Zal ik vanavond even opzoeken!
Ik heb weer eens wat gebakken. Kwam gisteren in de kast gesuikerde gember tegen uit Engeland, dus gemberkoekjes naar dit recept: Gemberkoekjes
Vraagje aan de ervaren bakkers: hoe blijft een cake zacht?
Ik had laatst een cake gebakken, af laten koelen en met een deksel erop bewaard, maar de volgende ochtend was hij echt keihard. Echt een koek. Wat doe ik verkeerd?
Luchtdicht op kamertemperatuur. Ik heb geen vershouddoos die groot genoeg is dus ik haal de cake altijd uit de vorm en pak ‘m dan goed in met folie (plastic of aluminium). De vorm zelf met de cake erin kun je eventueel ook goed inpakken.
Met deksel er op bewaard als in een vershouddoos? Dan zou hij de volgende dag nog prima moeten zijn, een cake kun je wel een aantal dagen bewaren. Is er misschien oets met het recept of het bakken mis gegaan?
Heb je toevallig het recept, want dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Terwijl ik altijd hetzelfde doe
Ik ga ervan uit dat er iets in het recept niet goed is
Gewoon een pak van de winkel
@Frankie @PrincessPeach in de vorm en ondersteboven een schaal erop
Dat is meestal niet (genoeg) luchtdicht. Heb je de cake geproefd op de dag dat je ‘m gebakken had en was ‘ie toen wel oké?
Ja meteen na het bakken (‘s avonds) was ie heerlijk. Toen de volgende ochtend een baksteen, hahaha. Maar volgende keer pak ik de vorm wel goed in dan, want voor een vershouddoos heb ik geen plek in de keuken. Thanks!
Misschien te lang gebakken of het beslag te lang gemixt? Bij verkeerd bewaren zou ik eerder denken aan het droog worden van een cake, niet keihard.
Hmm ja geen idee, ik heb precies gedaan wat ze op dat pakje stond dus daarom leek het mij logischer dat ik hem verkeerd heb bewaard. En ik bak ook regelmatig zonder pakje gewoon dingen uit mijn hoofd en het gaat altijd goed dus daarom ben ik nog verbaasder (ik ben absoluut geen ervaren bakker hoor maar ook niet een totaal leek)
Gewoon een zak met een clip omheen doen volgende keer.
Cakes met boter zijn vaak wat droger/harder de volgende dag. Weet niet of dat het misschien is? Ik gebruik daarom altijd olie
Heb je ‘m wel buiten het bakblik laten afkoelen? Ik had eens een bananenbrood gemaakt, in het blik gelaten (2 stukjes uitgehaald ofzo), en na een paar uur was het kei- en keihard.
Huh? Juist in het blik (omgekeerd, wel gestort) is de manier om tijdens het afkoelen het vocht in de cake te houden. Tip van de meester Cees Holtkamp himself. Laten afkoelen zonder iets erover is de manier om een gortdroge cake te krijgen, omdat alle vocht verdampt.
Oh dan heb ik iets heel anders verkeerd gedaan misschien. was de enige keer dat een recept zo raar werd bij mij en ook de enige keer dat ik iets in blik liet zitten, dus trok zelf die conclusie.
Aaah dat zou kunnen ja.
Nou hij is eindelijk af hoor mijn duiventaart haha

Misschien kan je aan de zijkant een heel klein stukje eruit halen en kruimeltjes van maken en dan de duifjes ernaast
Alsof ze alvast aan de taart aan het snoepen zijn