Baktopic #3

Yes, leuk dat er zoveel mee willen doen!

Wat zullen we doen? Gewoon lekker bakken, foto’s en ideeën posten en elkaar enthousiast maken?
Of de meer officiële challenge met stemronde aan het einde?

Even voor het democratisch besluit:

• Gewoon lekker bakken zonder stemronde aan het einde.
  • Een challenge met stemronde aan het einde

0 stemmers

1 like

Door jullie ben ik helemaal geïnspireerd om ook te gaan bakken en daarbij wil ik graag een bakboek aanschaffen om mee te beginnen.
Is daar het basis bakboek van Laura’s bakery een goed boek voor of raden jullie andere boeken aan?

Ik zou gaan voor het makkelijke bakboek van Rutger

5 likes

De boeken van Laura zijn prima, maar die van Rutger vind ik net wat beter. Wat bak je graag? Wil je een bakboek waar van alles wat in staat, of juist 1 thema zoals koekjes of cake?

Van Rutger vind ik Het Makkelijke Bakboek een goede, of Rutger Bakt.

Edit: haha tegelijk met @Marquez en nog dezelfde tip ook. :rofl:

6 likes

Dankje @Marquez en @FrauHelga. Ben vooral eerst opzoek naar een boek met van alles wat, dus ga deze van Rutger bestellen :grin:

3 likes

En dat boek gaat op m’n verjaardags/kerst lijstje :smiley:

4 likes

Ik heb de koeken nog 45 minuten in de oven gezet op wat lagere temperatuur en ze zijn toch nog gaar geworden! Volgende keer moet ik echt nog veel dunnere laagjes maken. De smaak is wel echt top.

22 likes

Ok, laten we beginnen :smiley:

Thema: Sinterklaas
Einddatum: 5 december

Speculaas, kruidnoten, pepernoten, borstplaat, taaitaai en nog veel meer: je kan alle kanten op met dit thema. Kies je een bestaand, traditioneel recept of ga je op de creatieve tour en geef je er je eigen draai aan?

Deel de foto’s van je bakresultaat in dit topic en laat ons meegenieten! Het is ook leuk als je het recept deelt met ons.

Bakkers klaar? Bakken maar!

53 likes

Ik bak niet meer maar ik vind dit zo leuk! Heel veel succes allemaal en ik kijk uit naar jullie creaties!

9 likes

Let’s goooooooo! :muscle:t2:

Ik bijt het spits vandaag direct af met een speculaasboterkoek. Deeg ligt al in de koelkast te rusten. Ben een beetje heavy on the nootmuskaat gegaan maar densondanks is het deeg al om je vingers bij af te likken. Was vergeten hoeveel ik van koekkruiden hou :smiling_face_with_three_hearts:

Resultaat volgt hopelijk ergens vandaag!

16 likes

Oeh, klinkt goed. Wil je het recept delen? Ik zoek nog iets om mee te nemen op pakjesavond naar m’n schoonfamilie.

1 like

Als ik t google heeft Rutger daar een recept van

2 likes

Zo leuk!

@the.rebel.club dit klinkt erg goed, veel plezier straks met het proeven

2 likes

Heerlijk dit, prachtige intro :heart: Ik hoop komende week gevulde speculaas te maken. Nothing fancy maar zelfgemaakt is het zoveel lekkerder dan uit de winkel. En dan kan ik er zoveel amandel op doen als ik wil. :smiling_face_with_three_hearts:

Bij Zara Home zag ik groene (!) knockoffs van Nordic Ware-vormen. Heb zelf niets er van gekocht maar vond ze wel echt bijzonder in die kleur. Had ook geen idee dat Zara Home bakvormen verkocht. Dit zijn ze, ze zijn qua prijs ook net iets interessanter dan Nordic Ware (al vind ik ze voor een kopie niet heel voordelig).

12 likes

Leuk! Ik doe mee. Nu nog iets verzinnen

Oké ik was vergeten hoe vervelend het is dat je boterkoek zo lang moet laten afkoelen!!! Mijn hele keuken ruikt naar warme speculaaskruiden en ik kan er morgen eigenlijk pas van eten :pleading_face:

@Peony ik heb een recept van Albert Heijn gebruikt maar is praktisch hetzelfde als die van Rutger inderdaad!

Edit: kon het niet laten en toch al aangesneden. Heel lekker! :star_struck: volgende keer paar minuten korter bakken dan is ie nog wat smeuïger hoop ik

41 likes

Om in de Sint sferen te komen heb ik speculaasjes gebakken. Ik had de speculaasplank al een jaar liggen, maar nog steeds niet gebruikt, dus ik heb me eraan gewaagd.
Het is een aardige klus met het plankje, dus ik heb ook een stuk deeg als plak uitgerold en afgebakken. Die heb ik in stukken gebroken.

67 likes

Ze zijn mooi geworden! Ik vond het zooo lastig om ze uit de vorm te krijgen (te slaan :sweat_smile:) dat ze een beetje gehavend werden; maar is jou goed gelukt zo te zien! En ik herinner me dat ik spierpijn had in mijn vingers en polsen van t indrukken van het deeg haha

7 likes

Wat zijn jullie al goed bezig! Ik ben vandaag vooral bezig geweest met het zoeken van lekkere recepten om mezelf vooral eens uit te dagen. Moet zeggen dat die speculaasboterkoek wel echt heeeeeeel verleidelijk is :heart_eyes: :heart_eyes: @the.rebel.club

2 likes

Een vraagje over vervoeren van vlaai…
Mijn partner in Engeland is geobsedeerd door vlaaien en als het mogelijk is zou ik er een willen meenemen, vanuit Nederland vlieg ik. Ik heb thuis 1 taartdoos van Curver, die is erg hoog en ja ik wil niet half dat land door met een onnodig groot ding, en wil dan mijn enige taartdoos ook weer mee terug nemen, beetje gedoe.

Weet iemand iets wat hoog genoeg is voor een citroenappelvlaai (zijn niet hoog…paar cm?) en ook gewoon makkelijk is en misschien karton ofzo dat ik het daar gewoon weg kan gooien? Een pizzadoos is te plat heb ik al getest.

Stel je hebt een enorm makkelijk foolproof recept voor citroenappelvlaai mag dat ook maar ik kan in zijn keuken nooit van die standaard in huis ingredienten en spulletjes vinden en ben ook geen bakqueen, ik leer elke dag bij via dit topic lol. Alvast bedankt mocht iemand mee willen denken!

2 likes