Baktopic #3

Hierbij nog mijn kerstbaksels. Een kleine vanille chocolade tulband en ik had (zoals half NL op insta en tiktok) dennenappeltjes gemaakt

32 likes

Ik wil morgen Pão de queijo maken, heeft iemand daar ervaring mee of een recept voor? Heb ook al wel recepten gevonden op Google maar was even benieuwd, ben niet heel bekend met bakken met tapiocameel

Ja dat gaat prima, als de vorm zelf niet te hoekig is die de tulband zelf zou kunnen beschadigen. Heb zo ook altijd tulbanden bewaard, in de vorm met een folie erover.

2 likes

Ik heb een eindejaars-invullijstje gemaakt, specifiek over bakken! In 2023 hebben we best veel gebakken met zijn allen en ik ben heel benieuwd naar jullie favorieten, tips en ervaringen van 2023.

Wat was je favoriete baksel afgelopen jaar?
Heb je bakboeken gebruikt die in 2023 zijn uitgekomen? Zo ja, welke vond je het fijnst?
Heb je een favoriete bak-aankoop (vorm / apparaat / boek / etc)?
Uit welk boek (hoeft niet per sé uit 2023) heb je het meest gebakken?
Heb je een favoriete bakblogger / YouTuber / influencer / auteur?
Had je misbaksels in 2023?
Welk ingrediënt vond je het fijnst om te gebruiken afgelopen jaar?
Lekkerste baksel dat je gegeten hebt dat je niet zelf had gebakken?
Fijnste bakkerij of patisserie die je hebt bezocht?
Op welk baksel van afgelopen jaar ben je het meest trots?
Heb je baktips geleerd afgelopen jaar die je graag wil delen?
Heb je bakgerelateerde programma’s gekeken en zo ja, welke vond je leuk?
Wat zijn je plannen voor 2024?

De jammers-koekjes van Dorie Greenspan, die waren leuk om te maken. En een Duitse tulband met mandarijn. Die heb ik ook nog meermaals gebakken om weg te geven en daar kreeg ik veel positieve feedback op.

Heb je bakboeken gebruikt die in 2023 zijn uitgekomen? Zo ja, welke vond je het fijnst?
Lastige vraag, want afgelopen jaar kwamen er meerdere prachtige boeken uit. Ik hou het bij deze 2: Snacking Bakes van Yossi Arefi en Van Wafel Tot Koek van Regula Ysewijn.

Mijn bakvormenverzameling is afgelopen jaar flink gegroeid, en met elke toevoeging ben ik erg blij. Maar één bakvorm maakte me het meest blij, omdat ik niet verwacht had die vorm ooit aan mijn collectie toe te kunnen voegen. Het betreft een heruitgave van een vorm die kort geproduceerd is en een absolute ‘unicorn’ was. De Birkmann Contoura Gingerman is zonder twijfel mijn favoriete aankoop van 2023.

Uit Dorie’s Cookies van Dorie Greenspan.

Dorie Greenspan, al had ze in 2023 helaas geen nieuw materiaal. En CookingwithKarli vind ik leuk om te volgen.

Misbaksels is een groot woord, in principe kwamen alle baksels goed uit de vorm en waren ze eetbaar. Echter heb ik 1 keer een tulband met olie gebakken die helaas wat vettig uitviel en die ik niet opnieuw ga maken.

Mijn zelfgemaakte vanille-extract.

Ik ben een simpel mens; ik vind de fudgy brownies van Koekela erg lekker en ook die van The Brownie Box. Ik zou willen dat ik ze zelf zo fudgy kreeg.

Fijnste bakkerij / patisserie / bakgerelateerde plaats die je hebt bezocht?
Koekela in Rotterdam. En het bakkersmuseum in Medemblik. :heart:

Ik denk de gevulde koekjestrommel die ik voor de collega’s van mijn man had gemaakt. Die waren zo op, er kwam veel positieve respons op. Met name de espresso chocolate sablés.

Afgelopen jaar vond ik Pam bakspray met bloem en sinds ik dat gebruik, komen alle cakes moeiteloos uit de vorm. Het is prijzig spul maar ik wil nooit meer anders.

Ja! Heel Holland Bakt, Great British Bake-Off (2021), en Das Große Backen. Alle 3 leuk om te kijken al heeft de laatste wel tergend veel reclame. Toch ga ik het opnieuw kijken, mocht het in 2024 weer komen.

Verder experimenteren met koekjes, en ik overweeg een keer op een braderie te gaan staan met zelfgebakken producten.

39 likes

Het is je eigen vraag :joy::joy::joy:

24 likes

Soms daag ik mezelf uit. :rofl:

18 likes

Ik moest echt lang nadenken over sommige vragen :joy:

De kokos cakes van kookmutsjes waren echt mijn go to cakes

Nee

Ik heb via marktplaats een grote taartdoos gekocht. Hij was ook nog nooit gebruikt, dus ben daar heel blij mee:
Deze in het wit

Ik bak eigenlijk nooit uit boeken, maar ik heb dit jaar een klein, papieren boekje van m’n oma gekregen en daar een taart uit gebakken.

Instagram: uitdekeukenvanfatima, youtube: cupcakejemma en website: kookmutsjes.

Mijn tulband is een paar keer niet goed uit de vorm gekomen, amandelspijs was te zacht in mijn gevulde speculaas en vast nog wel meer dingen :joy:

Mijn rode poeder kleurstof. Hij geeft snel kleur af, veel beter dan mijn gel kleurstof. En dit (Red velvet truffels) is het favoriete baksel van m’n vriend, dus er is flink veel kleurstof doorheen gegaan dit jaar.

Waarschijnlijk de pistachecake van iemand uit mijn schoonfamilie

Fijnste bakkerij / patisserie / bakgerelateerde plaats die je hebt bezocht?
Een patisserie in Marrakesh, maar geen idee meer hoe die heet

Mijn koekjes voor het Suikerfeest

Ik weet niet of het dit jaar of vorig jaar was, maar in ieder geval tijdens de pecan koekjes challenge geleerd hoe je een koekje mooi rond krijgt: warm koekje ronddraaien in een bakring. Of schaaltje

Heel Holland Bakt

Een stapeltaart bakken zonder dat deze droog is :smile:

32 likes

Wat een geweldige schalen koekjes. :heart: Heel leuk om je antwoorden te lezen!

2 likes

dmbio-gewuerzmischung-pumpkin-spice (1)
dmbio-gewuerzmischung-pumpkin-spice
Heeft iemand nog leuke recepten voor iets met pumpkin spice? Ik heb dit gekocht dm-drogerie markt - dauerhaft günstig online kaufen en dacht eigenlijk dat ik hiermee mooie psl kon maken maar denk dat het leuker is er wat mee te bakken… dus tips zijn welkom!

1 like

Pumkin spice pancakes, smaakt heel lekker vind ik

2 likes

Ik denk de pumpkin muffins van Pumpkin Muffins - JoyFoodSunshine (meteen een tip voor @Hihalarisch)

Nee

Nee. Al heb ik wel net een nieuwe taartschaal gekocht waar ik erg blij mee ben.

Ik heb volgens mij niet zoveel uit bakboeken gebakken dit jaar. Mijn go to’s zijn Sorted Food en heel basic Tanya Bakes

Sorted Food dus, maar dat is ook veel koken. En Cupcake Jemma

Ik weet niet meer helemaal zeker of het dit jaar was, maar ik heb een basque burnt cheesecake geprobeerd te maken die compleet mislukte.

Heb niet echt iets bijzonders gebruikt. Ohja, misschien dat ik steeds vaker grasboter hebmdat die tegenwoordig meedoet in de aanbieding bij AH. Die boter is vanuit de koelkast al zacht, wat voor bakken heel fijn werkt

Ik denk de pavlova van een collega. En mijn moeder heeft dit jaar een keer speciaal voor mij sacher torte gemaakt en dat blijft toch wel m’n favoriete taartsoort.

Sucre Salé in Den Haag

Trots is een groot woord, maar ik vind de crème fraichetaartjes uit het boek Smaak & techniek van Naomi Pomeroy verrassend lekker, simpel en veelzijdig.

Nee

Nee

Ik ga verhuizen en als het goed is heb ik dan een betere oven, dus kan hopelijk weer wat meer bakken en ik hoop ook wat meer complexe dingen. Waar ik nu woon heb ik heel weinig ruimte in de keuken, geen vaatwasser en een shitty oven waardoor ik veel dingen niet goed kan maken

10 likes

Smores
Nee
Stoommandjes
Sweet
Rutger
Muffins die uit de vorm waren gelopen en verbrand waren
Kaneel
Stoofperen taartje met laagjes victoria spons cake
Fort negen
Mini pavlovas
Liever te veel smaak dan te weinig. Ik gooi vaak netw at meer aan bv kaneel of chocolade erin, want ik hou van een sterke smaak
Wat zijn je plannen voor 2024
Vooral meer bakken en een keer bonbons maken

6 likes

Wie bakt er nog meer oliebollen vandaag?! :fire:

2 likes

Mijn goede voornemen is om volgend jaar zelf appelbeignets te leren maken :sparkles:

2 likes

Bij ons is het traditie om oudjaarsdag wafels te bakken. Het recept is een familierecept en werd zover we weten al gebruikt door de moeder van mijn oma, zo’n 100 jaar geleden

29 likes

Zien er goed uit
Is het recept geheim of mogen wij het ook hebben, ik krijg altijd van die slappe dingen😆

1 like

Lastige vraag… ik denk cannéles. Ik ben opzoek naar het perfecte recept dus heb het dit jaar wel 5/6 keer gebakken.

Volgens mij al eerder uitgekomen, maar wel gekocht in 2023: het boek Advent van Anja Dunk. Een Duitse die een bakboek heeft gemaakt over de tradities van bakken rondom kerst. Ik maak er vandaag de quark fritters uit voor oud en nieuw. Verder heb ik “hello, my name is ice cream” gekocht. Volgens ijsmakers dé ijsbijbel om zelf ijs te maken.

Een infrarood thermometer om snel te zien hoe warm het olie is, m’n melk in de pan etc. Ik wil nooit anders meer! Het is: Strex Digitale Infrarood Thermometer - Bereik -50 t/m +550 °C - IR Thermometer -... | bol.

Dessert Person van Claire Saffitz, ik maak alle recepten uit haar boek. Ik zit op 50 van de 89.

Naast Claire Saffitz volg ik graag het instagramaccount van Fou de patisserie. Dit is de instagram van een Frans patisserie magazine. Zij posten veel reels van patissiers die ik bakken. Erg indrukwekkend wat zij allemaal kunnen maken.

Ik kan mij zo 1, 2, 3 niets bedenken. Ik blijf opzoek naar het perfecte cannéle recept, maar die heb ik nog niet gevonden.

Niets noemenswaardigs

Ik denk de pavlova van een collega. En mijn moeder heeft dit jaar een keer speciaal voor mij sacher torte gemaakt en dat blijft toch wel m’n favoriete taartsoort.

Ik heb een tripje naar Parijs gemaakt en daar lekker veel patisseries en bakkerijen bezocht. Mijn favorieten: Yann de Couvreur, Pierre Hermé en Bulle Boulangerie (hun instagram is al heel mooi)

Het perfecte pavlova recept gevonden. Die zou ik sowieso nog een keer maken. Ik maak recepten vrijwel nooit twee keer, dus het zegt veel als ik dat wél zou doen.

Ik bedenk mij net dat ik ook een heel mooi vlechtbrood heb gemaakt waar ik trots op ben.

Nee

Great British Bake Off

Verder gaan met m’n bakboekproject. Ik verwacht niet dat ik het boek volgend jaar uit heb, maar hoop wel 15/20 recepten verder te zijn.

26 likes

Ik heb ze 2 dagen geleden al gebakken, want dat kwam beter uit. Echt heerlijk wanneer ze net uit de pan komen. Veel beter dan van een kraam in m’n buurt :joy:

1 like

Ik vind dit zó gaaf!
En wat een prachtig vlechtbrood. :heart_eyes:

@the.rebel.club Gisteren al gedaan. Ik geef er weinig om, had na eentje wel genoeg (ze vallen bij mij ook niet altijd goed ivm PDS). Maar mijn man en kind eten ze graag. En de buren waren buiten aan het klussen dus die heb ik ook een schaaltje gebracht.

1 like

@Eendagsvlieg ik vind het echt helemaal leuk dat je alles maakt uit 1 boek. Houd je dat nog ergens bij op Instagram etc? Of anders dat je hier mss wat foto’s en reviews van de recepten zou kunnen plaatsen? Vind dat nl zelf altijd megaleuk en inspirerend om te volgen.

8 likes