkers daar gedeeld zodat ze het vaker voor de bewoners kunnen maken. Het heeft echt zoveel indruk op me gemaakt, ik had dat niet verwacht.
Omg hoe lief
Echt he! Zo ontzettend lief. Ze liet ook een klein stukje voor haar op tafel liggen want dan kon ze kijken naar hetgene wat het lekkerste ooit was als een soort van altaar dingetje, haha.
Ze noemde me ook indirect een kleptomaan, maar dat was de dementie
Omg ik zou haar elke week die brownie brengen wat een schatje
Even een heads-up voor de mensen die nog spaarcodes hebben van bakken.nl; het spaarsysteem stopt per maart. Tot die tijd kan je nog wel codes inwisselen. Ik had nog precies genoeg punten voor deze vorm van Nordic Ware:
En gisteren viel er een gaaf bakboek op de deurmat waar ik al een hele tijd naar uit keek: Snacking Bakes van Yossy Arefi.
Na haar boek ‘Snacking Cakes’ was ik zo enthousiast over haar stijl van schrijven en recepten, dat ik echt uitkeek naar dit boek. En wauw, wat is dit ook weer een gaaf boek zeg.
Er staan recepten in van cakes, brownies, koekjes, bars, maar ook van shortbread, hartig brood en sauzen. Ik heb het boek aandachtig doorgebladerd en er zijn denk ik maximaal 5 recepten die me minder aanspreken, voor de rest zou ik het liefst NU de keuken in duiken.
Het zijn over het algemeen originele recepten met smaakcombinaties die me enorm interessant lijken. Coffee glazed molasses bars, coconut apricot oat cookies, mixed berry tahini cake, mocha banana cake, chocolate cherry pistachio bars… Ik wil het allemaal proberen.
Wat ik ook aantrekkelijk vind is dat je voor de meeste recepten geen hele lastige vormen nodig hebt; geen gedoe dus met bakvormen in lastige maten. Veel past in een springvorm of vierkante bakvorm, of een klassieke cakevorm.
De receptuur is zowel in cups als grammen dus omrekenen is niet nodig. Geen idee nog met welk recept ik ga beginnen omdat alles er zo lekker uitziet, maar dit is bij uitstek weer een boek dat je in zijn geheel door kan werken zonder ooit verveeld te raken. Wat mij betreft een dikke aanrader.
Dit boek staat ook echt hoog op mijn lijstje! (Volgens mij heb ik ooit een recept gemaakt wat als teaser ergens was gepubliceerd). Heel benieuwd ook naar jouw bakresultaten!
Ik lees altijd echt met veel plezier jouw stukjes. Ook al ben ik maar een heel matige bakker amateur, ik krijg direct zin om te bakken. Jouw stukjes zijn altijd zo wholesome ( geen idee of dit het juiste woord is), ook in de andere topics.
En iets meer on topic. Ik volg al een lange tijd @chezmariette op instagram.
En heb al een paar keer het geluk gehad om van haar gebak te kunnen proeven en het is echt de lekkerste cake/ taart die ik al at. En alles is vegan, wat je totaal niet proeft.
Ze heeft nu ook een bakboek uit: het vegan bakboek van Marieke Wyns.
Ik heb enkel nog maar de chocolade cookies gemaakt maar en super simpel en . Echt zeer lekker.
Ik merk dat er hier de laatste tijd redelijk wat mensen vegan bakken dus dit boek en sowieso haar insta is echt een volg tip!
Ik zal het laten weten!
Eerst nog even tijd vinden voor gevulde speculaas voor de Sinterklaas-challenge, en daarna maak ik tijd voor een recept uit dit boek. De recepten die ik tot nu toe van Yossy heb gemaakt waren allemaal top dus mijn verwachtingen zijn hoog.
@Rockstar Awww
Ik ben kortgeleden naar het buitenland verhuisd en nu wil ik binnenkort stroopwafels gaan bakken. Heb ik nog niet eerder gedaan, maar ik vind bakken heel leuk en het lijkt me leuk om eens zelfgemaakte stroopwafels uit te delen aan vrienden hier, ipv altijd de Albert Heijn stroopwafels .
Nu zie ik in de meeste recepten dat je voor de stroop schenkstroop nodig hebt, wat hier natuurlijk niet te krijgen is. Heeft iemand wel eens zelf de schenkstroop ervoor gemaakt? Of wat zou een goed alternatief zijn? Molasses is hier wel te bestellen, Golden syrup ook (maar dat lijkt me te zoet en vloeibaar?). Zou Molasses geschikt zijn? Ik ken dit eigenlijk niet.
Alle tips zijn welkom!
In welke fysieke winkel kan ik een leuke caketopper kopen voor een babyshower? Liefst niet zo insta style “oh baby” maar weet niet goed wat dan wel.
De daily style heeft altijd wek taart toppers gehad
Heeft iemand hier een recept voor chewy chocolate chip cookies die echt lekker zijn? Heb er al tijden zo’n zin in maar geen idee waar te kopen.
Vind je die van Subway lekker? Fitwaffle heeft daar een copycat recept van dat ik echt heel lekker vind.
Bleg ik heb vandaag 2 spekkoeken gemaakt maar ze zijn nog vloeibaar van binnen. Weet wel waar het mis is gegaan maar echt zonde van het werk zeg, want het is nogal een werk… nu wil ik ze wel een keer opnieuw maken
Die zien er goed uit, ga het proberen!
Voor de suiker maakt het niet uit, maar voor het ei wil je niet dat de boter nog heel heet is. Anders heb je kans op roerei haha. Als je begint met het smelten van de boter, de pan van het vuur afhaalt en daarna alles afweegt zit je denk ik wel goed.
Ja, een paar minuutjes. Ik zorg dat de ergste hitte er af is.
Edit: ik zie nu de reactie van @george en dat is precies hoe ik het doe inderdaad. Vaak zet ik ook al de inductieplaat uit als het bijna gesmolten is, en dan smelt het verder door de hitte van de pan en is het niet loeiheet.