Baktopic #3

Gele room lijkt me heerlijk!
Of kleiner, profiterolles maken?

3 likes

Bruine boter koekjes met witte chocolade en pistache

32 likes

Zo lekker! Dat wil ik binnenkort ook eens maken. Op dit moment staat het beslag voor de bruine boter pecan koekjes te wachten :heart:

4 likes

Ze zien er heel goed uit! Ik rond de eieren ook altijd naar boven af (dus bij een half recept 2 eieren, anders 4!). Maar ik ben benieuwd of nog lekkerder wordt als ik er nog een ei extra in doe? :thinking:

1 like

Klinkt heel goed! Heb je hier een recept van ?

Ik heb dit idee ooit op pinterest gezien en nu eindelijk mijn nieuwe keuken klaar is, ook kunnen doen met een aantal van mijn vormen. Heb de vormen met bordenhangers opgehangen zodat ik ze ook nog goed kan gebruiken. Ben er helemaal blij mee! :smile::star_struck:

84 likes

Heel erg leuk!

2 likes

Wat gaaf, heel mooi ook die combinatie van kleuren. :heart_eyes:

3 likes

Waldmeistercake gebakken. Mijn vriend moet altijd alles Waldmeistersmaak kopen als we in Duitsland zijn en vervolgens vergeet hij dat het er ligt (:roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:). Dus ik gooide een zakje Waldmeister-Götterspeise dat bijna aan de datum was door de cake en dat werkt verrassend goed :pinched_fingers:t2:

22 likes

Oh wauw ik kan het bijna proeven, Waldmeister heb ik vroeger ook vaak gedronken. Wat een mooie kleur! Als ik de smaak had moeten raden had ik gedacht dat het pandan was vanwege de mooie groene tint.

Welk recept heb je gevolgd als ik vragen mag?

6 likes

Ik heb het basis-cake-recept van Rutger gepakt en daar een zakje Götterspeise bij gedaan. Had wel wat recepten gevonden en dat waren allemaal basiscakes met een zakje van dat spul.

3 likes

Oh dit is zo’n goed idee🤩 lijkt me heel lekker! Ik koos vroeger in Duitsland altijd zo’n gotterspeise toetje in waldmeister smaak 🥹💚

2 likes

Ik wil zondagochtend graag cinnamon rolls voor het ontbijt maken. Niet erg om het eea al voor te bereiden in de avond. Ik kom recepten tegen waarbij je, nadat je de rolls hebt gesneden en op de bakplaat hebt gelegd, nog een uurtje moet laten rijzen. Bij mij zouden ze de hele nacht onafgebakken blijven staan, dan rijzen ze teveel vrees ik. Zou ik de rolls gewoon onafgebakken in de koelkast kunnen laten en dan 's ochtends een half uurtje in de oven op 40 graden laten rijzen voor ik ze afbak? Iemand ervaring mee?

Normaal doe ik de lazy versie met een blikje croissantdeeg, maar heb zin in een keer the real deal.

4 likes

Ik zou ze gewoon in de koelkast zetten, de dag erna een uurtje oid op kamertemperatuur voordat je ze bakt. In de koelkast rijst deeg vaak wel, maar heel langzaam. Daarvoor compenseer je dan door de hele nacht te laten rijzen.
In het verleden heb ik ook wel kaneelbroodjes gemaakt, volgens mij liet ik dan het deeg een nacht in de koelkast staan om vervolgens de dag erna pas de broodjes te maken. Wat jij wil kan denk ik ook. Ik zou het gewoon proberen, lijkt me sterk dat het mislukt.

3 likes

Zeker in de koelkast zetten inderdaad, ze worden waarschijnlijk nog lekkerder ook omdat ze langer hebben kunnen rijpen en dat geeft meer smaak. Zoals @parapluie zegt nog even voor het bakken op kamertemperatuur laten komen, maar niet rijzen in de oven. De koude rijs doet ook al veel, dus als je ze dan nog in de oven laat rijzen zullen ze denk ik over proofed worden. Daarnaast is 40 graden vrij heet voor gist, dus je hebt kans dat het dan fout kan gaan.

4 likes

Iemand die ik op insta volg had dit gedaan en die zei dat ze teveel gerezen waren snachts ondanks de koelkast en daardoor minder lekker waren.

Ik ben juist best vaak overnight recepten tegengekomen (van Sally’s baking addiction bijvoorbeeld).

1 like

Je koelkast moet goed laag staan, rond de 4 graden. Het rijst in de koelkast sowieso iets na (het gist stopt pas met rijzen als het deeg echt koud is), als je koelkasttemperatuur te hoog is rijst het inderdaad te lang door

1 like

Gisteren croissantjes gebakken, heel leuk om te doen! En echt lekker geworden.

83 likes

Een walnoten/sinaasappel/chocoladetaart gebakken. Ik heb voor het eerst blaadjes van chocola gemaakt, met ginkgo blaadjes.
Ontzettend gepriegel omdat ik alleen gedroogde blaadjes had, denk dat het een stuk soepeler gaat met “verse” blaadjes pfoeh haha.

46 likes