Baktopic #3

Alvast gefeliciteerd! Ziet er gaaf uit!

1 like

Ik had na het succes van mijn chai koekjes van vorige week zin om nog een vegan koekje van Short Girl Tall Order te maken. Ik heb nu voor de coffee koekjes gekozen. Wederom erg lekker! Er had van mij iets meer koffie in gemogen. En de chai koekjes waren wat mooier uitgelopen, ik denk dat het komt door het verschil tussen de basterd suiker en normale suiker. Dat wil ik de volgende keer proberen bij deze coffee koekjes.

En mijn glaze is niet zo mooi gelukt haha, iets te dun denk ik.

Dit is het recept.

14 likes

@Mette12 Ja dat idee had ik ook! Ik ga voor zaterdag denk ik nog een keer een taart maken misschien dat ik het dan nog een keer probeer want nu is de helft al op haha.

@chasingrainbows Dank je wel! :smiling_face_with_three_hearts: Hij was helaas een beetje mislukt in het midden :sob: het zat me dwars maar hij was nog steeds lekker alleen loodzwaar haha.

1 like

Een lekkere Limburgse kersenvlaai gebakken! Even wachten tot hij een beetje is afgekoeld. Wel lastig :grin:

67 likes

Voor de Nordic Ware liefhebbers: de Bakwinkel heeft weer verschillende vormen in de sale Outlet - Webshop

4 likes

Wauw wat netjes dat patroon!

2 likes

Wow wat is hij mooi geworden zeg! Heerlijk

3 likes

Hoe heb je dat patroon gedaan?

1 like

Wauw, wat mooi dit lijkt wel zo uit een winkel te komen!!

2 likes

Ik gebruik een vlaaistans van Patisse hiervoor. Beetje priegelen maar makkelijker en mooier dan zelf reepjes vlechten.

5 likes

Enkele weken geleden ben ik met mijn dochter van 5 en man naar de Verrukkelijke Kinderbakshow gegaan van Rutger van den Broek en Mark Haayema. Vooraf wist ik wel dat het enigszins interactief zou zijn met kinderen, en dat er gebakken en gezongen werd, maar ik had verder niet echt een idee wat ik er van moest verwachten.
Mijn verwachtingen waren echter wel hoog, vanwege Rutger. :rofl: Ik ben al fan van hem sinds ik hem in de eerste aflevering van Heel Holland Bakt zag en was dan ook blij dat hij won, en sindsdien zo succesvol is.
Mijn dochter had ook niet echt een idee wat ze er van moest verwachten en vooraf had ik het idee dat ik er meer zin in had dan zij. :sweat_smile:

De show was leuk. Er werden liedjes gezongen met flamingo-poppen, er waren filmpjes, en waar Rutger vooral het bakken deed, was het Mark die de hele show aan elkaar praatte en voor vertier zorgde.
Rutger ging op het podium koekjes bakken volgens een basisrecept, en wat de extra ingrediënten werden, werd bepaald door een kind dat aan een rad mocht draaien waar ingrediënten op stonden. Ik weet niet of in elke show ook echt verschillende ingrediënten worden gebruikt, want ik heb maar 1 show bezocht. Maar in ons geval waren de extra ingrediënten cranberry’s en chocoladestukjes.

Af en toe mocht er dus een kind naar voren om iets te doen, om mee te helpen, een challenge te doen, etc.

Op een gegeven moment vroeg Mark aan het publiek “Wie wil er vandaag een record verbreken?!” en mijn dochter stak -net als de meeste andere kinderen- haar vinger op.
Prompt werd ze gekozen. “Ja jij daar met dat brilletje, kom maar naar voren en neem je mama maar mee”. :scream: IK SCHROK ME LAM. Ik was daar als toeschouwer, om gewoon even naar Rutger te kijken en vermaakt te worden. En plots mocht ik het podium op.
Ik ben geen podiumbeest. Ik mag hier dan wel lang van stof zijn, maar dat is veilig achter mijn laptop. Als ik iets moet presenteren op het werk heb ik al angstzweet op mijn rug, laat staan als ik een podium op moet.
Maar mijn dochter vond het echter fantastisch dus ik ging mee. Trillend, mijn benen voelden helemaal slap en ik was serieus bang dat ik op het podium flauw zou gaan vallen omdat er ineens zoveel mensen naar mij keken. En omdat ik ineens naast Rutger stond. :rofl:

De opdracht was om een zo hoog mogelijke cupcake-toef te spuiten. Rutger hielp mijn dochter, en ik stond er alleen voor.
Mark riep nog dat het in de voorgaande voorstelling hélemaal fout was gegaan en dat ik daarom een nieuw, schoon schort aan kreeg. Hij zag de schrik in mijn ogen en fluisterde toen buiten de microfoon ‘nee hoor, niks aan de hand, dat zeggen we alleen voor de show’.

We mochten samen met een reeds gevulde spuitzak een megagrote nepcupcake gaan opspuiten. Daar kregen we een minuut de tijd voor, en ondertussen werd er een hysterisch muziekje afgespeeld en telde het publiek mee.

Wat ze er niet bij zeggen, is dat de ouder een spuitzak krijgt die geblokkeerd is. Hij ziet er uit als een normale spuitzak, maar hoe hard je ook knijpt, er komt niets uit. Mark ruide intussen het publiek op, creëerde chaos en lawaai, en na een halve minuut (en veel gestuntel aan mijn kant) wisselde hij -voor het publiek onzichtbaar- de spuitzak om voor een werkende, zodat ik alsnog een toef kon gaan maken.

Mijn dochter was intussen op haar dooie gemakje samen met Rutger al even bezig, en had een prachtige hoge toef gemaakt, en daardoor dus ook gewonnen. :smiley:
Omdat ze gewonnen had kreeg ze een bakpakket met daarin een bakmix, XL-cupcakeblik, spuitzakken, deegkrabber, en cupcakepapiertjes. Ze was helemaal in de wolken en trots. :heart: En ik ben ook trots op haar, dat ze dat zomaar durft, en het zo goed en ontspannen deed. Sinds de show is mijn dochter helemaal gek op Rutger, heeft ze al zijn YouTube-filmpjes bekeken, etc. Rutger heeft er dus een fan bij.

Naast deze challenges werd er ook nog veel verteld over waar bepaalde ingrediënten vandaan komen, het verschil tussen bloem en meel, de functies van verschillende ingrediënten, et cetera. Het was dus interactief, informatief en vermakelijk.

Na de show werden receptkaarten uitgereikt aan elke bezoeker zodat je thuis de koekjes kon nabakken, en werden de koekjes uitgedeeld. Die waren heerlijk!
Er was gelegenheid om op de foto te gaan met Mark en Rutger, iets waar mijn dochter heel graag gebruik van maakte.
In de foyer werden ook de 2 kinderbakboeken die Rutger en Mark samen hebben uitgebracht, verkocht.

Dit waren de enige bakboeken die ik nog niet had van Rutger, dus die hebben we meteen gekocht. Mijn Rutger-verzameling is nu compleet. :partying_face:

De koekjes hebben we sinds we de show bezochten al meermaals gebakken. Het is een heerlijk recept waarmee je goed kunt variëren, en het is ideaal om een restje chocola / nootjes / wat dan ook op te maken.

Check hier het recept.

Ingrediënten:

• 190 gram roomboter op kamertemperatuur
  • 125 gram witte basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1/4 theelepel zout
  • 1 eidooier
  • 250 gram bloem
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 100 gram pure chocola, in stukjes gehakt
  • 75 gram gedroogde cranberry’s
    Met de laatste 2 ingrediënten kan je naar wens variëren!

Zo maak je de koekjes:
Verwarm de oven voor op 170° Celsius en bekleed een bakplaat met bakpapier.
Doe de boter, basterdsuiker, vanillesuiker en het zout in een kom en meng alles door elkaar (ik doe dit met mijn handen, maar het kan ook met een mixer).
Voeg de eidooier toe en meng deze door het botermengsel.
Voeg de bloem en het bakpoeder toe en kneed alles tot een deeg.
Meng tot slot de chocolade en gedroogde cranberry’s door het deeg.
Maak bolletjes van het deeg zo groot als een walnoot, met een doorsnede van 2,5-3 cm (ik weeg af, en gebruik ongeveer 30 gram deeg per bolletje). Leg de deegbolletjes met voldoende tussenruimte op de bakplaat en druk ze plat tot ongeveer 1 cm dik.
Bak de koekjes in 18-23 minuten goudbruin en gaar. Haal ze direct na het bakken van de bakplaat (gebruik hiervoor een taart-/koekjesschep / desnoods een kaasschaaf, want ze zijn dan nog zacht!) en laat ze afkoelen op een rooster.

Mochten er hier nog mensen twijfelen om naar de Verrukkelijke Kinderbakshow te gaan: Doen. Er staan nog een paar shows in de planning. Het is echt een leuke show, zowel voor kinderen als voor ouders die graag bakken. Een unieke ervaring wat mij betreft.

Trailer:

110 likes

Wat leuk zeg! Ik voelde het zweet in m’n eigen bilnaad toen je zei dat je naar voren werd geroepen haha .

11 likes

Precies, ik ben zó geschrokken en had geen idee dat het een mogelijkheid was dat je als ouder ook naar voren mocht komen. Er was wel al eerder een opa met zijn kleindochter het podium op geroepen, maar ik dacht dat het daarmee wel klaar was. Fout. :rofl:

Ik had pas weer een normale hartslag toen de show al uren voorbij was.
Maar achteraf gezien is het een hele leuke, unieke herinnering.

9 likes

Waaaaaauw zo leuk heel deze ervaring, het is net alsof ik er zelf bij zat! Heel erg leuk om te lezen, vooral dat je dochter ook nog eens werd uitgekozen met jou erbij!

3 likes

Hier sluit ik mij helemaal bij aan, echt spannend om te lezen haha! Wat leuk dat jullie het zo leuk hebben gehad @FrauHelga!

2 likes

Oh wat een leuk verslag! Kan me voorstellen dat je je wild schrok toen je opeens op het podium moest komen. Maar ergens is het ook wel erg gaaf, zo samen met je dochter!
Het recept voor de koekjes heb ik opgeslagen om samen met mijn kleuter te gaan bakken dit weekend.

Wat leuk! Maar omg lijkt me idd echt zenuwslopend om naar het podium geroepen te worden :sob:

2 likes

Aah zo leuk!! Ik wilde dit ook tippen aan een vriendin maar de show word alleen op zondag opgevoerd hier in de buurt. Dat gaat hem dan niet worden, heel jammer ik had daar wel willen zitten met zweethandjes of de kinderen naar voren zouden worden geroepen en ik dan ook :joy:

Leuk ook dat je al zijn boeken nu hebt! Het is ook wel een hele prestatie dat hij zo succesvol is geworden nadat hij had gewonnen. Verder niemand anders op deze manier toch?

3 likes

Ah jammer! Wellicht komt er nog een ander jaar een vervolg op de show. Ik sluit niet uit dat ik dan weer ga maar ik vraag mijn dochter dan wel om niet haar vinger op te steken bij dit onderdeel. :rofl:

Bij mijn weten is Rutger het meest succesvol. Hij is de grootste instagrammer, en is het bekendst. Hij heeft vervolgens de meeste boeken uitgebracht.

Volgens mij heeft @FredPaillet in het HHB-topic gezegd dat het boek van Menno (winnaar seizoen 2) het best verkochte winnaarsboek was uit de HHB-reeks. Menno is na zijn winst wel uit de publiciteit gegaan en heeft later een carrièreswitch gemaakt.

@wiewatwaar Oh wat een leuke link, leuk om te lezen!

Heel Holland Bakt begint zondag trouwens weer, ik ben weer heel benieuwd naar dit seizoen.

3 likes

Dat klopt t/m seizoen v Anouk, ik heb de verkoopcijfers van de boeken erna niet paraat.

Is HHB Kids niks voor jou trouwens? Weet niet hoe oud je dochter is?

1 like