Vanavond is Heel Holland Bakt weer op tv en het is toch altijd het fijnst om te kijken als je zelf ook iets lekker zoets te snaaien hebt.
Ik besloot iets te bakken uit een relatief nieuw bakboek, Snacking Bakes van Yossy Arefy, met ingrediënten die ik al in huis had. De keuze viel op Glazed Cookie Butter Bars, met speculoospasta.
Het fijne aan dit recept is dat je er geen apparaten voor nodig hebt, slechts een kom en een garde, en het is binnen 10 minuten gemaakt. En lekker dat het is! Ik ben echt aangenaam verrast door deze bars, ze zijn nog lekkerder dan ik me vooraf had voorgesteld. Chewy, zoutig, goed op smaak door de specerijen van de speculoos.
Ik heb een stukje uit het midden geproefd en een stukje van de rand. Door het verschil in textuur vind ik de randstukjes het lekkerst, want die hebben een combinatie van knapperigheid en zijn verder naar binnen toe chewy. Het glazuur is ook al zo goed, door het snufje zout en de kaneel wordt het glazuur echt tot een hoger niveau getild.
Deze ga ik zeker nog vaker maken.
Dit is het recept.
- 113 gram gesmolten roomboter
- 125 gram speculoospasta
- 150 gram lichtbruine suiker
- 1 groot ei, koud uit de koelkast
- 1 theelepel gemalen kaneel
- ½ theelepel zout
- ¼ theelepel baking soda
- ¼ theelepel bakpoeder
- 130 gram bloem
Verwarm de oven voor op 175° Celsius (ik heb hetelucht en heb het op 160° gebakken). Bekleed een vierkante bakvorm van 20 cm met bakpapier, en zorg dat in ieder geval aan 2 kanten het bakpapier uitsteekt zodat je straks de bars makkelijk uit de bakvorm kan tillen.
Meng in een grote kom met een garde de speculoospasta, gesmolten boter en bruine suiker samen, ongeveer 1 minuut. Voeg ook het ei, de kaneel en het zout toe, en meng het door elkaar tot het glad en glanzend is.
Klop de bakpoeder en baking soda door het mengsel, en vouw vervolgens met een spatel de bloem erdoor, tot het nèt gemengd is en je geen bloem meer ziet.
Verdeel het deeg in de bakvorm en duw het zo nodig iets aan. Bak de bars tot ze goudbruin zijn, er kleine barstjes ontstaan aan de bovenkant, en ze net stevig zijn. Ongeveer 25-30 minuten (mijne hadden 26 minuten nodig).
Laat de bars na het bakken een tijdje afkoelen in de vorm. Het midden zal dan waarschijnlijk een beetje inzakken.
Maak het glazuur:
- 75 gram poedersuiker
- 1 eetlepel rum of melk
- 14 gram gesmolten boter
- snufje zout
- snufje kaneel
Meng al deze ingrediënten door elkaar. Omdat mijn dochter mee eet heb ik geen rum gebruikt maar een eetlepel melk. Verdeel het glazuur met een lepel of paletmes over de bars en decoreer eventueel met stukjes Lotus-koekjes of kruimels (of allebei). Laat het glazuur opstijven voor je er stukken van snijdt.
Vind je het glazuur te dik, dan kan je het nog iets verdunnen met iets meer rum, melk of water. Je kunt het glazuur ook in een spuitzakje doen en het over de bars heen drizzelen. Bewaar de bars in een afgesloten bakje om ze enkele dagen vers te houden.
Yossy Arefi’s recepten hebben mij tot nu toe nog nooit teleurgesteld, ik ben echt fan van haar boeken en recepten. Simpel en lekker.