Baktopic #3

Ik had voor de lunch eten besteld en er een citroen maanzaad muffin bij gedaan om aan het bedrag te komen. Maar hij was echt hemels :drooling_face: er zat ook lemon curd in. Heeft iemand misschien een idee hoe je lemon curd er in krijgt zonder dat het naar de bodem zakt? Of gewoon een beetje op het midden lepelen als het beslag in de vorm zit?

5 likes

Muffins bakken en achteraf met een appelboor het midden eruit halen? Gok ik

2 likes

Zo zag het er niet uit, de boven- en onderkant waren ook dicht en het was niet een net rondje in het midden. En vind ik al teveel moeite haha.

1 like

Dan zou je haast denken dat de lemoncurd eerst in vormpjes zijn bevroren en vervolgens in het deeg van de muffins (die al in de vormpjes zijn gegoten) is gedaan. Maar dit lijkt mij een vraag voor @George

3 likes

Ik denk bovenop het beslag doen, met het garen en bakken zakt het dan naar beneden en blijft het halverwege hangen denk ik

3 likes

Oke ik vind het lekker maar de hazelnoot te overheersend. Lekkerder met pecans denm ik.

Haha ik zou het ook niet weten @Nefertiti. Ik denk dat ik twee dingen zou proberen. De “gewone” manier van een laagje beslag, een beetje curd en dan weer beslag. En eentje waarbij je de curd inderdaad hebt ingevroren in een klein rondje/bolletje.

Mijn zoontje viert vandaag z’n verjaardag, in Dikkertje Dap thema. Ik wilde zelf graag een taart maken. Was een hele bevalling maar ben best trots op het eindresultaat!

Nog meer foto’s van het proces

98 likes

Wat mooi!

3 likes

Heel leuk geworden!!

4 likes

Naar het idee van @Eendagsvlieg heb ik me voorgenomen dit jaar ieder weekend iets uit 1 boek te bakken, ik heb gekozen voor de Bakatlas. Vanavond vier ik mijn verjaardag en krijgen ze appeltaart voorgeschoteld.

38 likes

Waar is de trap? :worried:

Grapje, echt superleuk gedaan! Ziet er ook heel lekker uit en mooi recht, dat lukt mij meestal niet haha

3 likes

Super mooi! Wat voor recept heb je gebruikt?

1 like

Wat een leuk voornemen! Elk weekend gaat mij niet lukken, ik ga voor elke maand. Denk dan uit het koekjesboek van Laura’s bakery.

1 like

Ah, wat een leuke reacties! Bedankt!

En @Bakkes, haha je was niet de enige die dat vroeg :joy: maar dit vond ik al uitdaging genoeg. Was de eerste keer dat ik zo’n taart maakte. Wie weet ga ik ooit nog wel aan de slag marsepein/fondant.

En @Eucalipto en @Chan, dit is vast baktopic onwaardig, maar heb een mix van FunCakes gebruikt voor het biscuitdeeg. En had ook een mix voor Swiss Merenge botercreme, maar die mislukte twee keer. Toen heb ik gewoon zelf botercreme gemaakt, zonder recept. Gewoon een pakje boter romig koppen, dan poedersuiker (in tot een bus ongeveer, misschien net iets meer), een scheutje melk, vanille aroma en een beetje zout toevoegen. Dat heb ik tweemaal gedaan. Een keer voor de vulling. Daarbij heb ik ook zelfgemaakte pruimenjam gebruikt. En nogmaals het recept voor de afwerking, met een drupje blauwe kleurstof.

Mochten jullie nog tips hebben. Vond het biscuit zelf net te droog eigenlijk. Misschien toch net te lang in de oven gezeten? Of kan ik nog iets doen om het smeuïger te maken?

7 likes

Wat een leuk idee! De bakatlas heeft zoveel recepten, dus dat gaat wel goed komen om lekkere dingen uit te zoeken. Houd ons een beetje op de hoogte van wat je maakt!

2 likes

Mijn kind was jarig en ik heb cupcakes gebakken. Die heb ik al veel vaker gebakken, maar sinds kort wonen we in een tropisch land, en we hebben geen airconditioning in de keuken. Dat was nog best een uitdaging met de botercreme, die ging steeds schiften. Uiteindelijk tussendoor de botercreme steeds even in de koelkast gelegd en dat werkte wel. Eerder gebruikte ik altijd het recept van cupcake Jemma voor de botercreme, maar dat moet je heel lang kloppen en met de temperaturen hier werd dat bijna soep :sweat_smile: Gebruik nu een andere met een klein beetje zout erin, heel lekker vind ik.

45 likes

Superleuk gedaan zo met dat gekleurde vormpje en de confetti! Was vast erg lekker. Nog gefeliciteerd!

1 like

Zo leuk, al die verjaardags baksels. Mijn jongste wordt bijna 1 en ben al lekker aan het rondkijken voor haar. Ik denk dat ik een cijfertaart ga maken met lekker fruit en macarons. Weer eens wat anders. Voor mn oudste ga ik proberen een woezel en pip taart te maken.

Van m’n werk heb ik een boekenbon gekregen van de plaatselijke boekhandel. Net Taart ende Koeck besteld! Kan hem dit weekend afhalen naar verwachting. Heel veel zin om daar ook mee te gaan bakken! Vind het idee om elke week/maand wat te bakken uit 1 boek dit jaar erg leuk. Wekelijks lukt mij ook niet, maar bakken wel. Zal even kijken welke dat zal worden.

3 likes

Jammer dat je biscuit een beetje te droog was, maar het resultaat zag er wel mooi uit! Je kunt hem smeuïger houden door de plakken biscuit te tremperen met trempeersiroop.

Ik heb van mijn cursus ook een fijn recept om zelf biscuit te maken, dit noem je ook wel warm kapselbeslag. Mocht je het eens zonder bakmix willen proberen is dit een lekker recept!

7 likes