Baktopic #3

Vanavond is Heel Holland Bakt weer op tv en het is toch altijd het fijnst om te kijken als je zelf ook iets lekker zoets te snaaien hebt.
Ik besloot iets te bakken uit een relatief nieuw bakboek, Snacking Bakes van Yossy Arefy, met ingrediënten die ik al in huis had. De keuze viel op Glazed Cookie Butter Bars, met speculoospasta.

Het fijne aan dit recept is dat je er geen apparaten voor nodig hebt, slechts een kom en een garde, en het is binnen 10 minuten gemaakt. En lekker dat het is! Ik ben echt aangenaam verrast door deze bars, ze zijn nog lekkerder dan ik me vooraf had voorgesteld. Chewy, zoutig, goed op smaak door de specerijen van de speculoos.
Ik heb een stukje uit het midden geproefd en een stukje van de rand. Door het verschil in textuur vind ik de randstukjes het lekkerst, want die hebben een combinatie van knapperigheid en zijn verder naar binnen toe chewy. Het glazuur is ook al zo goed, door het snufje zout en de kaneel wordt het glazuur echt tot een hoger niveau getild.
Deze ga ik zeker nog vaker maken.

Dit is het recept.
  • 113 gram gesmolten roomboter
  • 125 gram speculoospasta
  • 150 gram lichtbruine suiker
  • 1 groot ei, koud uit de koelkast
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • ½ theelepel zout
  • ¼ theelepel baking soda
  • ¼ theelepel bakpoeder
  • 130 gram bloem

Verwarm de oven voor op 175° Celsius (ik heb hetelucht en heb het op 160° gebakken). Bekleed een vierkante bakvorm van 20 cm met bakpapier, en zorg dat in ieder geval aan 2 kanten het bakpapier uitsteekt zodat je straks de bars makkelijk uit de bakvorm kan tillen.

Meng in een grote kom met een garde de speculoospasta, gesmolten boter en bruine suiker samen, ongeveer 1 minuut. Voeg ook het ei, de kaneel en het zout toe, en meng het door elkaar tot het glad en glanzend is.
Klop de bakpoeder en baking soda door het mengsel, en vouw vervolgens met een spatel de bloem erdoor, tot het nèt gemengd is en je geen bloem meer ziet.
Verdeel het deeg in de bakvorm en duw het zo nodig iets aan. Bak de bars tot ze goudbruin zijn, er kleine barstjes ontstaan aan de bovenkant, en ze net stevig zijn. Ongeveer 25-30 minuten (mijne hadden 26 minuten nodig).
Laat de bars na het bakken een tijdje afkoelen in de vorm. Het midden zal dan waarschijnlijk een beetje inzakken.

Maak het glazuur:

• 75 gram poedersuiker
  • 1 eetlepel rum of melk
  • 14 gram gesmolten boter
  • snufje zout
  • snufje kaneel

Meng al deze ingrediënten door elkaar. Omdat mijn dochter mee eet heb ik geen rum gebruikt maar een eetlepel melk. Verdeel het glazuur met een lepel of paletmes over de bars en decoreer eventueel met stukjes Lotus-koekjes of kruimels (of allebei). Laat het glazuur opstijven voor je er stukken van snijdt.
Vind je het glazuur te dik, dan kan je het nog iets verdunnen met iets meer rum, melk of water. Je kunt het glazuur ook in een spuitzakje doen en het over de bars heen drizzelen. Bewaar de bars in een afgesloten bakje om ze enkele dagen vers te houden.

Yossy Arefi’s recepten hebben mij tot nu toe nog nooit teleurgesteld, ik ben echt fan van haar boeken en recepten. Simpel en lekker. :heart:

56 likes

Mijn vriend had per ongeluk een fruitbox gekocht in plaats van een groentebox en daar zaten vier grapefruits in (of dat dachten we toch, het vruchtvlees was geel dus niet zeker dat het een grapefruit was, maar het smaakte wel redelijk hetzelfde). Dus ik heb vandaag een polenta cake met grapefruit gebakken (wederom uit The Hairy Bikers’ Brilliant Bakes). Het is een van de glutenvrije recepten uit het boek, dus vandaar de polenta.

De smaak is heel lekker, goed zoet en zuur door de siroop van poedersuiker en grapefruitsap, maar de textuur vind ik niet top. Ik heb nog nooit eerder met polenta gebakken dus ik weet niet precies hoe het hoort te zijn, maar het lijkt wel alsof sommige stukjes niet helemaal gaar zijn geworden en nog hard zijn… komt verder wel op, maar wel jammer want volgens mij en het recept is hij wel gewoon helemaal gelukt?

15 likes

Ik denk dat je pomelo’s had in plaats van grapefruits! Ze lijken hetzelfde, alleen met ander vruchtvlees en ze zijn minder bitter dan grapefruits.

4 likes

Ja denk het ook want het was inderdaad minder bitter! Kon niet meer op de naam pomelo komen, maar klinkt aannemelijk haha.

Ik heb eindelijk weer een oven :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Vegan maanzaad-citroen blondies gebakken

34 likes

Ahhh helaas! Het zijn ook echt maar kleine korreltjes die er nog in zitten, best raar. Maar goed, nog steeds niet ontevreden.

Ik ben helemaal geïnspireerd door HHB en nu wil ik Bossche bolle maken. Maar ik hou niet van slagroom… waar zal ik het mee vervangen? Banketbakkersroom en vers fruit of zo? Een hele bak met room lijkt me ook zo wat :crazy_face:

4 likes

Of het mogelijk is weet ik niet, maar misschien zou je er een ijsvariant van kunnen maken
Of met een mousse vanbinnen, misschien is chocolade over de top maar vanille oid

2 likes

Oja ik hou ook niet echt van (room)ijs haha maar mousse is wel een goed idee! Wil ik ook altijd nog oefenen dus dat komt dan goed uit :smiling_face_with_three_hearts:

Ik heb ze afgelopen maand ook gebakken en 50/50 slagroom/mascarpone gedaan, veel lekkerder! Een mousse klinkt overigens ook heerlijk!

2 likes

Gele room lijkt me heerlijk!
Of kleiner, profiterolles maken?

3 likes

Bruine boter koekjes met witte chocolade en pistache

32 likes

Zo lekker! Dat wil ik binnenkort ook eens maken. Op dit moment staat het beslag voor de bruine boter pecan koekjes te wachten :heart:

4 likes

Ze zien er heel goed uit! Ik rond de eieren ook altijd naar boven af (dus bij een half recept 2 eieren, anders 4!). Maar ik ben benieuwd of nog lekkerder wordt als ik er nog een ei extra in doe? :thinking:

1 like

Klinkt heel goed! Heb je hier een recept van ?

Ik heb dit idee ooit op pinterest gezien en nu eindelijk mijn nieuwe keuken klaar is, ook kunnen doen met een aantal van mijn vormen. Heb de vormen met bordenhangers opgehangen zodat ik ze ook nog goed kan gebruiken. Ben er helemaal blij mee! :smile::star_struck:

84 likes

Heel erg leuk!

2 likes

Wat gaaf, heel mooi ook die combinatie van kleuren. :heart_eyes:

3 likes

Waldmeistercake gebakken. Mijn vriend moet altijd alles Waldmeistersmaak kopen als we in Duitsland zijn en vervolgens vergeet hij dat het er ligt (:roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:). Dus ik gooide een zakje Waldmeister-Götterspeise dat bijna aan de datum was door de cake en dat werkt verrassend goed :pinched_fingers:t2:

22 likes

Oh wauw ik kan het bijna proeven, Waldmeister heb ik vroeger ook vaak gedronken. Wat een mooie kleur! Als ik de smaak had moeten raden had ik gedacht dat het pandan was vanwege de mooie groene tint.

Welk recept heb je gevolgd als ik vragen mag?

6 likes