Baktopic #3

Ja hoor! Het is niet zo’n spannend recept haha, maar wel gewoon lekker en vooral een nostalgisch gevoel in onze familie.
250 gram boter
500 gram witte basterdsuiker
600 gram bloem
8 eieren
1 zakje bakpoeder
3 zakjes vanillesuiker

Boter zacht mixen, dan suiker en vanillesuiker erbij.
Dan een voor een de eieren erbij.
De bloem met het bakpoeder samen zeven en erbij mixen.
Beslag een paar uur afgedekt laten rusten.

Ik heb ze ongeveer 4 minuten in het wafelijzer, maar dit zal per ijzer en hoeveelheid beslag verschillen. Deze lijken qua dikte en grootte op suikerwafels die je supermarkt koopt.

4 likes

@FrauHelga Ah leuk jullie enthousiasme! Ik zal binnenkort wel even een overzichtje maken. Ik houd geen instagram bij. Ik schrijf bij elk recept in het boek wat ik er van vond. Daarnaast maak ik van alles wat ik maak een foto en ik fotograaf een selfie met diegene met wie ik het eet. Ik heb die foto’s uitgeprint en ik het bakboek geplakt.

23 likes

Wat een leuk idee!

2 likes

Wat een leuke vragen, al kan ik bijna niks beantwoorden.

Ik heb amper gebakken dit jaar al heb ik wel vaak pitabroodjes en chapati’s gemaakt en worden die steeds beter.
Wel had ik steeds van allerlei plannen en wilde ik ook vaak wel mee doen met de bakchallenge maar dan kwam het er niet van.

Voor volgend jaar wil ik graag echt oefenen met brood bakken. Ik heb het eerste boek van Levine gekocht aan het begin van corona dus tijd om die onder het stof weg te halen. Al is het misschien nog een idee om wat te doen met bonbons ik heb heel wat vormen in huis en ook een tof Duits receptenboek voor bonbons. Maar ik heb ook nog wat dingen die ik wil doen specifiek met koken dus even kijken wat haalbaar is

4 likes

Ik heb een kitchenaid gekregen van m’n man en ben zoooo blij! Eindelijk weer meer bakken :heart_eyes: zoveel zin in ook weer en heb zoveel dingen die ik wil bakken dat ik niet weet waar ik moet beginnen

24 likes

Wat een leuk cadeau :pleading_face:
Maakt het zoveel makkelijker

1 like

Ja dat denk ik ook! Mn oude mixer had nog maar 1 zo’n garde dus dat maakte het ook een uitdaging :joy:

1 like

Ben er ook zo blij mee! Je kunt er alles mee, ideale cadeau. Volgende gelegenheden pastamachine erbij etc :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Ik wil nog wel een extra mengkom, dat zou het nog wat makkelijker maken want soms moet je 2 beslagjes maken en dan mengen.

6 likes

Ik heb voor vanavond net samen met mijn vriend de appel speculaas tulband gebakken van Rutger. Ben heel benieuwd maar klinkt heeel lekker met de spijs. Mijn vriend zei dat hij het zo leuk vindt om te zien als ik bak dat hij het ook wilt leren dus hoop dat dit onze gezamelijke hobby wordt volgend jaar

Ook blij met deze nieuwe vorm van de appie. Vind hem echt heel nice voor het bedrag (maar je merkt wel verschil in degelijkheid tov de nordic ware i guess)

22 likes

Ik zag laatst een tiktok van een kitchenaid uit 1937 die het nog steeds doet. Zo’n ding is even een investering maar mijn inziens is een kitchenaid het echt waard.

Heel veel plezier ermee!!

4 likes

Nomnomnom

39 likes

Ik vond dit recept erg lekker! Heb zoals beschreven ook cognac gebruikt in plaats van rum.

Ik zit momenteel in Portugal, dus ik heb al een paar pasteis de nata gegeten :heart_eyes:

23 likes

Ik raad de glazen dan echt aan. En mooi op je aanrecht en je ziet hoe alles mengt :heart_eyes:

@Autumn welke kleur?:heart_eyes:

4 likes

Jaa goeie! Zo duur alleen zo’n kom, zelfs in de sale.

Ik wil in 2024 graag voor het eerst blondies maken! :stuck_out_tongue_closed_eyes:
En deze van dit recept zien er heeeerlijk uit op de foto.
Iemand heel toevallig ervaring met dit recept? Of sowieso met blondies? Er staat hier dat het meestal met boter wordt gemaakt maar zij echt witte chocolade gebruikt.

9 likes

Dit ziet er echt heerlijk uit!

1 like

Heb cinnamon rolls volgens het recept van Gwen
in de openingspost gemaakt. Eentje met crème de Marron van Bonne Maman ingesmeerd om uit te testen; best lekker maar de smaak van kastanjes is niet heel erg aanwezig. Denk dat echte puree uit zo’n blikje meer smaak heeft.

Volgende keer ga ik het recept van Rutger gebruiken, vind deze nog niet heel bijzonder.

16 likes

Niet heel bijzonder haha, het is een zwarte!

1 like

Eerste baksel van het jaar!
Bananenbrood want ik had nog overrijpe bananen :partying_face:

17 likes

Ik had zo’n geluk vandaag, in de weggeefgroep had iemand een hoop keukenspullen waaronder een bakvorm gepost om weg te geven. Ik vond 'm er al uit zien als een Nordic Ware-vorm en Google Lens vertelde me dat het de Fairytale Cottage is! Tot mijn verbazing wilde niemand hem nog hebben ook al zag ik het bericht pas 3u later, dus ik heb 'm vanmiddag opgehaald. Hij is nog helemaal mooi en amper gebruikt, helemaal gratis! Nu moet ik nog bedenken wat ik er voor recept in wil gebruiken, ik heb in mijn volwassen leven nog nooit een tulband gebakken volgens mij :sweat_smile: Mooi streven voor het nieuwe jaar om hem te gebruiken!

Foto van de aanwinst:

45 likes