Ja!
Nog een vraagje. In het wafelrecept van mijn oma staat haar strikte instructie om alle ingredienten door te roeren met een houten of kunstof lepel, maar absoluut geen metaal.
Is dit gewoon bak-bijgeloof van mijn oma of heeft het toch een achterliggende gedachte? De ingrediënten zijn redelijk doorsnee: zelfrijzend bakmeel, basterdsuiker, eieren en boter.
Ik ben ook koekjes aan het maken, toch wel! Er liggen nu 3 degen in de vriezer en wil er nog 2 maken en fudge.
Enige is dat ik echt geen verpakkingsmateriaal heb, naast bakpapier en ziplock zakjes, en misschien nog wat goedkope kartonnen tasjes van Disney.
Maar heb besloten me daar niet door tegen te laten houden.
De koekjes zijn voor: mijn ouders, m’n broer en z’n vriendin, m’n zus en d’r familie, gastouder, m’n beste vriendin en eventueel nog m’n andere beste vriendin als het genoeg is.
Misschien om de kom waarin het beslag gemaakt wordt, te beschermen? Metalen lepels kunnen weleens streepjes of beschadigingen achterlaten.
Ik heb ook nog een kerstcake gebakken
En had voor collega’s nog kaneelsterren gemaakt. Eigenlijk had ik geen tijd en wilde ook verschillende koekjes maken. Wie weet volgend jaar.
Ik ga toch maar wel een kerst taart maken. Dus ik heb weer figuurtjes gemaakt haha. Eigenlijk was het de bedoeling dat de pinguïn op het hoofd van de ijsbeer zou staan, maar dat gaat gewoon nooit blijven staan dus ja
Lange satéprikker door de onderkant van de ijsbeer en dan daar de pinguïn op?
Mijn vraag is meer ‘eerste hulp voor kerst-sukkels’ maar omdat het met bakken te maken heeft, wil ik m hier toch stellen… ik wil van bladerdeeg een soort halve bol maken. Zodat je het als een dakje over een bol ijs kunt zetten. Iemand een goede suggestie hoe ik dit kan afbakken? Over een schaaltje draperen kan, maar die hebben een platte bodem, dan wordt het toch niet echt een bol…
Een prop maken van bakpapier en het daar overheen leggen?
Ja dat heb ik me afgevraagd, maar ben zo geen bakker dat ik niet wist of dat kon?! Maar… ja oké, ik ga dit proberen!!
Ik heb even gezocht op ‘puff pastry dome’ en kreeg o.a. dit recept, met bakpapier
Ziet er leuk uit!!
Ah super! Met dome kan ik ook weer verder inspiratie opdoen. Ik zat maar met ‘bakje’ ‘dakje’
Mijn kerstcake is ook klaar, zo lekker weer. Deze keer de rozijnen geweekt in rum en een flinke scheut amaretto door het beslag. Er staat nog een kerststol te rijzen maar die gaat nog niet zo hard
Die ziet er heerlijk uit! Kun je je stol misschien laten rijzen in je oven? Je kan hem laten voorverwarmen op 40, even laten afkoelen tot 30 en dan de stol erin en hem met de deur dicht laten rijzen. Of het lampje aan en de stol erin (mijn oven kan dat niet).
Heb je een afgesloten ruimte waar een droger oid staat? Ik ben er achtergekomen dat ons washok echt de perfecte ruimte is om deeg te laten rijzen. Als de apparatuur aan staat is het warm en een beetje vochtig. Werkt beter dan mijn oven.
Edit: een lege vaatwasser die nog warm is schijnt ook goed te werken.
Ik vergeet hier altijd te posten (en vooral ook foto’s te maken ;)) maar gister kerstdiner met vriendinnen. Ik hoefde alleen het dessert te verzorgen en normaal doet een andere vriendin dat die er erg goed in is, dus de lat lag hoor .
Grote schaal met vers fruit, blauwe bessen/bramen yoghurt ijs, kaneelkoekjes en chocoladetruffels (met frambozen poeder of kaneel & bourbon).
Als aanvulling op @itakepictures hier staan ook veel opties om het rijzen te verbeteren
Mooie cake! Ziet er heerlijk uit.
Ja ik zit erover na te denken om de ijsbeer nog wat meer een nek te geven dat hij hoofd wat rechter staat en dan kan die pinguïn misschien beter erop staan
Oohh bedankt voor je tip! Ik woon er ver van weg, dus helaas niet mogelijk om er even heen te gaan.
De crinkle cookies zijn hier ook mooi gelukt!
Ik ben een heeeel klein beetje met bakken begonnen. Ik zoek een goede handmixer, heeft iemand een tip? Ik voel me echt een kneus nu dat ik vraag om een goede handmixer terwijl jullie complete taarten in elkaar zetten lol.