Baktopic #3

Wat ontzettend netjes gebakken! :heart:

3 likes

Vegan kanelbullar! Voor een eerste keer vind ik het oprollen vrij goed gelukt :grinning:

65 likes

Wat een schatjes! Ze zien er heerlijk uit.

Ik heb van de week een mokkataart gebakken.

88 likes

Wauw, deze kan zo in de etalage bij een patisserie! :heart:

7 likes

Voor de Rotterdammers: bij Het Kookpunt zijn alle NW vormen maar 33 euro. Echt jammer dat ik vandaag geen tijd heb.

3 likes

Het kookpunt online heeft ook goede kortingen. Noet op alle vormen helaas

1 like

Oh echt? Ik zie online niks.

Volgens de proevers wel ! Enkel de dag nadien waren ze wel al wat aan de droge kant, ik had ze nochtans in een luchtdichte doos bewaard…

@George wauw van jou vind ik dat zeker een compliment :grinning:

2 likes

Vandaag het volgende thema afgebakken. Morgen ga ik alvast kerstkoekjes maken!

22 likes

Dit ziet er zo mooi uit! Welk recept gebruik je?

Ging hier laatst over lussekatter, die hebben we vandaag gebakken met schoonmoeder, dreumes en peuterneefje. Groot succes voor alle leeftijden :yellow_heart: Zo gezellig de (bijna) decembermaand.

28 likes

3 likes

Ik heb vandaag jammers gebakken van Dorie Greenspan, en geëxperimenteerd met verschillende smaken vulling. Het recept komt uit het boek “Dorie’s Cookies”. Jammers zijn Dorie’s populairste koekjes uit de tijd dat ze samen met haar zoon een cookie boutique had in New York, en alle recepten uit haar winkel heeft ze in dit boek gebundeld.

Het zijn heerlijke koekjes, maar bewerkelijk om te maken. Ik heb ze in bakringen van 5 cm gemaakt, maar ze kunnen ook goed in een cupcakeblik gemaakt worden. Dan is de onderkant van de koekjes wat smaller dan de bovenkant, maar dat maakt voor de smaak niet uit.

Als vulling heb ik verschillende soorten jam gebruikt van Bonne Maman (van die kleine potjes uit de adventskalender, je kunt 5 koekjes vullen met 1 klein potje), Lotus speculoospasta, pure chocoladepasta van Côte d’Or uit België, en Chivers lemon curd en Chivers sinaasappelmarmelade. Volgende keer ga ik nog Dulce de leche proberen.

Uit dit recept heb ik 32 koekjes kunnen halen. Mijn man, kind en ik zijn het unaniem eens over de lekkerste van het stel; dat is die met lemon curd vulling. De speculoos en chocopasta zijn ook lekker maar wat gewoner.
Daarna vind ik die met jam het lekkerst en marmelade. Doordat de jam / lemon curd / marmelade wat steviger wordt na het bakken, is de textuur van die koekjes het interessantst naar mijn mening.

Ondanks het feit dat ze niet in een halfuurtje gemaakt zijn, vind ik ze echt de moeite waard en ik ga ze zeker vaker bakken. Dan ga ik verder experimenteren met de grootte en de manier van vullen.

53 likes

Ik vind jouw ervaringen/recensies altijd zo leuk om te lezen! Sowieso groot fan van dit topic ondanks dat ik zelf bijna nooit bak

7 likes

Ziet er heerlijk uit! Heb jij toevallig ook een recept voor van die kleine gevulde mergpijpjes?

1 like

Dank!
Ik heb snel in de registers van mijn Nederlandse bakboeken gekeken, maar helaas. Ik heb wel recepten van Rutger en Rudolph voor grote mergpijpen, maar die heb ik nog nooit gemaakt.

1 like

Ah dankjewel voor het kijken! Jammer. Ik kan nergens echt een goed recept vinden. Het is vast zelf wel te doen met recepten combineren misschien toch eens kijken.

1 like

Ik heb ze ook gemaakt vandaag! Welk recept heb je gebruikt? De mijne zijn namelijk echt niet zo geel :frowning:

1 like

Ik zit nog zo te dubben welke boeken ik op m’n kerstlijst zet, Baking with Dorie of deze Cookies van Dorie Greenspan en Snacking Bakes. Denk dat ik er eentje van Dorie doe maar welk welke vind ik lastig!

Ook omdat je ze niet gemakkelijk kan inkijken hier in de buurt.

4 likes

Toevallig lid van de bibliotheek? Bij mijn bibliotheek kun je aanschaf suggesties doen, heb Snacking Bakes doorgegeven. Meestal kopen ze het dan ook en kan ik het kookboek uitproberen voor ik het koop.

1 like