Naast de open deur: mijn kitchenaid ben ik vooral heeeel blij met mijn microplane rasp
Hier sluit ik me bij aan en de bakvormen van Nordic Ware! Heel mooie, kwalitatieve vormen en lossen goed (als ze goed zijn ingevet).
Leuke vraag! Ik ben op bakgebied vooral blij om van kommen, spatels, maatlepels etc meerdere exemplaren te hebben, zodat ik niet continu sta af te wassen. En verder dus maatlepels (van Jamie Oliver, zitten vast aan een soort houder) en van die cups maten (van Joseph Joseph), vloeistofthermometer, goede nauwkeurige weegschaal en KitchenAid.
Voor weegschaal ben ik trouwens nog benieuwd naar tips want mijne begint kuren te krijgen. Heeft er iemand een weegschaal die al jaren meegaat, goed tot op de gram nauwkeurig weegt, kan omgaan met lichte materialen en waar de tare functie goed werkt?
Ha ik zat er ook aan te denken om extra maatlepels aan te schaffen en dan ook met 2/3 theelepel enzo.
Ik raad zelf een oventhermometer aan. Zo ben ik erachter gekomen dat m’n oven wel op temperatuur komt, maar al veel eerder zegt dat ie is voorverwarmd dan dat ie daadwerkelijk is. Dus dan wacht ik altijd nog even tien minuten als dat nodig is.
Ik ben heel blij met mijn deegschraper. Goedkoop plastic ding, maar het schraapt alle deeg uit de kom. Daarnaast gebruik ik het ook om restjes deeg van mijn aanrecht te schrapen. Scheelt met het boenen van het aanrecht
Waarom zou het niet leuk zijn? Ik vind het zelf wel leuk om meerdere smaken te maken, maar dat heb ik met taarten ook. En als je toch al bezig bent met tartelette bakjes, is een andere vulling zo gemaakt.
Ik heb laatst passievruchtencurd met Italiaanse meringue gemaakt. Maar je kunt allerlei soorten curd maken. Ik vond hem wel lekker fris!
Ik heb de passievruchtcurd van Laura’s Bakery gemaakt, Italiaanse meringue van Rutger en de bakjes ook van hem.
Heeft heel toevallig iemand het recept van de banana blondies in grammen ipv cups?
Ik bedoel dit recept: Banana Blondies | The Best Banana Dessert Recipe
Leuke vraag! Ik kan niet zonder mijn kitchenaid, die staat hier toch bijna iedere week te draaien.
Verder hebben goede spuitmondjes en grote wegwerkspuitzakken mijn bakleven echt beter gemaakt. Als je spuitzak te klein is loop je zo te kliederen met bijvullen en kun je hem minder goed strak dichtdraaien. Wat betreft de spuitmondjes, ik had eerst zo’n goedkoper setje met kleine spuitmondjes. Hoe vaak ik te hard kneep en het spuitmondje uit de zak vloog is niet op twee handen te tellen. Grote spuitmondjes blijven ten minste lekker stevig zitten.
Mijn meest gebruikte bakvormen zijn sowieso mijn tarteletteringen. De geperforeerde bakken nog mooier en egaler, dus die zijn zeker het kopen waard.
@broodjepindakaas Dat is juist leuk! Maar ik ben groot tartelettefan haha. Je zou twee verschillende vullingen kunnen maken, bijvoorbeeld een iets frissere en een iets romigere.
Het kan zo simpel zijn als eentje met een laagje jam, mascarponeroom en vers fruit. En de ander met iets van koffie of hazelnoten cremeux. Of natuurlijk een limoen cremeux, dan heb je het beste van twee werelden; fris en romig.
Ik heb wel wat leuke recepten als je wil.
Heb je een linkje naar de jouwe? Ik ben al even op zoek naar dit soort ringen maar weet niet zo goed welke goed zijn.
Wat zijn fijne spuitmondjes en (wegwerp)zakken? Ik gebruik nu een goedkope omdat ik amper decoreer, maar áls ik dan decoreer vreet ik me op over hoe irritant mijn zak is.
Ik ben ook benieuwd naar de tarteletteringen!
Ik heb zelf deze en ben hier heel tevreden over:
@Hedwig Ik gebruik de ringen van DeBuyer, maar die zijn wel prijzig! Die exoglass van @Frankie zijn ook fijn inderdaad!
Met 8cm heb je een wat groter taartje en 6cm heb je een leuke kleine. Ik koop er af en toe een paar bij, want als je voor meer mensen wilt bakken is het wel lekker om er voldoende tegelijkertijd te kunnen maken. Ook leuk als cadeautje voor je verjaardag/kerst etc.
@Nefertiti Als je op de post klikt waar ik op reageer kun je het verschil zien dat ik bedoel met die spuitmondjes. Daar staat ook een fotootje bij. Wegwerpzakken haal ik op een rol van 100 bij de groothandel. Kun je eeuwen mee vooruit!
@broodjepindakaas Ik zal morgen wat voor je uittypen!
Okee, hier even een overzichtje met meerdere recepten!
Tartelettedeeg
Voor 12 stuks van 8 cm
150 g boter
40 g amandelmeel
100 g poedersuiker
5 g zout
28 g ei
240 g patentbloem
Het deeg bereid je 24h van tevoren en laat je rijpen in de koelkast. Dan heb je een nog lekkerdere smaak.
- Doe de boter in een kom en sla er even met je vuist in om het soepel en klontvrij te slaan.
- Doe de suiker erbij en kneed door.
- Doe het ei erbij en kneed door tot een samenhangend geheel.
- Voeg ten slotte de gezeefde bloem, amandelmeel en het zout toe. Meng het door tot een kruimelig deeg. Pak het in in folie en koel terug.
Je rolt je deeg uit tot ca 3 mm. Dan fonceer je het in de vormpjes en bak je ca. 20 minuten op 170 graden Celsius (tot licht goudbruin).
Citroen cremeux
170 g citroensap/coulis (kun je ingevroren kopen bij de groothandel. Merk heet boiron. Of zelf uitknijpen)
150 g kristalsuiker
170 g ei
85 g dooier
4 g gelatine
130 g zachte boter
- Week de bladgelatine in ruim water.
- Breng de coulis aan de kook.
- Meng de suiker in een kom met de dooier en het ei tot een glad mengsel.
- Roer de coulis er doorheen.
- Zet 30 sec in de magnetron op vol vermogen, flink doorroeren, 20 sec in de magnetron, wederom flink roeren en 10 sec in de magnetron en daarna roeren. De consistentie moet vla worden, je kan hem nog wat langer in de magnetron zetten als het geheel niet stevig genoeg is.
Als je geen magnetron hebt doe je de coulis met gemengde ei/suiker in een steelpan en verwarm je het al roerende tot vladikte. Houd maximaal 85 graden aan, anders krijg je roerei.
- Knijp de geweekte gelatine uit en roer er doorheen.
- Meng de zachte boter met een staafmixer door de cremeux.
- Stort in een ovenschaal en dek af met folie op de cremeux. Laat afkoelen in de koelkast.
Deze cremeux kun je heel mooi egaal in de tartelettes gieten als hij nog niet te koud is. Dus laat hem ongeveer een uur terugkoelen. Daarna roer je hem even door en kun je hem netjes gieten. Als hij te koud is kun je hem ook even op kamertemperatuur laten komen, roeren en daarna in de bakjes doen.
Tonkabonen cremeux (ook lekker met koffiebonen)
4 g gelatine
100 g melk
1 tonkaboon (of een paar koffiebonen)
5 g glucose
170 g gesmolten witte chocolade
200 g koude room
Tonka smaakt naar vanille, dus je zou ook prima een vanille peul kunnen gebruiken, of dus koffiebonen voor een koffie cremeux.
- Doe de tonkaboon (of koffiebonen) en de melk in een steelpan en laat 1 uur koud trekken.
- Week de gelatine in ruim water.
- Breng de melk en de boon tegen de kook aan en meng met de glucose en gesmolten witte chocolade.
- Haal de boon eruit, en meng de koude room er langzaam met een staafmixer doorheen.
- Knijp de gelatine uit en meng er doorheen, verwarm eventueel iets om de gelatine goed op te laten lossen. Idealiter doe je dit met poedergelatine, die kun je eenvoudig verwarmen tot 70 graden en er doorheen roeren.
- Giet in een spuitzak en laat terugkoelen. Kneed voor gebruik je spuitzak even door.
Je kan ook een klein laagje amandelspijs in je tartelettes spuiten. Dan laat je de tartelettes ca. 8 minuten bakken en spuit je er daarna een laagje spijs (iets afgeslapt met water) in en bak je ze door tot goudbruin.
Ik vind die citroen cremeux mega lekker, maar dat kost wel wat meer tijd. Dus ik zou zeggen doe in 1 soort een laagje jam op de bodem, daar wat mascarponecreme overheen (mascarpone gemengd met slagroom (net iets steviger geslagen dan lobbig). En doe daar wat vers fruit overheen.
Als je de citroen cremeux maakt kun je ze afmaken met wat Italiaans schuim. Een gekonfijte citroenschil is er bijvoorbeeld ook heel lekker op.
Heb je toevallig ook al eens cremeux gemaakt met agar agar? En hoeveel gebruik je dan? Ik vind dat altijd lastig inschatten zonder recept!
Ik heb het niet zelf al een keer gemaakt. Maar dan zou ik de methode nemen zonder magnetron, dus met de pan op het vuur. Agar moet je namelijk een minuut of 2 meeverwarmen, anders doet het niets.
Ik zou denk ik 2,5 - 3 gram agar nemen bij dit recept. Maar dat zul je toch even moeten testen.
Ik heb sinds lange tijd weer eens gebakken. Het is vandaag ‘fettisdagen’ in Zweden en daar hoort een semla bij
Dit recept heb ik gebruikt voor de broodjes: Klassiska semlor – mina 14 bästa tips för att lyckas med saftig bulle & fluffig grädde – Camilla Hamid
En dit recept voor de vulling: Roy Fares semlor | Köket.se
Voor de vulling heb ik de amandelspijs eerst 15 minuten gebakken op 190 °C
Wauw wat een mooie foto’s ook! Krijg hier gelijk zin in!
Je hebt koeken met chocolade van een roze zaakje met reuzenrad in Amsterdam die je ook thuis kan laten bezorgen (ik weet niet of het handig is om naam te noemen, weet niet in hoeverre zij internet afstruinen haha), ik vind die dus echt lekker en wil proberen iets te maken wat in de buurt komt
Heb wel al vaker chocolate chips koekjes gemaakt maar die zijn niet zo dik en zit meer reliëf op de bovenkant, die van deze zaak zijn vrijwel mooi egaal
Naast boter en bloem denk ik sowieso dat er bruine basterdsuiker in zit door de kleur, en baksoda zag ik staan in een filmpje, maar dan weet ik verhoudingen nog niet natuurlijk
Iemand enig idee hoe je koeken zo egaal krijgt of misschien verder nog tips?
Ik weet het niet zeker, maar je kunt in ieder geval proberen het deeg terug te koelen voordat je gaat bakken. En de koekjes in een ring afbakken.
Zo behouden ze allemaal dezelfde vorm en dikte (door de ring) en kunnen ze ook minder makkelijk uitvloeien (door het koude deeg en de ring). Ik gok dat je dan wel een egaler koekje krijgt.
Nou het aparte is, is dat ik bij chocolate chip cookies inderdaad al gewend ben om de koekjes even terug te zetten in de koelkast voor het bakken.
Maar deze zaak heeft ook een tiktok, waar je ze de koeken ziet maken en zij doen dit dus niet. Je ziet ze het deeg wegen, ballen maken en het lichtjes aandrukken op bakplaat om dan gelijk af te bakken
Dus ik denk dat het ook met verhoudingen van ingrediënten/rijsmiddelen in het deeg te maken heeft, wil hier echt achter komen haha