Baktopic #3

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: MastercheFF

Heb het deeg net even gewogen. Ruim een kilo. :rofl:
Ik heb nu de eerste batch van 12 koekjes in de oven, en bak ze net als Dorie in een cupcakeblik, lekker makkelijk. De rest bak ik later af, even kijken hoe deze batch is en of er nog iets veranderd moet worden.

In plaats van een ijsboltang heb ik het deeg afgewogen in balletjes van 26-28 gram, en ik heb de balletjes al plat gemaakt voor ik ze door de suiker wentelde. Dat zijn tips die ik op een bakblog las en die werkten in de praktijk heel goed.

Heerlijk trouwens om koekjesdeeg uit de koelkast te kunnen trekken en meteen te kunnen gaan bakken.

Edit: ohhh ik moest net de cupcakeblikken halverwege de baktijd even draaien en het ruikt zó lekker! “Festive”, chocola, specerijen… Heerlijk. Ben nu echt heel benieuwd naar de smaak.

6 likes

Ik had laatst ook molasse koekjes gemaakt. Zelfs speciaal molasse gehaald bij zo’n Amerikaanse winkel. Nou… ik vond het echt niet lekker. Dat gebeurd mij echt nooit eigenlijk. De koekjes waren goed gebakken, maar de smaak vond ik gewoon niet lekker.

Voor kerst heb ik in oktober al een Christmas cake gemaakt met veel noten en gedroogd fruit. Ik voed die elke week met grand manier. Ik ben benieuwd hoe hij smaakt met kerst. Beide baksels zijn trouwens het het boek van m’n bakproject, waarbij ik alle recepten uit 1 boek bak. In dit geval Dessert person van Claire Saffitz.

5 likes

De zorgen over de smaak van de molasses waren onterecht. :partying_face:
Wat zijn deze koekjes lekker! De molasses proef ik niet meer. Wel een warme smaak, en een wat complexere smaak dan gewone chocolate chip cookies, maar de bittere smaak van pure molasses is verdwenen. :smiley: Zo blij mee.

Dit zijn echt heel bijzondere koekjes. Er zit espresso in, gember (gekonfijt en poeder), cacao, gemalen piment (want ik had geen kruidnagel), en dus die molasses. Het resulteert in een heel volwassen, interessant koekje. Niet iets dat ik zou bakken als kerstkoekje voor school, wel iets dat enorm goed past in een kerstkoekjesdoos om weg te geven.
Volgende keer doe ik er misschien iets meer espressopoeder in, ik had nu anderhalve theelepel. De volgende keer doe ik er 2. De hoeveelheid chocola en gekonfijte gember is wat mij betreft precies goed. En de balletjes ga ik misschien iets groter maken zodat de koekjes nog iets dikker worden, ik ga rond de 33 gram zitten denk ik.

Mijn man heeft er eentje geproefd en zei dat als ik niet zou oppassen, de overige koekjes heel snel zouden verdwijnen. :rofl:

Blij dat ze gelukt zijn, en lekker. Dorie never disappoints. :heart:

@Eendagsvlieg Wat jammer dat jouw koekjes niet lekker waren! Zo zonde, zeker als je er speciaal molasses voor hebt gekocht. Ik heb die ook speciaal voor deze koekjes gekocht.
Je cake met Grand Marnier klinkt heerlijk! En wat leuk dat je alle recepten uit dat boek gaat maken. :heart: Ik heb dat nog nooit gedaan maar overweeg dat te gaan doen met Snacking Bakes van Yossi Arefi.

Edit: Hahaha mijn kind kwam net thuis uit school en die zei meteen “Oehhh lekker koekjes!” en heeft er al eentje weggewerkt. “mama mag ik er nog meer?”. :rofl: Nu niet, eerst even een boterham eten.
Maar het mag duidelijk zijn dat deze koekjes een succes zijn.

21 likes

Wat voor cranberrys heb je gebruikt hiervoor?

Haha ja ik dacht dus ook al van hmmmmm verse cranberrys, ik weet niet…… maar ok goed om te weten! Thanks!

4 likes

@FrauHelga jij gebruikte het wafelrecept van Nettie toch? Weet jij toevallig hoe lang je die wafels kunt bewaren?

1 like

Klopt! Ze blijven in de koelkast zeker 2 dagen goed, en in de vriezer zeker wel een week of 6. Ouder zijn ze bij mij niet geworden. :smiley:
Ik piep ze dan op in de oven.

Vanmiddag heb ik nog 2 koekjesdegen gemaakt; beide van Dorie Greenspan. World Peace Cookies en Espresso Sablés. Morgen bakken. :partying_face:

2 likes

Ik wil met kerst toetjes maken in deze vorm.

Zat te denken aan dit recept:

Maar dan zonder de koekjesbodem. Die wil ik er denk ik los naast leggen. Denken jullie dat dat kan lukken? Vraag me af of de vulling wel zal lossen.

3 likes

Geen idee, heb dit nooit geprobeerd. Maar ik ben enorm benieuwd naar je bevindingen! Zulke leuke vormpjes ook. :heart_eyes:

Ik denk dat het lossen wel gaat lukken, maar denk dat je weinig van de vorm gaat zien. Een beetje zoals jellypudding (dat maakte mijn oma vroeger?), dat werden ook heel grove aftekeningen en zag je eigenlijk niet goed meer van wat het vormpje had moeten zijn

maar is het proberen waard denk ik

@FrauHelga @the.rebel.club ik ga het morgen gewoon eens testen! Ik had op fb gezien dat iemand er griesmeelpudding in had gemaakt en dat was super leuk en duidelijk. Maar dat vind ik smerig dus ga dit eens testen en anders kijken naar een lekkere pudding.

2 likes

Ik heb fudge gemaakt voor in mn kerstkoektrommels en deze is echt héél lekker. Alsof je een blokje chocoladeganache eet (ipv die mierzoete caramel rommel). Goede volle chocoladesmaak en heel makkelijk te maken. Ik heb het gemaakt met extra pure chocolade (70%). Je moet m goed fijnhakken zodat het snel smelt, en het roeren kost je flink wat spierkracht.

Morgen verder met chocolade crinkle cookies

8 likes

Ik denk dat de textuur van cheesecake niet heel goed werkt in een vorm als deze, misschien kun je panna cotta proberen?

2 likes

Ik zou hem wel invriezen voordat je hem probeert te lossen. Ik denk dat je dan meer kans hebt dat hij er mooi uit komt

1 like

Ook een goede optie!

@George dat was ik inderdaad van plan. Will report back.

1 like

Oh wat leuk! Heel benieuwd naar het resultaat.

1 like

Ik wil denk ik voor kerst een leuke taart maken. Hebben jullie nog aanraders om een taart een beetje kerstig te maken qua smaak?

Echt een oudje van allerhande, maar dit was altijd mijn favoriete kerstige taartrecept. Wil nog steeds proberen een vegan variant te maken

Frisse cranberrycheesecake https://www.ah.nl/r/517082

5 likes

Hazelnoot maple syrup😋

3 likes