Baktopic #3

Ja het moet natuurlijk niet té lekker worden, dan willen ze m’n koekjes niet meer :’)

Bedankt voor de tips so far!

3 likes

De cakemixen of boterkoekmix van Koopmans.

1 like

Ik lachte m’n moeder altijd een beetje uit om die mixen maar de kruidcakemix is echt geweldig! Ik doe altijd nog rozijntjes en/of sinaasappelsnippers er door, heerlijk!

3 likes

Deeg voor gevulde speculaas ligt inmiddels te rijpen in de koelkast. Alleen al het deeg is zo lekker.
Morgen of zaterdag ga ik bakken!

17 likes

Maar hebben ze daar wel zin in dan?

5 likes

Vast niet allemaal evenveel maar een paar willen het sowieso wel doen. Ik dacht eerst nog aan heel eenvoudige recepten maar dat lijkt me nog te moeilijk/hoge drempel. Dit kunnen ze allemaal wel :stuck_out_tongue:

2 likes

Haha nee ik bedoelde meer hebben zij aangegeven dat ze de traditie willen voortzetten als jij een maand wegbent, want in dat geval kan ik je volgen.

1 like

Haha ja zo bedoel ik het ook en ik ken m’n collega’s beter dan jullie gelukkig. Desnoods nemen ze het mee naar huis en doen ze er niks mee, en ik vind het ook prima als ik terug kom en alle bakmixen staan er nog.

9 likes

Vanmiddag heb ik koekjes gebakken, volgens dit recept:

Mijn voorraadkasten moeten wat leger dus ik heb zelf nog wat ingrediënten toegevoegd. 2 Snickers Creamy in stukjes, een flinke hand Reese’s minicups, en 60 gram grof gehakte ongezouten pinda’s.
Ik heb 2 testkoekjes gebakken vanmiddag, van elk 75 gram per stuk in bakringen van 8 cm, 19 minuten op 170 graden hete lucht.
Door de bakringen zijn de randjes lekker knapperig en de binnenkant is nog chewy. Heel lekker! Het deeg is wel echt aan de slappe kant (mogelijk omdat ik grasboter heb gebruikt), dus de rest van het deeg laat ik in de koelkast liggen tot morgen en dan bak ik de rest op dezelfde manier af.

18 likes

Karamel hazelnoot tulbandjes. Ze zijn echt heerlijk!

47 likes

Ohhh wat mooi uit de vorm gekomen :heart:

Pam spray 4 life :joy:

3 likes

Oeh heb je hier een recept van? Klinkt heerlijk.

Ik maak vandaag kruidnoten! Ter ere van de intocht

:gift::gift::gift:

13 likes

Sorry ik was lui. Dit was een mix die ik een keer bij een molen heb gekocht.

1 like

Kruidnootjes gebakken :grin:

12 likes

Zijn er tips om de suiker wat minder zichtbaar te maken? Ik heb dit probleem ook vaak met koekjes of in de korst van cake. De suiker blijft in grove korrels. Hoe krijg je dat meer gesmolten en dus glad in het beslag? Iemand een idee :sweat_smile:

1 like

Als ik het heel glad wil, neem ik poedersuiker ipv kristalsuiker. En met kristalsuiker zijn er ook nog variaties in hoe fijn het is.

3 likes

Ah smart! Is dus een kwestie van grovere maling ipv smelten/oplossen

4 likes

Dat denk ik, al heb ik wel het idee dat bijvoorbeeld basterdsuiker meer smelt / opgaat in de massa dan kristalsuiker. Dus wellicht is basterdsuiker ook nog een optie?

Ik heb zojuist een heerlijke gevulde speculaas uit de oven gehaald en het ruikt zo lekker nu in huis. Geen geurkaarsen meer nodig. :heart:

Hij is nog aan het afkoelen, en ik vind het zo mooi om te zien als een baksel zelf netjes loslaat van de randjes. Bij het uit de oven halen zat het echt nog strak tegen de springvorm aan, en tijdens het afkoelen kwam dat vanzelf los. Bijna net zo bevredigend als de plof die je hoort als je een cake lost uit de vorm. :smiley:

34 likes

Hmm heb deze pepernoten met bruine basterdsuiker gemaakt dus dat geldt voor mijn recept iig niet haha

3 likes